jugoslavisk mat
Hej!
Är det nån som har recept på jugoslavisk mat eller vet var jag kan få tag i det? Skulle vilja ha det till när vi gifter oss!
Hej!
Är det nån som har recept på jugoslavisk mat eller vet var jag kan få tag i det? Skulle vilja ha det till när vi gifter oss!
Är från Kroatien..Kan massa
Vad vill du ha för nåt ?
Jag vet inte riktigt.. Även om jag är halvjugoslav så har jag ingen koll alls på maten därifrån. Dock vill jag inte har inälvsmat som min mormor gillar att äta =)Tänkte ha en liten buffé med blandade svenska och jugoslaviska rätter, så nån typ av plockmat hade jag tänkt mig!
Oki..
Få se
Vet inte om det finns färdigt att köpa men det blir väl lite dyrt...beroende på hur många gäster ni kommer att ha
CEVAPCICI..Köttfärs, sen rullar man dem så dem ser lite långa ut.
Hamburgare ?
Pittabröd, sen köper du ajvar till...
Sallad
Du kan oxå ha kalkon,stekt patatis
Kyckling
Pannkaker till förätt
Som sagt, finns massa men jag vill gärna veta hur många gäster det rör sig om ?
Med tanke på att du är halvjugoslav så måste det väl vara lite större fest va ?
På återseende
Man tycker ju nästan att det borde vara en större fest, men hela släkten är kvar där nere och kan omöjligt komma. Dessututom kommer jag inte överens med släkten eftersom vi har väldigt olika åsikter, så de hade väl inte kommit ändå. Vi kommer väl ha runt 35 gäster. Tack för din hjälp i alla fall =)
Den där speicalla kryddan som är i cevapcici finns att köpa på Ag Favör om du har en sån butik i närheten. Annars hittar du den i "invandrarbutiker".
Är själv "halvjuggo" och jag bara älskar CEVAPCICI!!! Mycket populär rätt bland både svenskar och juggar.
Fylld paprika brukar oxå bli poppis.
Olika soppor, mycket nybakat vitt bröd, olika inläggningar typ paprika osv.
Lycka till!!
Hej.
Jag tänkte bara säga att jag har en massa kokböcker, tidningar osv. du har även en del på nätet.
Det finns helt otroliga bosniska bakelser.
Min favorit är en där man gör rosenlöv i vitchoklad och dekorerar dessa med.
Hör av dig om du vill ha recept.
Hälsningar Lara
Hej hej!
Vad glad jag blir av alla svar =) Om ni vill bidra med något recept så får ni mer än gärna maila mig!
art_on@hotmail.com
Tack allihopa! Och Lara, jag blev väldigt nyfiken på bakelserna
Jag letar upp de..
Det är "ite" mer jobb än vanlig sockerkaka men du får härda ut det är värt det!
Recept kommer på måndag!
Kram L
Vad du än gör; undvik baklava det är en otroligt söt bakelse som jag vet att många av mina vänner inte gillar särskilt mycket (inte jag heller för den delen uhh)
Dessutom är det nötter i den och det kanske man skall undvika med tanke på att många är allergiska.
min m2b är ungersk ,vi ska ha jugoslavisk mat ,typisk bröllopsmat är stekt kyckling ,stekt kött,pastasoppa,potatismos,sallad.
vet ej om man har cevapcici som bröllopsmat ,det äter vi till vardags,det är så himla gott,
Man brukar bjuda på olika ´´pajer´´ (som kalas pita) med kötfärs,ost eller spenat( man använder såna tunna blad som deg de kan du göra själv eller köpa o sen fyller du med fyllningen. Kåldolmar (kalas även sarma) är ett måste på bordet och etc....
Lycka till