• Triton­77
    Äldre 9 Jun 08:57
    1330 visningar
    3 svar
    3
    1330

    Hur göra med pass, id-handlingar, kontokort m.m.

    Vi kommer att åka till Rom 3 dagar efter bröllopet och nu funderar jag på hur man ska göra med namnbyte på pass, körkort, kontokort m.m.

    Kan man fixa detta innan man gifter sig eller hur snabbt går namnändringen igenom?

  • Svar på tråden Hur göra med pass, id-handlingar, kontokort m.m.
  • Junibr­ud11
    Äldre 9 Jun 10:01
    #1

    Som jag har förstått det så går inte namnändringen igenom förrän prästen har skickat in alla paper efter vigseln och sedan är det ju handläggning på Skatteverket... Så på tre dagar kan jag knappast tro att det blir klart.
    Vi åker utomlands en vecka efter bröllopet och jag åker med mitt gamla pass. Men är du osäker så ring till Skatteverket och fråga.

  • Charmi­na
    Äldre 9 Jun 10:19
    #2

    Använd ditt gamla pass och hoppas att du har bokat biljetterna i ditt gamla namn.
    Det brukar ta några veckor innan namnbytet går igenom därför rekomenderar man på skatteverket och resebyråerna att man just bokar resa i sitt gamla efternamn och åker med sitt gamla pass.

    Lycka till :)

  • MagicB­ride
    Äldre 9 Jun 20:19
    #3

    Jag sitter just nu i New York på vår bröllopsresa. Vi gifte oss för en månad sedan och mitt namnbyte gick igenom en vecka innan vi skulle åka, men på grund av alla helgdagar så hann jag inte fixa nytt pass så det blev att åka i gamla namnet. Inga problem alls - och kan man komma in i USA under sitt gamla namn så borde det funka överallt


Svar på tråden Hur göra med pass, id-handlingar, kontokort m.m.