• MrsT2011

    TIPS! Be släkt och vänner filma!

    Åh vad mycket fina rörliga bilder vi har från vårt bröllop! Och det bästa av allt, det var gratis! Det finurliga med moderna pocketkameror är ju att de även har en filmfunktion. Ingen behöver ens investera i en riktig filmkamera. Ingångsmarschen, solosångerna, vigselakten, talen under middan (smygfilma för att undvika ytterligare nervositet hos gästen), brudvalsen, ALLT finns på film!

    Min bror filmade med sin kamera, mamma tog vanliga stillbilder med mina föräldrars kamera och pappa "backup"-filmade med min kamera. Men man behöver såklart inte lägga en sån uppgift på brudens familj, det var bara det att de erbjöd sig och gärna ville ha en sån grej att fixa med då vi själva fixat allting annat. Det går ju precis lika bra att låta någon kusin eller någons respektive filma så att de närmaste kan njuta av dagen utan att behöva fokusera på ljud och bild!

  • Svar på tråden TIPS! Be släkt och vänner filma!
  • KlaraV89

    Bra tips om man har de som vill fokusera på sånt under en bröllopsfest, jag ver mer för att ingen av gästerna skulle få det ansvaret utan att alla skulle kunna njuta oavsett relation till oss

  • MrsT2011

    Det förekommer faktiskt att gästerna också är nervösa och gärna vill ha något konkret att fokusera på. Vissa ogillar att mingla med folk de inte känner, andra är obekväma när det kommer till att klä upp sig. Ytterligare någon blir uttråkad under en lång middag med många tal. Eller som i min familjs fall, man är nervös å brudparets vägnar och oroar sig för att något ska gå snett. Skönt då att ha ett eget projekt att pyssla med.

    Därför är det smart att bara helt öppet nämna till ALLA gäster att "det hade varit kul med lite rörliga bilder, någon som kan tänka sig att filma?" Vi fick erbjudande från flera olika håll när vi ställde denna öppna fråga, skulle aldrig drömma om att peka ut någon man anser lämplig, inte för en sån "onödig" uppgift. Det var tillräcklig ångest att välja toastmaster då jag själv vet hur mycket jobb det är att toasta. I det fallet är det dock livsnödvändigt att välja någon som verkligen vet vad de sysslar med, en dålig toastmaster kan sabba en hel middag.

  • Bubo

    Va roligt och avkopplande att ha alla sina gäster springande runt som myror för att filma/fota. Ett bröllop där inga gäster får fota utan man låter en fotograf sköta den saken, ja då blir det stämning. Gästerna får lov att koncentrera sig på bröllopet.

  • MrsT2011
    Bubo skrev 2011-06-17 17:22:28 följande:

    Va roligt och avkopplande att ha alla sina gäster springande runt som myror för att filma/fota. Ett bröllop där inga gäster får fota utan man låter en fotograf sköta den saken, ja då blir det stämning. Gästerna får lov att koncentrera sig på bröllopet.


    Vet du ens vad det kostar att ha ett proffs som filmar? Knappast ett alternativ för de flesta.

    Jag fattar ärligt talat inte hur de flesta brudpar tänker, man har inga problem med att i förväg kräva askunge-status hos vänner och familj, de ska vara delaktiga i ALLT från att prova klänningar till att dekorera lokalen och laga maten. Men man kan absolut inte tänka sig att låta de gäster som är blyga och hatar att mingla få gömma sig bakom en filmkamera under vigseln och middagen?

    Kan någon förklara resonemanget för mig? För oss var det helt självklart att ha middagen på en festvåning där personalen fixar allt med dukning, tillagning och servering av mat o dryck! Och inte minst städningen! Det var lätt värt det för att slippa stressa som en tok kvällen innan bröllopet. Vad är det som är bättre med att folk är helt slutkörda på bröllopsdagen och sedan till råga på allt måste gå upp på söndagen och städa??
  • förlovadflicka
    Bubo skrev 2011-06-17 17:22:28 följande:

    Va roligt och avkopplande att ha alla sina gäster springande runt som myror för att filma/fota. Ett bröllop där inga gäster får fota utan man låter en fotograf sköta den saken, ja då blir det stämning. Gästerna får lov att koncentrera sig på bröllopet.


    Men många gäster vill säkert fotografera också, det är inte bara brudparet som vill ha minnen från dagen :)
Svar på tråden TIPS! Be släkt och vänner filma!