• Anonym (strandnoja)

Hur fixa formen snabbast?

Jag tränar box en gång/vecka, promenerar då och då, dansar zumba en gång i veckan. Vad kan jag göra för att få någon form av synligt resultat snabbt? Ska jag börja styrketräna med? Är kraftig runt magen efter två barn som kom med snitt är den ingen vacker syn. Är inte överviktig. Jag väger ca 60-62 kg och är runt 168 cm lång. Hur bör jag äta? Idag äter jag följande..:

Frukost. Naturell mild youghurt med bär och musliblandning. Kaffe 1 knäcke med mjukost. Kaffe

Lunch: Husmanskost. 1 knäcke med smör. 1/2 frukt. Vatten

Mellanmål: 1-2 knäcke med mjukost, kaffe

Middag: Husmanskost. Försöker dra in på pasta/ris/potatis.

Kvällsmål: Tränar jag äter jag typ en varm macka med makrill i tomatsås och ost. Annars en frukt eller inget alls.

Jag jobbar i förskola och äter frukost lunch och mellanmål med barnen. Valt bort söta krämer/fruktsoppor och tar knäcke istället. Frukosten är oftast delad, äter youghurten hemma tidigt och knäcke med barnen. Ibland byter jag knäcket mot en portion mannagrynsgröt. Ska jag ändra något i kosten? HUr ska man göra? Vill komma in i bättre vanor men just nu äter jag dessutom alldeles för mkt godis/chips på helgerna..

• Svar på tråden Hur fixa formen snabbast?
  • förlovadflicka

Hej!

Ofta är det mycket socker i müsli och mycket fett i mjukost. Och det kan vara socker i youghurten också. Men tror knappast att den kosten kommer göra dig tjock ;)

Däremot har jag läst att salt kan binda flera kilo vatten i kroppen så kolla så att din mat innehåller minimalt med salt (typ allt bröd och halvfabrikat man köper har det, och även ost.).

Men eftersom du är normalviktig är det bästa sättet att komma i form att fortsätta styrketräna :)

• marimekko86

Jag håller på att deffa inför bröllopsformen

Jag tränar stenhårt. Nästan varje dag springer jag 55 minuter på gymmet. Vissa gånger om det passar kör jag ett 55 minuters spinningpass istället. Går raska morgonpromenader 3-4 ggr i veckan på minst 45 minuter, som  sagt i rask takt så man blir svettig och får upp puls. Detta innan frukost.

Äter mindre portioner och mindre kolhydrater. Ersätter dem med grönsaker, typ broccoli, paprika, småtomater. Äter inget efter klockan 19 förutom på helgen då jag får unna mig.

Att bara ta en rask promenad före frukost gör tydligen underverk säger alla. Att styrketräna är bra för det ökar förbränningen under hela dygnet, inte bara just när man tränar. Sedan formar det ju kroppen.

Vill man nå resultat gäller det att satsa och bli ordentligt svettig och slut på.

• marimekko86

Som sagt du är ju inte överviktig utan du borde satsa på att värma upp med löpning/cykling och sedan styrketräna för att forma kroppen, bilda muskler osv.

• Anonym (plankan)

Om du vill få till magen är ju plankan ett under! Den tränar musklerna på djupet!
    Att bara ändra kosten gör ju inte jätte mycket för själva bukfettet tyvärr! Utan där gäller det att träna musklerna under! Man får en platt och fin mage av det! Jag håller själv på att kämpa, men jag är lite lat! Har en ganska degig mage själv efter graviditeten men märker jätte stor skillnad när jag kommer ihåh att köra plankan!

Men det absolut viktigaste är att DU bestämmer dig och hittar motivationen! Sätt upp ett mål (och delmå) och gärna en icke mat relaterad belöning när du når målet eller delmålen!

Hoppas du hittar något som funkar för dig!

Själv ska jag köra en kru med cambridge, men jag har 20+ kg att bli av med och orkar inte kämpa mer nu!
    Blir cykelturer och plankan för min del framöver!

• MrsT2011

Maghjul is da shit! Alltså ett hjul med två handtag där du från stående rullar fram över golvet och sedan drar dig tillbaka till utgångspositionen. Kombineras gärna med plankan, rulla ut kroppen tills du har näsan rakt ovanför hjulet, räkna till 20 och dra dig tillbaka. Upprepa minst tio gånger! Där snackar vi magmördare, jag använder hjulet minst en gång i veckan.

Har sett hjul till bra pris på stadium bland annat.

• baby freeze

Det beror på vad det är för sorts husmanskost, men generellt så brukar det väl vara ganska så kaloririk mat. Om du vill gå ner i vikt snabbt med de förutsättningarna du nämner så skulle jag rekommendera att du skippar alla mackor. Även knäckebrödet.

Är dock tveksam till om du verkligen skulle må så mycket bättre av just viktnedgång, du har ju ett hyfsat lågt BMI redan, så jag tror snarare på omfördelning av vikt. Om magen har blivit slapp efter graviditet, så ska du försöka träna upp musklerna i det området. Zumba gör tyvärr inte mycket alls för just magen (är själv zumbainstruktör) så testa ett core-pass tex! Eller maghjulet, det verkar jättebra!

• Anonym (strandnoja)
    MrsT2011 skrev 2011-06-17 15:32:10 följande:
    Maghjul is da shit! Alltså ett hjul med två handtag där du från stående rullar fram över golvet och sedan drar dig tillbaka till utgångspositionen. Kombineras gärna med plankan, rulla ut kroppen tills du har näsan rakt ovanför hjulet, räkna till 20 och dra dig tillbaka. Upprepa minst tio gånger! Där snackar vi magmördare, jag använder hjulet minst en gång i veckan.

Har sett hjul till bra pris på stadium bland annat.
    Maghjul från stående?? Jag har använt det stående på knä och rullat framåt och jag orkar knappt det!!! Jag är så svag! Eller hur menar du? Hur snabbt kan man se resultat tro? Med maghul, ålanka, styrketräning, zumba och box?
    baby freeze skrev 2011-06-17 16:25:08 följande:
    Det beror på vad det är för sorts husmanskost, men generellt så brukar det väl vara ganska så kaloririk mat. Om du vill gå ner i vikt snabbt med de förutsättningarna du nämner så skulle jag rekommendera att du skippar alla mackor. Även knäckebrödet.

Är dock tveksam till om du verkligen skulle må så mycket bättre av just viktnedgång, du har ju ett hyfsat lågt BMI redan, så jag tror snarare på omfördelning av vikt. Om magen har blivit slapp efter graviditet, så ska du försöka träna upp musklerna i det området. Zumba gör tyvärr inte mycket alls för just magen (är själv zumbainstruktör) så testa ett core-pass tex! Eller maghjulet, det verkar jättebra!
    Maten är tillagad i storkök för förskolebarn. Äter ju för att jag vill äta samma som barnen för att vara en god förebild..tycker att det hör till. Magen har varit plattare när jag jag gick ner för ett par år sedan EFTER graviditeterna..men så fort jag går upp något kg så sätter det sig på magen. Helt platt blir den dock aldrig men just nu är det en degklump... Core finns inte där jag bor utan utbudet är promenader/jogg, styrketräning, zumba och box....Bor långt ute på landet...

Hinner man alls få synliga resultat på typ 2 månader? Ska på semester med en annan familj då...Känner mig som en strandad val just nu...
  • Anonym (strandnoja)

Puffar för lite fler tips...

• SandraN

Börja ät LCHF mat, började 1 maj, och på denna korta tid har jag gått från strl 38 till strl 36, gått ner 6 kilo, man är inte alls svullen längre och man behöver inte motionera/träna hela tiden kroppen bränner sitt eget fett dygnet runt, rekomenderar verkligen, googla och sök du hittar massor med recept tips och råd. Trodde verkligen inte det skulle funka att gå ner genom att äta fett, men det gör det verkligen så skippa alla kolhydrater pasta ris potatis socker.

• jennifaer

För det första så behöver du ju inte direkt gå ner i vikt men om vill få en fastare och mer "formad" kropp på bara två månader ska du nog för det första inte ha allt för höga förväntningar eftersom det är väldigt kort tid och för det andra borde du nog träna lite mer. Och se till att du tränar HÅRT när du tränar. Man orkar mycket mer än man tror!

Du borde nog lägga in mer kondition med joggning och även mer styrketräning. Box är ju ganska bra men det är även bra med mer "klassisk" styrketräning. Tänk bara på att man inte behöver köra med vikter på gym utan det går lika bra hemma med egen kroppsvikt och gummiband.

När det kommer till kost skulle jag byta ut något av bröden mot mer frukt. Om du jobbar på förskola bör du inte gå på LCHF eftersom det bästa är att vara en bra förebild för barnen och äta samma som dem. Så det allra bästa du kan göra där är ju att bara är enligt tallriksmodellen och äta mycket grönsaker. Då slår du två flugor i en smäll, du är en bra förebild och äter nyttigt. Det är inget fel på maten barnen får på förskola, eftersom det är en person som är kostutbildad som sitter och räknar på maten de ska få och det är varierat.

• baby freeze
    Anonym (strandnoja) skrev 2011-06-17 23:18:44 följande:
    Maghjul från stående?? Jag har använt det stående på knä och rullat framåt och jag orkar knappt det!!! Jag är så svag! Eller hur menar du? Hur snabbt kan man se resultat tro? Med maghul, ålanka, styrketräning, zumba och box?
    baby freeze skrev 2011-06-17 16:25:08 följande:

Maten är tillagad i storkök för förskolebarn. Äter ju för att jag vill äta samma som barnen för att vara en god förebild..tycker att det hör till. Magen har varit plattare när jag jag gick ner för ett par år sedan EFTER graviditeterna..men så fort jag går upp något kg så sätter det sig på magen. Helt platt blir den dock aldrig men just nu är det en degklump... Core finns inte där jag bor utan utbudet är promenader/jogg, styrketräning, zumba och box....Bor långt ute på landet...

Hinner man alls få synliga resultat på typ 2 månader? Ska på semester med en annan familj då...Känner mig som en strandad val just nu...
    Du kan (som ovanstående redan nämnt) träna hemma! Går jättebra! Man kan köpa DVD:s, kolla youtube osv, och kanske investera i något redskap. Pilatesboll t.ex.

Om du kan få synligt resultat på två månader beror såklart på dina egna förutsättningar och på hur hårt du tränar, men jag tror absolut att du kan komma långt på den tiden. Men jag får bara så snabba resultat om jag kör hårt med styrketräning. Bara konditionsträning ger inte den effekten alls.
  • Anni

Jag instämmer med tidigare kommentarer om att musli ofta innehåller socker och i vissa fall rent näringsmässigt mer påminner om kaksmulor.

Att man ska dricka MKT vatten vet de flesta, men det många inte vet är att man inte bör dricka något i samband med måltider. Se till att dricka ca 30 minuter innan du äter (om du är törstig), ät sen det du ska och vänta därefter ca 30 min innan du dricker nåt igen. Detta för att magsyrorna (som ju processar maten) späs ut när man dricker samtidigt som man äter och tar då längre tid på sig att processa det man ätit.

För att bli kvitt sötsug eller annat sug som får en att äta sånt man eg inte vill/borde, ät mat oftare. Att äta mindre portioner var 3-4 timme gör att föbränningen och matsmältningen håller igång. Se till att alltid ha ett äpple, morotsstavar, naturella nötter eller dylikt i närheten som finns där när suget/hungern kommer.

Jag gick upp flera kilon när min sambo flyttade in hos mig, efter ett tag kom jag på varför...jag åt det han åt, när han åt, fast jag eg inte var vare sig sugen eller hungrig. Numera när vi t.ex. äter godis så har jag min skål (som han inte får äta ur) och han sin enorma skål som jag inte äter ur, detta för att jag då vi tidigare delat godisskål skyndat mig att äta (och då ätit betydligt mkt mer än jag tänkt mig/velat från början) bara för att jag omedvetet inte ville att han skulle äta upp allt det goda.

En sak att tänka på är att det mesta som inhandlas till hushållet kommer att förtäras av någon av er som bor i hushållet. Så vill du sluta äta chips och annat "snask", se till att det inte inhandlas till hushållet om du själv inte klarar av att motstå att äta det när andra äter det.

Ett annat tips är att göra ditt bästa för att lura ögat. Ät av allt du vill, men kontrollera mängderna! Ska du nu unna dig lite chips, ät INTE ur påsen, lägg upp en förutbestämd mängd i en liten skål (som bara du äter ur) och håll dig till den! Ett misstag jag gjorde (som jag insett nu i efterhand) när min sambo flyttade in var att alla gemensamma måltider serverades på (likadana) stora tallrikar och det var lika mkt upplagt på hans tallrik som på min, fast han förbränner mer än vad jag gör. Det är ganska vanligt att man äter upp det man har på tallriken framför sig bara för att man är uppfostrad så, det är en stor fälla iaf för mig. NU äter han på de stora tallrikarna och jag på våra assietter (det underlättar för mig att äta på assietterna eftersom jag då inte KAN lägga upp för mkt mat).

Anser du dig ha ett konstant sötsug som besvärar dig!? Prova att socker-detoxa! Det är jobbigt de första dagarna, men det är verkligen värt det! Många känner sig mkt lättare, mindre plufsiga, nyttigare och mer energirika bara efter 3-5 dagar :)

Äter du huvudsakligen "snask" framför tv:n? Det gör jag och när jag hade svårt att sluta så var det ju för att jag var van att ha nåt i munnen när jag satt vid tv:n, köp några olika sorters (sockerfritt) tuggummi och lägg vid tv:n. Överdriven konsumering är självklart inte att rekommendera, men du får iaf något i munnen. Om du inte vill det, prova att sysselsätta händerna med någonting, typ brodera, virka eller sitt bara och kläm på en "stressboll" för att händerna inte ska vandra i väg mot någon godis/chipsskål.

Blossom (Tainton) tipsade för länge sen om en dietfrukost (i MixMegapols morgonprogram) för de som snabbt vill gå ner ett par kilon. Minns inte exakt nu, men tror att det var, 1/2 avokado, 1/2 grapefrukt och 1 ägg. Man kunde äta fler ägg om man ville äta mer, men då BARA äggvitan. Tillaga äggen hur du vill.

Hoppas att jag varit till någon hjälp. Lycka till!

• Anonym (strandnoja)
    jennifaer skrev 2011-06-20 08:12:12 följande:

För det första så behöver du ju inte direkt gå ner i vikt men om vill få en fastare och mer "formad" kropp på bara två månader ska du nog för det första inte ha allt för höga förväntningar eftersom det är väldigt kort tid och för det andra borde du nog träna lite mer. Och se till att du tränar HÅRT när du tränar. Man orkar mycket mer än man tror!

Du borde nog lägga in mer kondition med joggning och även mer styrketräning. Box är ju ganska bra men det är även bra med mer "klassisk" styrketräning. Tänk bara på att man inte behöver köra med vikter på gym utan det går lika bra hemma med egen kroppsvikt och gummiband.

När det kommer till kost skulle jag byta ut något av bröden mot mer frukt. Om du jobbar på förskola bör du inte gå på LCHF eftersom det bästa är att vara en bra förebild för barnen och äta samma som dem. Så det allra bästa du kan göra där är ju att bara är enligt tallriksmodellen och äta mycket grönsaker. Då slår du två flugor i en smäll, du är en bra förebild och äter nyttigt. Det är inget fel på maten barnen får på förskola, eftersom det är en person som är kostutbildad som sitter och räknar på maten de ska få och det är varierat.

Hade gärna ätit mer grönsaker men vi får så otroligt lite grönsaker så man kan äta max ngn matsked sallad typ. Funderar på att ta med morotsstavar och äta när jag har rast sen! Maten överlag är väldigt tråkig! Helt LCHF vill jag inte äta men jag märker skillnad på så visatt jag känner mig mindre svullen i perioder när jag drar ner på ris, pasta, potatis..

Jag brukar varva styrketräningen (tränar på gym på maskiner) med 10minuters pass på löpbandet/crosstrainern. Lite styrketräning sen kondition etc...Tycker träningen blir roligare då. Nej ner i vikt är väl inte målet utan jag önskar mig en plattare mage och mer muskler på hela kroppen. Jag vill såklart ha långsiktiga resultat...det är det viktigaste.
  • Happy72

Kan ju bara säga att maten på förskolor för det mesta INTE är bra för oss vuxna. ex barnen behöver mycket mer fett än vad vi gör och mycket av maten på förskola är fabrikatsmat....Själv så har jag med mig extra sallad på mitt jobb (förskola) och utesluter kolhydraterna. Att du inte äter exakt samma mat som barnen ska du inte oroa dig för ,det finns ju barn med annan kost också och det är ju inget konstigt? Om jag äter frukost på jobb så brukar jag ta en nutrilettshake o dra en viting och säga att det är kaffe och att jag ätit hemma.  Denna diet funkar bra för mig!!

• Anonym (strandnoja)
    Happy72 skrev 2011-06-22 20:38:12 följande:
    Kan ju bara säga att maten på förskolor för det mesta INTE är bra för oss vuxna. ex barnen behöver mycket mer fett än vad vi gör och mycket av maten på förskola är fabrikatsmat....Själv så har jag med mig extra sallad på mitt jobb (förskola) och utesluter kolhydraterna. Att du inte äter exakt samma mat som barnen ska du inte oroa dig för ,det finns ju barn med annan kost också och det är ju inget konstigt? Om jag äter frukost på jobb så brukar jag ta en nutrilettshake o dra en viting och säga att det är kaffe och att jag ätit hemma.  Denna diet funkar bra för mig!!
    Håller med dig om maten. Äter alltid naturell youghurt till frukost hemma och sen nåt litet på jobb bara...
  • Anonym

Börja träna tung styrketräning nu. Nej, du kommer inte att se ut som en kvinnlig kroppsbyggare på några månader. Du kommer däremot kunna forma kroppen om du använder dig av tunga fria vikter, gamla vanliga hederliga knäböj, utfall och marklyft. Kombinera detta med morgonpromenader i raskt tempo ca 40-65 min innan frukost. Vill även tipsa dig om att öka ditt proteinintag och försök äta så ren mat som möjligt utan tillsatser. Socker, kolhydrater och mjökprodukter skulle jag även dra ner på.

Lycka till! Ingenting är omöjligt bara man har ett tydligt mål.

• Millan84

Jag har några tips som funkat bra för mig och som jag fått av min - blivande - man som jobbar som PT här i Göteborg. Kosten är extremt viktigt. Bra bränsle och rätt slags sammansättning i kosten är helt avgörande om du vill bränna fett.

I princip ska du ska äta mycket proteiner, långsamma kolhydrater och bra fetter i rätt komination. Proteiner i form av mager kyckling/kalkon, mager nötfärs, bönor, proteindryck eller kesella (1%) är kanon. Kolhydrater kan du vara relativt försiktig med, max 40% av totala kalorieintaget är ok. Havregrynsgröt, fullkornspasta eller fullkornsbröd funkar fint, poängen är att äta kolhydrater som håller dig mätt länge och som utsöndras långsamt i blodet. Fetter? Ät cirka 10% av totala kalorieintaget och håll dig till fleromättade fetter. Ett nypa osaltade cashewnötter varje dag är min dos, samt smör från Becel på mackorna. Finns även bra fetter i fet fisk.  Det är väldigt viktigt att inte ta bort fetterna från dieten helt och hållet. Då kommer din kropp att "kämpa" för att behålla det fett som redan finns på din kropp. Alltså: för att bränna fett så måste du äta rätt slags fett!  Men inte för mycket, bara precis så att du håller igång förbränningen. 
    Lycka till!  

• Anonym (strandnoja)
    Millan84 skrev 2011-06-23 11:58:34 följande:
    Jag har några tips som funkat bra för mig och som jag fått av min - blivande - man som jobbar som PT här i Göteborg. Kosten är extremt viktigt. Bra bränsle och rätt slags sammansättning i kosten är helt avgörande om du vill bränna fett.

I princip ska du ska äta mycket proteiner, långsamma kolhydrater och bra fetter i rätt komination. Proteiner i form av mager kyckling/kalkon, mager nötfärs, bönor, proteindryck eller kesella (1%) är kanon. Kolhydrater kan du vara relativt försiktig med, max 40% av totala kalorieintaget är ok. Havregrynsgröt, fullkornspasta eller fullkornsbröd funkar fint, poängen är att äta kolhydrater som håller dig mätt länge och som utsöndras långsamt i blodet. Fetter? Ät cirka 10% av totala kalorieintaget och håll dig till fleromättade fetter. Ett nypa osaltade cashewnötter varje dag är min dos, samt smör från Becel på mackorna. Finns även bra fetter i fet fisk.  Det är väldigt viktigt att inte ta bort fetterna från dieten helt och hållet. Då kommer din kropp att "kämpa" för att behålla det fett som redan finns på din kropp. Alltså: för att bränna fett så måste du äta rätt slags fett!  Men inte för mycket, bara precis så att du håller igång förbränningen. 
    Lycka till!  
    Tack för tipsen!!! Maten är ett bekymmer med det jobbet jag har tyvärr. Måste äta men vill inte stoppa i mig kräm, paj, bullar etc som serveras nu. Just nu har passen sommaruppehåll så jag går långa promenader på 1-2 timmar 2-3 dagar i veckan och styrrketränar lika många ggr. Ser inga som helst resultat än men det beror kanske på att jag slarvar med maten...Tillåter mig nog att slarva för mkt..
Svar på tråden Hur fixa formen snabbast?