• Beautiful Disaster

ni med buffé.. hjälp mig!

Håller på att bli tokig och alla är emot mig
    Jag vill inte att drycken ska stå på bordet,
    utan att man får hämta den dricka man vill ha.
    (vi har betalbar, men ett-två glas vin/öl till maten ingår)

M2B och svärmor/svärfar påpekar hela tiden vad jobbigt det kommer bli för alla att hämta dryck,
    de tycker prompt att den ska stå på borden! Punkt slut.

Hela min idé med dukningen försvinner då, då jag inte tycker det blir lika "bröllopsaktigt"
    utan mer som en vanlig släktmiddag.

Så ni andra med buffé, hur gör ni med drycken?

Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 23:03
    Kan lägga till att all alkoholfri dryck är gratis hela kvällen.
  • Svar på tråden ni med buffé.. hjälp mig!
  • Zelmah

Vi kommer att ha vinet på bordet så att det inte blir så mkt spring. Det ser inte lika snyggt ut men vi kom fram till att det blir smidigast för alla på det sättet. Så får kökspersonalen fylla på när det blir tomt i karafferna/flaskorna.
    Om ni ska ha vinet på drinkbord rekommenderar jag att ni har flera bord och nära borden ni sitter vid så att gästerna inte måste gå långt och tvärs över hela rummet eller nåt för att hämta drickan.

Vi gör så att de som inte dricker vin får hämta drickan. Öl cider läsk kommer att stå på ett dryckbord.

• Ankie och Jocke

Vårt dricka kommer också att stå på bordet. Jobbigt om man ska springa upp hela tiden för att hämta dricka.

• hjgs

jag håller med dig det sabbar dukningen lite, vi kommer låta gästerna hämta dricka själva. Alla behöver inte hämta  samtidigt... inte blir det jobbigt tycker själv att det bara blir skönt att få röra på sig.

• Loche

Vi kommer att ha ett särskilt "drickabord" bredvid buffén där alla får hämta den dryck de vill ha. Där kommer att finnas vin, öl, läsk och mineralvatten.

På borden kommer vi att ha karaffer med vanligt kranvatten.

• 20110820

Nu är det ju en viss skillnad, ni bjuder på 1-2 glas vin/öl till maten och då blir det kanske svårt att ha drycken på bordet, rätt som det är har någon tagit 4 glas och någon blir utan.

Vi bjuder på all dryck under kvällen, så vi kommer förmodligen ha vinet står på bordet i fina karaffer och ett separat bord för övrig dryck såsom öl, vatten, läsk.

• wiii

Vi kommer ha plaskor med mineralvatten på borden, resten står på ett separat bord!

• S2011

För vår del så serveras dryck av serveringspersonalen.
    Vi har också så att det ingår 2 glas vin och med tanke på att en del är rätt duktiga på att svepa i sig, så tycker jag att det känns bra att få vinet serverat = ingen som druckit ur "sina" glas efter tio minuter, inget spring för att fylla på (man får snällt vänta) och heller inte massa stygga flaskor på borden (flaskor ska aldrig stå på borden så tillvida det inte är kräft-/surströmmingsfest med fylleslag).

• queenelin

Jag håller nog, dessvärre, med svärmor!  Jag tror det blir mycket spring.

Kan du inte hitta på  något fint med drycken på borden? Ta bort etiketterna? Sätta på egna etiketter? Ställa flaskorna i fina korgar? Sätta ett fint band kring varje hals? Om det är vin, kolla loppisar efter karaffer att servera i?

Lycka till!

• Zelmah

Eftersom vi kör på bag-in-box för att slippa så ofantligt mkt tungt tomglas att ta hand om dagen efter så tänkte vi tappa upp vinet i IKEAs SLOM-flaskor som ser ut som gammeldags saftflaskor och rymmer en liter. Passar vår dukning med den stilen, så det känns inte så farligt. Men just nu är den utsåld i hela landet och det finns ingen info om nästa leverans.... hoppas inte att de utgår i sortimentet... Håller tummarna att de snart ska komma in igen, men det känns som att jag måste börja fundera på andra alternativ. Men de var så bra och de kostar bara 20 kr...

Har man möjlighet att servitörer kan servera vinet är ju det väldigt fint och smidigt. Men de är inte felfria... vi gick på ett subskriberat bröllop en gång som vi betalade 500 per person för, då skulle det ingå 3 glas vin till buffén men jag fick bara 1 och 1/2... så man kan inte lita på att gästerna får det de ska få... men det kanske bara var en dålig servitör... kändes surt när man hade betalat. Men jag antar att de flesta servitörer ser till att gästerna får det som utlovats.

• Beautiful Disaster
    Zelmah skrev 2011-06-10 13:13:23 följande:
    Eftersom vi kör på bag-in-box för att slippa så ofantligt mkt tungt tomglas att ta hand om dagen efter så tänkte vi tappa upp vinet i IKEAs SLOM-flaskor som ser ut som gammeldags saftflaskor och rymmer en liter. Passar vår dukning med den stilen, så det känns inte så farligt. Men just nu är den utsåld i hela landet och det finns ingen info om nästa leverans.... hoppas inte att de utgår i sortimentet... Håller tummarna att de snart ska komma in igen, men det känns som att jag måste börja fundera på andra alternativ. Men de var så bra och de kostar bara 20 kr...

Har man möjlighet att servitörer kan servera vinet är ju det väldigt fint och smidigt. Men de är inte felfria... vi gick på ett subskriberat bröllop en gång som vi betalade 500 per person för, då skulle det ingå 3 glas vin till buffén men jag fick bara 1 och 1/2... så man kan inte lita på att gästerna får det de ska få... men det kanske bara var en dålig servitör... kändes surt när man hade betalat. Men jag antar att de flesta servitörer ser till att gästerna får det som utlovats.
    Precis som er så kör vi med BiB, blir rätt klumpigt med dom på borden! Tack för tipset med flaskorna!
    Ska hålla utkik om de kommer in igen! 
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Bettina

Vi kommer att ha servitörer som fyller på vinet, de kommer ha ögonkontakt med toastmastern när det är dags för påfyllning.
    Vi kör ett glas vitt till förätt och två glas rött till huvudrätt.
    Vi kommer också ha BiB och servera ur IKEAs snärtig, de stora rosa till rödvinet och de stora genomskinliga till vitt, de småsnärtig genomskinliga för 5 kr st kommer att vara fyllda med vatten som står på borden liote snyggt.

Öl som alternativ dryck kommer stå vid buffe bordet 

• misscat81

Vi kommer ha serveringspersonal som fyller på gästernas glas med valfri dryck. Vinet köper vi i BiB som vi fyller upp i karaffer som serveringspersonalen får servera från.
    Eftersom det är många som dricker olika sorters drycker (kommer ha öl, vitt vin, rött vin och rosévin att välja på) så blir det svårt att ha allting på borden plus att vi hade fått köpa så väldigt många karaffer då! Nu behöver vi bara ha tre, en till varje vinsort.

Senare på kvällen så får gästerna servera sig själva direkt från boxarna...

• mikita

Vi var 38 personer och satt vid 5 bord. Vi hade ett bord för maten och bredvid ett bord med all dryck, både alkohol och alkoholfri. Våra gäster gick i tur och ordning och tog maten och i samband med det dricka. Sedan föll det sig natruligt vid några av borden att den som ville fylla på sitt glas även hämtade åt de andra vid det bordet. Alla fyllde ju också på sitt glas i samband med att de fyllde på mat. Vid något bord tog de med sig någon flaska vatten och läsk och ställde själva på sitt bord. Jag tyckte det flöt på bra, inte alls mycket spring. Vi hade ingen serveringspersonal, varken för mat eller dryck. Men vi var ju ganska få. Senare på kvällen hade vi betalbar, men då var det allmänt mingel, alla rörde sig mellan borden, ute, toa osv så då spelade det ingen roll om det blev mer spring.

• Julibrud2011

Vi kommer endast ha vattenkaraffer på borden, toastmastern får helt enkelt styra upp det hela :) Så alltså, en dryckesbuffé och en matbuffé!

• hysch

Jag diskade och sparade alla tomma (klara) vinflaskor för att ha till vin och vatten på bröllopet, men sedan hade jag turen att hitta en påse saftflaskor, så nu behövs det nog inte fler. Annars är det ett tips :)

• Mirjami

Jag har en vän som är bröllopsplanerare och hon tipsade om att viss dryck, som vin, vatten och några öl borde stå på bordet, annars blir det onödigt mycket spring. Vi kommer servera Leffes som öl till maten, köpte 750 ml flaskor i Tyskland, ser fränt ut faktiskt! Och vin i karaff och vatten i flaskor. Men till avecen kommer allt stå på buffébordet tillsammans med tårta och kaffe! Och till festen lyfter vi på dukarna (ja, inte vi, utan serveringspersonalen) på buffébordet och lyfter upp vinboxar och ölflak som gömts där under.

• plin

Vi kommer att ha alla dricka, förutom vatten på buffébordet. vi har 80 gäster. vi gör så dels för att vi inte vill att folk ska bli tokpackade och hälla i sig vin /öl för att de är törstiga. vi vill att de ska orka med hel festen. Jag var på ett bröllop med 100 gäster där de hade detta system och det funkade bra! alla fick dricka när de ville ha osv. kanske bra att ha två drickabord?

• ClaraH

Vi kommer att ha förrätt, varmrättsbuffé och efterrätt. Det vita vinet till förrätten kommer att stå på bordet, samt vattenkaraffer. Läsk kommer att stå på separatbord i närheten av ungdomsbordet. Så de får hämta själva, inte så snyggt med 1,5 litersflaskor på bordet annars.

Sedan kommer personalen att ställa ut karaffer med rödvin på borden. Dessa får sedan gästerna själva fylla på från dryckesbord.

Efterrätten får man gå och hämta och bredvid kommer det att stå glas med efterrättsvin som man kan ta om man vill. Sedan får man fylla på själv.

Avecen till tårta och kaffe tar man själv i samband med att man tar tårta, dvs. självservering.

Svar på tråden ni med buffé.. hjälp mig!