• zadde
    Äldre 8 Jun 20:32
    15171 visningar
    21 svar
    21
    15171

    Vigsel psalmer eftersökes?

    Någon som vet nån sida där man kan kolla på psalmer till vigseln? vill inte ha så gudiga helst..

  • Svar på tråden Vigsel psalmer eftersökes?
  • snart en Erikss­on
    Äldre 8 Jun 20:33
    #1

    är oxå intresserad av detta!!! kom igen nu ni som vet!!

  • brudfl­ickan
    Äldre 8 Jun 20:43
    #2

    Hmm förstår inte riktigt "psalmer som inte är så Gudiga"?? Det är liksom poängen men just psalmer... Ni gifter er i kyrkan eller? Är lite som att säga att man ska ha ett skärgårdsbröllop med skaldjur fast helst vill man inte att räkorna ska smaka räkor...

    haha ja konstig jämförelse jag vet.. Men tycker det är en lite intressant tanke.. Förlåt... 

  • Eileme
    Äldre 8 Jun 20:46
    #3

    Hittade en sida med vigselpsalmer här... http://www.svenskakyrkan.se/umea/usf-12/usf-15/15_ex_vigselpsalm.html
    De flesta är dock väldigt "gudiga!"

    Men jag var själv på ett bröllop förra veckan och de hade valt psalm 200 & 201. "I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt" väldigt somriga och fina! (Inte allt för "gudiga" heller tycker jag, har själv rätt svårt för det!)

  • BeccaB­us
    Äldre 8 Jun 20:47
    #4

    Jag hittade texter och melodier till en del vigselpsalmer på

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    dock är inte alla psalmer på den sidan "officiella" vigselpsalmer och det är olika om prästen kräver att en av psalmerna i kyrkan ska vara en vigselpsalm eller om man t ex kan ta två sommarpsalmer.

    En annan sida är:

    www.vigselringen.com/psalmer.html

    Vigselpsalmer är ofta "gudiga" eftersom det faktiskt är en "gudig"-rit man är en del av i kyrkan. 

    Årstidspsalmer däremot brukar vara mer neutrala.

    Lycka till!

     

  • zadde
    Äldre 8 Jun 21:02
    #5

    Tack för alla svar :) hur nu hittat 2 st som verkar lovande. men undrar nu hur man kan lyssna på dom med text? får bara fram själva musiken.

  • Äldre 8 Jun 21:16
    #6

    Jag förstår hur du menar....

    Vi valde "en vänlig grönska" och "nu är det morgon"...... De flesta andra var för religiösa eller vad jag ska säga eller påminner om skolavslutning och begravning... ;)

  • Pinkgr­ape
    Äldre 8 Jun 21:23
    #7
    brudflickan skrev 2011-06-08 20:43:24 följande:
    Hmm förstår inte riktigt "psalmer som inte är så Gudiga"?? Det är liksom poängen men just psalmer... Ni gifter er i kyrkan eller? Är lite som att säga att man ska ha ett skärgårdsbröllop med skaldjur fast helst vill man inte att räkorna ska smaka räkor...

    haha ja konstig jämförelse jag vet.. Men tycker det är en lite intressant tanke.. Förlåt... 
    För vår del är det så att ingen av oss faktiskt är religiösa alls, men vi kommer ändå gifta oss i kyrkan. Ramaskri, jag vet, hemska vi är va? Ändå står vi och betala kyrkskatten, går dit på konfirmationer, dop, skolavslutningar osv, så jag tycker faktiskt att vi kan vara där under vigseln med gott samvete. Skillnaden för min del mot för många andra som inte är religiösa, men ändå väljer kyrkan, är att jag absolut inte har något emot allt det "Gudiga", utan tycker det är fint och hör till och vill ha det. Min blivande däremot, han vill inte det, alls. Han vill helst gifta sig borgerligt, men har gått med på kyrka för min skull. Det är just därför vi kommer väljer psalmer som inte är "jättegudiga", för att han också ska kunna känna sig bekväm med det hela. En sorts kompromiss.

    För andra kanske det är så att den ena är religiös, men inte den andra och då vill man hitta en balans?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Tildis
    Äldre 13 Jun 14:09
    #8

    Finns juh en hel del fina psalmer som du säkert känner igen sen skoltiden men inte tänkt på som psalmer... vi ska gifta oss den 9/7 och har t.ex den Blomstertid Nu Kommer....

  • Äldre 13 Jun 17:43
    #9

    En vänlig grönska.. psalm 201, nu är det morgon psalm 181....

  • Äldre 13 Jun 17:54
    #10
    Pinkgrape skrev 2011-06-08 21:23:03 följande:
    För vår del är det så att ingen av oss faktiskt är religiösa alls, men vi kommer ändå gifta oss i kyrkan. Ramaskri, jag vet, hemska vi är va? Ändå står vi och betala kyrkskatten, går dit på konfirmationer, dop, skolavslutningar osv, så jag tycker faktiskt att vi kan vara där under vigseln med gott samvete. Skillnaden för min del mot för många andra som inte är religiösa, men ändå väljer kyrkan, är att jag absolut inte har något emot allt det "Gudiga", utan tycker det är fint och hör till och vill ha det. Min blivande däremot, han vill inte det, alls. Han vill helst gifta sig borgerligt, men har gått med på kyrka för min skull. Det är just därför vi kommer väljer psalmer som inte är "jättegudiga", för att han också ska kunna känna sig bekväm med det hela. En sorts kompromiss.

    För andra kanske det är så att den ena är religiös, men inte den andra och då vill man hitta en balans?
    Jag tror inte att det är någon som har problem med att folk som inte är så starkt troende gifter sig i kyrkan, utan om de, i motsats till dig och din blivande, vill ta bort allt som är "gudigt" och som ingår i vigseln. Accepterar man att ha Svenska Kyrkans vigselordning och om åtminstone en i paret är medlemmar där, så är det fantastiskt att man kan gifta sig i kyrkan utan att ha världens mest övertygade och starkaste gudstro. Det tror jag de allra, allra flesta tycker också, inklusive kyrkan själv! Jag har alltid uppfattat Svenska Kyrkan som human och öppen, även om det finns enstaka företrädare för den som inte stämmer in på den beskrivningen.

    Problemet är ju när det kommer brudpar och tror att de kan utforma vigseln precis hur som helst, utan hänsyn till vigselordning och kyrkans regler och stadgar. Men det gäller ju inte er! Så nej, det blir inget ramaskri och ni är inte det minsta hemska.
Svar på tråden Vigsel psalmer eftersökes?