• HondaH
    Äldre 8 Jun 14:43
    88522 visningar
    16 svar
    16
    88522

    Hur friar man som tjej till sin kille?

    Tänkte be om råd om hur man friar som tjej till sin kille.

    Det är kanske fånigt att fråga detta så här i ett forum men tänkte att fler kanske varit i min situation.

    Jag har väntat på att han ska fria jätte jätte länge men inget händer så jag tänker att jag måste ta saken i egna händer :)

    Jag vill ha en ring åt honom när jag friar för att visa att jag menar allvar och inte bara "pratar" om det. Går man ner på knä som tjej eller är det en manlig grej?

    Tacksam för alla idér och berätta gärna hur du som tjej friade.

  • Svar på tråden Hur friar man som tjej till sin kille?
  • Loppan­V
    Äldre 8 Jun 15:12
    #1

    Jag och sambon har prata mycket om förlovning och han är ju helt klart med på noterna. Däremot har jag bestämt att om han inte friat innan årsskiftet så tänker jag ta saken i egna händer. Den 29 februari nästa år är det skottdag och enligt tradition så är det ju den enda dagen en kvinna får fria. Så då tänkte jag göra det. :) Ska poängtera att jag tycker självklart man kan fria när som helst som tjej också. Vet inte exakt hur jag isf ska göra det men det blir tio röda rosor och istället för att gå ner på knä tänker jag sätta mig i hans knä. Se honom djupt i ögonen och "ställa frågan". Låter kanske jätte fånigt men jag vet att han kommer bli jätte rörd. :)

  • Loppan­V
    Äldre 8 Jun 15:21
    #2

    Ska lägga till att jag vet vad han vill ha för ring samt storlek så detta ska fixas innan..

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 8 Jun 16:00
    #3

    Man kan väl gå ner på knä om man vill? Men jag hade inte gjort det, och min fästman visste att jag inte ville att han skulle göra det, det känns så onaturligt liksom. :) Jag ville att min fästman skulle fria utomhus när vi hade det mysigt och var lyckliga till max och det bara blev rätt tillfälle, och det gjorde han också. Hade jag friat hade jag också gjort så men man är ju så olika :)

  • HondaH
    Äldre 8 Jun 16:35
    #4
    LoppanV skrev 2011-06-08 15:12:36 följande:
    Jag och sambon har prata mycket om förlovning och han är ju helt klart med på noterna. Däremot har jag bestämt att om han inte friat innan årsskiftet så tänker jag ta saken i egna händer. Den 29 februari nästa år är det skottdag och enligt tradition så är det ju den enda dagen en kvinna får fria. Så då tänkte jag göra det. :) Ska poängtera att jag tycker självklart man kan fria när som helst som tjej också. Vet inte exakt hur jag isf ska göra det men det blir tio röda rosor och istället för att gå ner på knä tänker jag sätta mig i hans knä. Se honom djupt i ögonen och "ställa frågan". Låter kanske jätte fånigt men jag vet att han kommer bli jätte rörd. :)
    Det var ett bra mål att ha den 29 februari som måldatum :) O tio röda rosor!! Blir säkert en underbar dag för dig!

    Kanske tar efter dig gällande rosorna, min kille har ju  t o m sagt en gång för länge sen att när jag får tio röda av honom så vet jag vad det betyder... Så då fattar ju han definitivt vad jag vill säga.

    Tack! Man blir lycklig bara av tanken Glad
  • HondaH
    Äldre 8 Jun 16:41
    #5
    förlovadflicka skrev 2011-06-08 16:00:20 följande:
    Man kan väl gå ner på knä om man vill? Men jag hade inte gjort det, och min fästman visste att jag inte ville att han skulle göra det, det känns så onaturligt liksom. :) Jag ville att min fästman skulle fria utomhus när vi hade det mysigt och var lyckliga till max och det bara blev rätt tillfälle, och det gjorde han också. Hade jag friat hade jag också gjort så men man är ju så olika :)
    Tack för ditt inlägg!

    Jag vill egentligen att han ska fria men jag vill inte vänta hur länge som helst ju Glad

    Att gå ner på knä känns som om det skulle vara mannen som gör enligt traditionen.

    Kommer nog också att välja en fin plats utomhus om det blir jag som får fria Glad
  • MrsT20­11
    Äldre 8 Jun 16:41
    #6

    Jag tyckte mitt frieri funkade alldeles utmärkt! Vi var på semester i Norrtälje, det var den 31 juli 2010. Jag stannade honom under en promenad i vacker solnedgång och sa med leende ansikte men allvarlig röst "vill du gifta dig med mig?" Först frågade han om jag menade allvar och sedan sa han JA! =)

    När vi kom hem en vecka senare gick vi till guldsmeden och valde ut förlovningsringar, och i lördags fick vi uppleva världens vackraste bröllop! Gästerna sa att de aldrig sett ett gladare brudpar! =)

  • HondaH
    Äldre 8 Jun 16:54
    #7
    MrsT2011 skrev 2011-06-08 16:41:59 följande:
    Jag tyckte mitt frieri funkade alldeles utmärkt! Vi var på semester i Norrtälje, det var den 31 juli 2010. Jag stannade honom under en promenad i vacker solnedgång och sa med leende ansikte men allvarlig röst "vill du gifta dig med mig?" Först frågade han om jag menade allvar och sedan sa han JA! =)

    När vi kom hem en vecka senare gick vi till guldsmeden och valde ut förlovningsringar, och i lördags fick vi uppleva världens vackraste bröllop! Gästerna sa att de aldrig sett ett gladare brudpar! =)
    Tack för ditt inlägg!

    Åh vad härligt det låter! Jag fattar att du måste vara hur lycklig som helst.

    Vi ska på några härliga resor vi med framöver så jag får se vem som hinner först... han eller jag?! Flört
  • MrsT20­11
    Äldre 8 Jun 17:07
    #8
    HondaH skrev 2011-06-08 16:54:29 följande:
    Tack för ditt inlägg!

    Åh vad härligt det låter! Jag fattar att du måste vara hur lycklig som helst.

    Vi ska på några härliga resor vi med framöver så jag får se vem som hinner först... han eller jag?! Flört
    Ja det är det bästa jag gjort, rekommenderar det varmt! Vi kvinnor vill ju gärna bli uppvaktade, men ofta är männen lite sävliga och har mycket längre tidsperspektiv på allting. Jag ville så himla gärna gifta mig innan jag blir mamma, och kände att jag nog bara hade blivit bitter av att gå och hinta till sambon i tid och otid. Många relationer skadas av kravet att han ska fria, det problemet ville jag undvika. Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge, det är min filosofi! =)

    Min man har alltid sagt att jag är den enda för honom och han har inför allt som har med bröllop att göra sagt att "så länge du är glad så är jag glad, så länge jag får vara med dig kan jag göra vad som helst, att förlova sig och gifta sig är inga problem så länge det är med dig". Hjärta

    Dessutom blir han mycket mer nervös av stora händelser än vad jag blir. Vågar inte tänka på hur stressad han hade blivit av att leta efter det perfekta tillfället att fria! Jag hade vissa problem under förlovningsdagen, vattnet var för kallt när vi badade i havet, och några fyllon störde oss på restaurangen, så i solnedgången kände jag bara "nej nu jäklar!" Det blir inte alltid som man planerat men det blir nästan alltid bra ändå! Solig
  • Kicka
    Äldre 8 Jun 17:45
    #9

    Min sambo pratade alltid om våran framtida förlovning men att han var tvungen till att spara ihop till en stor ring först.. Nånstans hade han fått för sig att det var ringen jag suktade efter!! Så beslutade mig att ta saken i egna händer.

    Han hade fått en ring av mig tidigare så visste storleken på höger ringfinger, guldsmeden rådde mig då till att ta en halv storlek mindre till den vänstra då man ofta är smalare där. Så köpte två fina ringar i smyg.

    Vi skulle åka på en liten minisemester bara han och jag, till Helsingfors. Hittade en jättefin hytt med dubbelsäng till sista minutenpris och smygbokade så att en flaska mousserande väntade i hytten. Han blev jätteglad när han såg den och tyckte det var väldigt romantiskt (han skulle bara ha vetat!!) Sen gick vi och åt en 3 rätters middag med gott vin och musik. Supertrevligt. Lagom till solnedgången (tack och lov sken solen) gick vi ut på däck för att njuta av de sista strålarna. Hittade en liten vrå där det bara var vi. Låtsades hålla på i handväskan och fick fram ringarna, en i varje hand. Körde sen leken "vilken hand", då man håller händerna bakom ryggen och låter den andra välja). Nu låg det ju en ring i varje hand och turligt nog så har vi samma ringstorlek, så det kvittade ju vilken hand han hade valt.

    Han valde en hand och jag höll upp handen, log lite och frågade sen om han ville gifta sig med mig. Haha vilken min han hade! Han trodde jag skojade och sen började han gråta. Fick såklart ett JA och en massa pussar. Sen hade vi en helt underbar dag i Helsingfors som nyförlovade. Det var helt perfekt!

    Den stora dyra ringen har han istället sparat tills vi gifter oss nästa år

  • cindy1
    Äldre 8 Jun 20:08
    #10

    Hej, jag friade till min man. Vi hade varit förlovade i 25 år och har 4 barn gemensamt. Visst hade vi pratat omatt gifta oss innan oxå men det blev inte av bara. Men nästan på dagen när vi varit förlpvade i 25 år så var vi på en stor fest med 140 st och många av våra vänner var där. Då efter middagen så gick jag upp på scenen och tog mikrofonen. Pratade lite om vår långa förlovning och att nu var det dags så därför frågar jag dig .....Vill du gifta dig med mig? Han kom upp på scenen till mig och tog mikrofonen och svarade att givetvis så säger jag JA. Det blev pussar och kramar och orkestern spelade en brudvals medan vi stod där. Och sen 7 månader efter den festen så gifte vi oss nu i maj. Helt underbart allting, alla våra barn var med i kyrkan framme med oss. Det fanns inget som kunde varit bättre. Trodde inte det skulle vara någon störra skillnad men vi som nykära. Underbart.

  • Mirjam­i
    Äldre 9 Jun 11:40
    #11

    Oj, finns ju miljoner sätt. Men kombinera med ett intresse han har. Gillar han gokart, lägg en ringask på sätet på den han ska köra och när han hittar den så gå ner på knä och förklara ditt ärende... Förklara ditt ärende, lät lite dumt kanske, ha ha!

    Gillar han desserter, göm ringen i en gottig grej du svängt ihop. Glöm inte stämningen omkring bara.

    Eller på en stor fest inför vänner och/eller släkt, gör det öppet inför alla!

    Ska ni på midsommarfirande någonstans? Där de har mikrofon? Ja, då fixar du det offentligt så.

    Eller bara traditionellt.

    Kolla annars med Aftonbladet om de löp man kan köpa och sätta upp. Lokala bussbolaget om reklamskylt på en buss.

    Gillar han fotboll/Hockey? Be om hjälp under en match att få gå ut på planen/isen och med mikrofon fria. Detta alternativ skulle jag gjort om vi inte redan varit förlovade i 11 år :)

  • Äldre 9 Nov 20:24
    #12

    Hej. Jag och min kille har varit tillsammans i 8 månder. Men nu är min fråga... är det ok att jag som flickvän frågar min pojkvän om han vill " gifta sig med mig"?

    Jag har skrivit ett kärleksbrev som handlar om dag 1 när vi träffades fram till idag kort fattat. Men avslutar brevet om han vill gifta sig med mig.

    Ska jag ha med blommor när jag läser upp kärleksbrevet för honom. ?

    Vad tycker ni ?

    Underbara människor ge mig tips och råd.

  • Äldre 11 Nov 21:39
    #13

    Du måste nog komma på något speciellt. Jag tycker inte du ska gå ner på knä. Hur jämställt detta än må vara. Men vad du bör göra är väldigt vårt att svara på.


    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Äldre 15 Nov 09:46
    #14

    Hej. Jag ville dela med mig av detta. Jag var så otroligt nervös när jag i lördags friade till min kille. Jag läste upp våran livshistoria vi har varit med om och avslutade med " vill du gifta dig med mig" och han sa Ja?????

  • Äldre 15 Nov 16:03
    #15

    Haha inte skulle jag ha ???? Efter att han sa ja till mitt frieri ????

  • Äldre 4 Dec 19:10
    #16

    Kul Millan, grattis! Modigt gjort av dig :)

    Samma här. Vi var och tittade på ringar i veckan och nu längtar jag bara till vi får ringarna.

    Känns jätteroligt!

Svar på tråden Hur friar man som tjej till sin kille?