• BrudInnan 30

Ringstorlekar ännu en gång, hur sitter era ringar?

Jag måste bara få höra om hur era ringar sitter, jag har aldrig haft ringar och vet inte vad som är det "normala". Mätte fingret för ett tag sen och då hade jag 16 mm så jag beställde i den storleken. När ringen kom så var den alldelles för stor. Jag provade på provringar i butik ännu en ggn (en regning dag) och då passade 15,25. Nu har den nya ringen kom, mitt i värmeböjan, och den sitter den vääldigt tight. Jag får på mig den men får kämpa med att få av den (händerna känns väldigt svullna). Knappt så jag kan snurra på den när den sitter på.

Hur sitter era ringar? Blir det så för er också när det är varmt eller låter det som att jag har en alldelles för liten ring? Jag vill ha den tight så jag inte behöver känna som att jag skall tappa den, men frågan är om hur stor del av året jag är så här svullen och hur mycket det påverkar. Jag har ju inte kunnat testa den när det har varit svalt. Kanske sitter den perfekt då, eller så känns den fortfarande för liten. Gaah!

• Svar på tråden Ringstorlekar ännu en gång, hur sitter era ringar?
  • marimekko86

Min ring sitter ibland lite tightare och ibland nästan löst. Nu när det är varmt så sväller hela jag,framförallt händerna så ringen sitter där den sitter. Får ju av mig den och den gör inte ont,känner den inte alls typ, men den sitter mycket tightare nu än förra veckan.!

Beställde vigselringen nån storlek större, så den inte sitter lika hårt. Den ska dessutom också sitta längre ut på fingret där jag är lite bredare. Jag tror att du är mer svullen nu. men om det inte går över och du känner att den är för liten då bör du ju fixa till den.

• BrudInnan 30
    marimekko86 skrev 2011-06-10 23:01:32 följande:

Min ring sitter ibland lite tightare och ibland nästan löst. Nu när det är varmt så sväller hela jag,framförallt händerna så ringen sitter där den sitter. Får ju av mig den och den gör inte ont,känner den inte alls typ, men den sitter mycket tightare nu än förra veckan.!

Beställde vigselringen nån storlek större, så den inte sitter lika hårt. Den ska dessutom också sitta längre ut på fingret där jag är lite bredare. Jag tror att du är mer svullen nu. men om det inte går över och du känner att den är för liten då bör du ju fixa till den.

Jag skall bara ha en ring men den är 6 mm bred. Att det skall vara så svårt, nu pratar vi ju om 1/4 mm...

När din sitter som tightast, kan du då fortfarande snurra på den? Jag tänkte att jag skulle prova min nån vecka och jag hoppas att jag kan skicka efter en ny storlek en andra ggn om det behövs.  Dock får det bli efter vigseln. Hoppas nästan på lite kyla nu.
  • marimekko86

Jo jag kan snurra på min, det går enkelt utan ansträngning fast ändå trögt...hajjar du vad jag menar :-P Jag tyckte att när jag provade ut ringstorleken och valde den som satt bra, lagom hårt alltså så verkade det perfekt,men när ringen sen kom upplevde jag den lite mer trång...vet inte om det är materialet som gör att det känns så eller för att formen skiljer sig från ringen jämfört med testringarna...men har hört av många som upplever ringer som snäppet mindre än när man provade ut för storleken...

• Lanin

Man svullnar alltid om fingrarna på sommaren eller när det är varmt. Hur tight ringen sitter beror också på hur bred den är då en bredare ring måste "putta" undan mer hud blir den tightare. En bredare ring innebär ofta att man måste ha lite större storlek, så om ringen du beställt är bredare än provringarna kommer den att kännas trängre.

Jag köpte min vigselring i vintras och då tyckte jag att den var för stor men jag fick inte välja en mindre för juveleraren och nu när jag provat den när det är varmare sitter den perfekt :)

• prinsessanogrodan

Mina ringar är totalt 9 mm (förlovningsring 6 mm och vigselring 3 mm) och nu när det är varmt sitter de som tusan. Breda ringar suger fast på fingret mer än smala så när jag provar med bara vigselringen är det stor skillnad. Det viktigaste är ju att ringarna sitter kvar utan att du måste tänka på det, om du förstår hur jag menar? Du ska ju kunna göra normala saker utan att de trillar av när det är vinter och kallt men det ska ju inte vara så det är jobbigt att ha dom på sommaren. Knepigt!
    Jag brukar ibland ta av ringarna när det är varmt eller när jag sover (jag svullnar lätt). Jag har ju breda ringar så det är därför de sitter tight nu på sommaren.

• Chicita

Så länge det inte gör ont så är det ok. Om du har svårt att ta av ringen pga att du är svullen så spola handen i lite kallvatten bara så brukar det gå bra om det inte är några problem annars.
    Allas fingrar ser olika ut. Just nu så är jag rätt knubbig om fingrarna också, men när jag var smalare så hade jag väldigt stora knogar mot den del där ringen sitter om du förstår hur jag menar.
    Så jag var tvungen att ha en större storlek för att komma över knogen, men sen satt ringen löst.

Eftersom fingrarna ändrar storlek med väder och vind så ska du ha en ring som inte gör ont när du är som mest svälld, och som inte ramlar av när du är kall om händerna och fingrarna är som smalast.

Jag kommer att ha två ringar som är 5,5 mm breda (båda ringarna är lika breda alltså, tillsammans så blir dom 1,1 cm) och guldsmeden tyckte att jag skulle ha samma storlek på båda, för det går alltid att töja ut dom lite om det visar sig att den är för liten, men det påverkar utseendet mer om dom måste ta in den...

• Syrinx

Min ring sitter perfekt på dagtid - ingen risk att den ramlar av men jag kan fortfarande snurra lite på den. Vår guldsmed var noga med att den skulle sitta ordentligt, men i början var jag bekymrad för att den kändes för trång. Om jag ska försöka få av den på natten är det en omöjlighet, och om jag haft ringen av under natten måste jag vänta ganska länge på morgonen innan jag kan sätta på den igen. Men nu är jag van att det är så, och det känns skönt att den sitter ordentligt.

Om man svullnar väldigt mycket under sommaren kan man göra som min mormor. Hon svullnar så mycket på somrarna att hon har ett "sommarpar" vigselringar! De gifte sig på vintern och vintertid har hon ganska breda rödguldsringar. På somrarna byter hon ut dem mot mycket smalare och större vitguldsringar.  

Svar på tråden Ringstorlekar ännu en gång, hur sitter era ringar?