• Gopplan

Betala prästens resa?

Vi ska vigas av en präst från en annan församling eftersom vi ska ha en tvåspråkig vigsel och vår hemförsamling kan inte erbjuda det. Allt är planerat och klart och från början sa prästen att det inte kostar oss något för att vår hemförsamling betalar, men nu säger han att han vill att vi betalar hans taxi. Han tycker at vi ska repetera två dagar innan och då ska vi betala taxi tur och retur och även på bröllopsdagen. Han bor 4 mil bort så det blir totalt 16 mils taxiresa för oss att betala. Jag tycker att han kan ta pendeltåget eftersom kyrkan ligger nära stationen, men han vill inte komma fram svettig, säger han. Nu känns det för sent att byta präst fyra veckor före bröllopet, men vi har verkligen inte råd att betala dyra taxiresor. Vi hade inte räknat med det i vår budget. Är det normalt att man betalar prästens taxiresor? Vi var beredda att betala reseersättning, men då antingen tågresa eller bensinkostnad i egen bil, inte taxi.

• Svar på tråden Betala prästens resa?
  • LoppanV

Har ni ingen snäll närstående vars bensin ni kan betala som kan hämta och lämna för repetion samt hämta till vigseln och sen betala taxi därifrån? Lite struligt kanske.. Men ändå. Till repetion gör det väl inget om han blir lite "svettig" isf taxi till vigseln men annars pendeltåg om det är enda anlednigen ? :)

• sasssyy

Det är väl normalt att man betalar resorna, varför kan han inte ta egen bil?

Vi hade en präst i åtanke som inte har körkort och han bor 8 mil från där vigseln ska vara... hoppas inte han vill ta taxi *S* å andra sidan kan han väl inte puttra på sin moppe hela biten heller....

Tycker ni ska försöka kompromissa lite, men självklart ska hans resor betalas men man måste ju inte ta det dyraste alternativet.

Att repetera vigseln känns väldigt "amerikaniserat" har sjungit på massor av bröllop och varit med på en del men aldrig varit med om repetition, däremot har man ju träffat prästen någon/några gånger innan vigseln.

Måste det repeteras i "rätt lokal" då... kan inte ni åka till honom och repetera där?

• Gopplan

Tack för era svar! Jo, vi räknade med att betala bensinkostnad alternativt tågkostnad för såklart ska han inte betala själv om nu inte församlingen gör det. Men att han insisterar på att ta taxi känns surt, speciellt att han ska ta taxi för repetitionen som ju var hans idé. Jag hade aldrig hört talas om att man ska repetera innan, utan det var prästen som ville det. Fast nu tror jag nog att vi ska ställa in repetitionen för vi klarar oss bra utan den. Vi ska ju bara säga efter prästen och kan repetera själva innan.

Vi får se om någon kan tänka sig att hämta honom på bröllopsdagen annars får vi väl betala antar jag. Det går ju inte att tvinga honom att ta tåget direkt. Jag ville mest checka och se om andra har erfarenheter av detta och vad som gäller. Det är ju lite fräckt av honom att meddela nu när allt är färdigplanerat att han absolut måste ta taxi. Vi har redan åkt till hans hemförsamling en gång för vigselsamtal och planering så en repetition känns mer som ett plus, men inget viktigt.

• Kjell Präst

Citerar mig själv i en annan tråd:

Så här står det i ett alldeles färskt (24 maj) brev från biskop Eva som gått ut till prästerna i Stockholms stift:

"Det är inte längre tillåtet för präster att ta betalt för kyrkliga handlingar annat än av en församling i Svenska kyrkan... Eventuella kostnader ska inte tas ut av den enskilde medlemmen utan hanteras som clearing mellan berörda församlingar...Om den kyrkliga handlingen inte genomförs inom ramen för en ordinarie eller tillfällig tjänst i en församling är det inte möjligt att få ersättning av någon för eventuella kostnader"
    Klara besked alltså: Prästen får inte ta emot någon som helst betalning av brudpar, dopfamilj eller sorgehus för utförda tjänster.
  • Gopplan

Kjell Präst: Tack så mycket för ditt svar! Det var bra at få svar så snabbt om vad som gäller. Då ska jag alltså gå till vår hemförsamling och be dem att betala hans resor, eller ska jag säga till prästen att kontakta dem?

• sasssyy
    Kjell Präst skrev 2011-06-08 15:03:14 följande:
    Citerar mig själv i en annan tråd:
    Så här står det i ett alldeles färskt (24 maj) brev från biskop Eva som gått ut till prästerna i Stockholms stift:

"Det är inte längre tillåtet för präster att ta betalt för kyrkliga handlingar annat än av en församling i Svenska kyrkan... Eventuella kostnader ska inte tas ut av den enskilde medlemmen utan hanteras som clearing mellan berörda församlingar...Om den kyrkliga handlingen inte genomförs inom ramen för en ordinarie eller tillfällig tjänst i en församling är det inte möjligt att få ersättning av någon för eventuella kostnader"
    Klara besked alltså: Prästen får inte ta emot någon som helst betalning av brudpar, dopfamilj eller sorgehus för utförda tjänster.
    inte ens reseersättning alltså??? hmm.. intressant, det lämnar det ju ganska upp till församlingen att avgöra om man får den präst man vill ha alltså.

Nu var ju detta ett nytt brev, men det riktade sig till prästerna i Stockholms stift (???) för  både i Skara stift och i Göteborg vet jag att präster begär reseersättning om de ska jobba "utanför" sin församling- och har så gjort under många år, men om det är nya riktlinjer har de kanske ändrat detta.

Jag tycker det är självklart att man betalar för resan... men taxi känns lite..."overkill" om det finns andra sätt att ta sig dit och repetition??? Känns som jag skrev ovan väldigt amerikaniserat om man redan pratat igenom hur ceremonin ska se ut..
  • Aniara4

Nej, beslutet från kyrkostyrelsen gäller förstås alla stift även om det verkar vara lite trögt att få ut informationen till alla församlingar (därav brevet  i Stockholms stift, antar jag). Men så är det, präster får inte ta emot en krona från brudparet.

Vår vigselpräst är inte anställd i någon församling för tillfället och har därför ingen möjlighet att få betalt. Den församling vi ska gifta oss i hade kunnat anställa henne tillfälligt om de hade velat, men det är frivilligt och de ville inte. De har redan flera präster i tjänst den dagen och såg väl ingen anledning att betala ytterligare en. Nu är vår präst så hygglig att hon ställer upp utan ersättning, som tur är, och hon sa redan från början att hon skulle göra det även om församlingen sa nej till att betala.

• sasssyy
    Aniara4 skrev 2011-06-08 15:29:20 följande:
    Nej, beslutet från kyrkostyrelsen gäller förstås alla stift även om det verkar vara lite trögt att få ut informationen till alla församlingar (därav brevet  i Stockholms stift, antar jag). Men så är det, präster får inte ta emot en krona från brudparet.

Vår vigselpräst är inte anställd i någon församling för tillfället och har därför ingen möjlighet att få betalt. Den församling vi ska gifta oss i hade kunnat anställa henne tillfälligt om de hade velat, men det är frivilligt och de ville inte. De har redan flera präster i tjänst den dagen och såg väl ingen anledning att betala ytterligare en. Nu är vår präst så hygglig att hon ställer upp utan ersättning, som tur är, och hon sa redan från början att hon skulle göra det även om församlingen sa nej till att betala.
    vad gulligt.. att jobba gratis är liksom inget man gör så där bara...det är samma med den präst vi har pratat med. Han blir pensionär till våren och vi ska gifta oss i juni är det tänkt, men han har sagt att han så gärna gör det bara han får vara med på middagen efteråt *S* och det får han givetvis eftersom det är en präst som hela familjen känner sedan många år tillbaka.
  • Kjell Präst
    Gopplan skrev 2011-06-08 15:08:46 följande:
    Kjell Präst: Tack så mycket för ditt svar! Det var bra at få svar så snabbt om vad som gäller. Då ska jag alltså gå till vår hemförsamling och be dem att betala hans resor, eller ska jag säga till prästen att kontakta dem?
    Formellt är det så, men förmodligen kommer församlingen inte att betala. Det hör nog till ovanligheterna att man som präst blir tillfälligt anställd i en församling för att hålla en vigsel, möjligen (gissning) är det vanligare att vigselprästens ordinarie tjänstgöringsförsamling låter henne/honom förrätta vigsel i annan församling i tjänsten. Det är alltså normalt upp till prästen att avgöra om han/hon vill jobba gratis eller ej.  Jag har själv gjort det någon enstaka gång.
Svar på tråden Betala prästens resa?