• Junibrud

Snälla! Hjälp!

Hej!

Vårt bröllop är på lördag och igår gick jag och köpte vaxremsor för att vaxa sidorna av ansiktet!!! JAg har inte alls mkt hår i ansiktet och har aldrig tagit bort det heller men så igår tänkte jag att jag behöver vara extra fin och på hårlöst ansikte skulle sminket sitta bättre!

Men nu är det helt tvärtom. Sidorna av ansiktet är helt röda, känns konstigt och inget smink fäster och det syns. Jag är helt desperat och gråter och vet inte varför jag har gjort så mot mig själv! Snälla hjälp mig! ÄR det någon som har något tips! JAg har använt oljeservetter som följer med men det hjälper inte!
    Känner mig så dum

Snälla hjälp 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 22:35
    Känslan jag har där är ?Vaxigt"

• Svar på tråden Snälla! Hjälp!
  • Dejli

Ring till någon skönhetssalong som håller på med vax och hör. Tycker det låter som att huden blivit röd och irriterad av vaxet och att håren slitits bort, och att du inte riktigt fått bort allt vax. De har säkert bra råd till dig. Det kommer säkert hinna gå bort tills på lördag. Kyl huden lite försiktigt med t ex is inlindat i en handduk och se om det röda går ner.

• ClaraH

Ja, det var nog lite radikalt grepp så nära brölloppet. Jag antar att du behöver någon lugnande kräm, någon med aloe vera i kanske. Du ska kanske gå till apoteket. Att ha olja i ansiktet gör nog inte att sminket sitter bättre, tvärtom så löser det upp sminket.

Det bästa är nog att irritera huden så lite som möjligt och hoppas att det lägger sig tills på lördag.

• Junibrud

Försökte använda oljan för att ta bort eventuella vaxrester men det hjälper inte! Men det känns vaxigt ändå även om jag inte ser något vax där =S

• BrudInnan 30

Jag tror inte att det är någon fara alls, tills på lördag borde det bli bra. ta vanlig olivolja till att ta bort vaxresterna och tvätta sen ansiktet med ansiktsrengöring. och låt bli och sminka på nån dag. man har ju massa småfjun i ansiktet, tar man bort dessa så känns huden säkert annorlunda och sminket med, men jag tror inte det är någon katastrof. jag brukar köra med pormaskplåster på tex hakan och pannan och då följer massa fjun med och direkt efter så känns det ju lite konstigt på de ställena men det går över till dagen efter. man är bara lenare där ett tag, men inget som påverkar sminket. hoppas vi har kunnat lugna dig lite!

• Junibrud

Tack! Jag ska försöka med olivolja och hoppas det blir bättre!
    Jag menar bokstavligen att sminket inte sitter på de platser jag har vaxat! Det fäster inte liksom och jag tror att det kan vara vax kvar och det känns så också men jag kan inte se något vax där :S 

• Future Mrs S

Jag har använt såna och det blir rött först! men lugn bara lugn det kommer gå ner!! :)
    OM det sitter något vax kvar så lägg vaxstrippen med baksidan mot huden och stryk över den så försvinner det du kan sätta ihop två gamla strippar så kan du stryka över bättre..

Det oljiga är från servetterna och det blir super fett, tvätta med tvål och ha sedan på någon mild hudcreme eller liknande istället så blir du av med det snuskiga.. så kommer sminket fästa igen..

Om du vill bli av med det röda snabbare så lägg något svalt/kallt på..  

Jag lovar jag var illröd först och tänkte att nu kan jag aldrig mer gå ut men nästa dag var det typ borta.. :) 

• MaalinJohansson

ooh så trist. Hoppas att det löst sig! Jag gifter mig också på lördag och har köpt något blekningsmedel till min överläpp (är liite, liite mörk där)

Hoppas att allt ordnat sig och att ni får en fin och bra dag :)

• Sadae

Det röda går ned efter ett tag, det behöver du nog inte oroa dig för. Att sminket inte fäster beror nog på att du använt oljeservetterna. Det ska nog också ordna sig ska du se. Ett par duschar och du är som vanligt igen.

MaalinJohansson,
    Vänta inte för länge med blkningskrämen, om den också skulle visa sig ge biverkningar. 

• Junibrud

Tack alla!
    Nu har jag försökt med olivolja och sedan tvättat bort med tvål och kallt vatten men det har inte hjälpt heller! Vad ska jag göra! Ingeting fäster sig de partierna jag har vaxat!!! Smink fäster sig inte alls! Hjälp

• MrsT2011
    MaalinJohansson skrev 2011-06-14 23:45:32 följande:
    ooh så trist. Hoppas att det löst sig! Jag gifter mig också på lördag och har köpt något blekningsmedel till min överläpp (är liite, liite mörk där)

LÅT BLI! Har du aldrig provat blekning innan kanske du är allergisk eller nåt och får världens fläskläpp! Täck över det mörka med läppstift istället för guds skull.
  • brudflickan

Hmm nu kan jag absolut inte detta o risken är att jag ger dig ett dumt råd. Men spontant skulle jag nog köpa mig en ansiktsskrubb, en ansiktspeeling helt enkelt en mkt mild sådan då jag tror att det är all olja som strular för dig... men vad vet jag. Lider med dig iaf!!

• MrsT2011
    Junibrud skrev 2011-06-15 10:26:57 följande:
    Tack alla!
    Nu har jag försökt med olivolja och sedan tvättat bort med tvål och kallt vatten men det har inte hjälpt heller! Vad ska jag göra! Ingeting fäster sig de partierna jag har vaxat!!! Smink fäster sig inte alls! Hjälp
    Du måste ta hjälp av en hudterapeut/dermatolog eller liknande. Börja med en skönhetssalong, bedömer de att läget är allvarligt kommer de garanterat hänvisa dig vidare till hudkliniken på sjukhuset.
  • Dannedo
    MaalinJohansson skrev 2011-06-14 23:45:32 följande:

MrsT2011 skrev 2011-06-15 10:31:47 följande:
    LÅT BLI! Har du aldrig provat blekning innan kanske du är allergisk eller nåt och får världens fläskläpp! Täck över det mörka med läppstift istället för guds skull.
    Jag antar att hon ska bleka håret på överläppen, inte självaste läppen :). Pröva på insidan av underarmen först, är du känslig så lär det märkas där. Jag använder sån ibland och är verkligen inte några problem. Dessutom blir det större skillnad än man tror, ser väldigt fräscht ut. Men gör det idag, inte på fredag!
  • MrsT2011
    Dannedo skrev 2011-06-15 10:50:48 följande:
    MrsT2011 skrev 2011-06-15 10:31:47 följande:
    Jag antar att hon ska bleka håret på överläppen, inte självaste läppen :). Pröva på insidan av underarmen först, är du känslig så lär det märkas där. Jag använder sån ibland och är verkligen inte några problem. Dessutom blir det större skillnad än man tror, ser väldigt fräscht ut. Men gör det idag, inte på fredag!
    Ja det fattar jag väl att det gäller håret och inte läpparna i sig! Anser ändå att det är ofantligt korkat att använda helt nya produkter i ansiktet bara dagar innan sitt efterlängtade bröllop. Men visst, knock yourselves out, kom bara inte till mig och gnäll när det går åt skogen...
  • Sadae

Jag har reagerat på blekningscreme, huden där jag lagt kräm blev bubblig, som om det krupit in luft under skinnet. Andra gånger har det dock gott bra. Var försiktig så att du inte låter krämen sitta på för länge.

• Dannedo
    MrsT2011 skrev 2011-06-15 10:54:30 följande:
    Ja det fattar jag väl att det gäller håret och inte läpparna i sig! Anser ändå att det är ofantligt korkat att använda helt nya produkter i ansiktet bara dagar innan sitt efterlängtade bröllop. Men visst, knock yourselves out, kom bara inte till mig och gnäll när det går åt skogen...
    Förlåt, men jag blev lite förvirrad över att du skrev att hon skulle måla över det mörka med läppstift :) . Jag skrev ju att hon skulle testa på armen först och absolut senast idag... Men visst, jag håller med dig, jag skulle testat en månad innan. MEN krämen man använder i ansiktet är väldigt mild, man har inte på den länge och jag har väldigt känslig hy och har aldrig fått några problem. Men det gäller mig och jag tänker absolut inte svära på att det inte kan bli problem för henne. Men står det mellan att vaxa och bleka tror jag att det är minst risk för katastrof om man bleker. 
  • Hidalgo

Jag håller med MrsT2011.
    Jag har nojat inför bröllopet i ett år, icke i livet att jag provar något nytt 1 månad innan bröllopet! (Provade spraytanning 6 månader innan, jag har kontrollbehov så det heter duga)

TS: Ta dig till en certifierad hudterapeut omedelbums! Inga men eller amen, det får du säga i kyrkan.

Och snälla ni andra blivande fruar, akta er för att sabba bröllopet INNAN det börjat. Era män/kvinnor har redan bestämt sig för att leva med er i resten av era liv, med eller utan ansiktbehåring (för att ta ett exempel)

Jag önskar er alla en underbar bröllopsdag!

• Junibrud

Har haft två besök hos en hudterapeut och det har blivit mkt bättre!
    Det som hade hänt var att jag hade slitit bort ett helt hudlager eftersom jag har jätte tunn hud i ansiktet och sedan hade jag fått en reaktion på vaxet. Ska aldrig någonsin i hela mitt liv vaxa ansiktet igen! I morgon är det bröllop och jag hoppas att allt har lagt sig då.

Till dig som ska bleka! Gör det i tid och kom ihåg att du blir blek i huden ett dygn tills du får din normala färg tillbaka

Svar på tråden Snälla! Hjälp!