• fru i augusti

Ring-panik! Beslutsångest, hjälp mig!

Vi ska både förlova och gifta oss. Har bestämt oss för ringar i titan. En varsin slät, svagt kupad, blank förlovningsring. M2b kommer ha 8 mm i bredd på sin. Jag vet inte vilken bredd jag vill ha.
    Vad gäller vigselringen vill jag ha en ring som ser ut ungefär som denna

Ringen på bilden är 5 mm bred och stenarna är 0,04 ct.

Jag vill att ringen liksom ska synas på kanterna av raden med stenar, men inte allt för mycket. Som på bilden eller lite mindre. Jag har varit och provat ringar idag och tycker det ser fint ut på fingret med en förlovningsring som är 4 mm bred och vigselring som också är 4 mm i bredd och stenar som är 0,04 ct (alltså inte fullt lika bred som på bilden). Men fick ett råd om att inte ha samma storlek på ringarna för att det skulle vara snyggare om man tydligt ser att det är två olika ringar.
    Alternativet är att göra någon av ringarna smalare än den andra.
    Jag har provat och provat men kan inte bestämma mig! Och i morgon ska jag träffa guldsmeden och behöver veta vad jag vill ha.

Behöver verkligen smakråd gällande bredden på ringarna och storleken på stenar. Vad är snyggast? Att ha två lika breda ringar eller att satsa på en som är lite bredare och en smalare?

Det står mellan 
    En 5 mm slät förlovningsring och en 3 mm vigselring med 0,03 ct stenar.
    Eller två 4 mm ringar och i vigselringen 0,04 ct stenar.
    Eller 3 mm slät förlovningsring och en vigselring som är 5 mm bred och stenar som är 0,04 ct. (som den på bilden).

Vad tycker ni?

Men jag vet inte med mina ringar! 

• Svar på tråden Ring-panik! Beslutsångest, hjälp mig!
  • sollan

Hej.

Jag har en slät 5 mm bred förlovningsring och som vigselring kommer jag köpa en 3 mm bred ring med stenar, liknande den du visar på bild. Tycker personligen att de blir mycket snygga ihopa.  Lycka till i valet  Glad

• AnnaCarin

Känner igen dilemmat. Ett tips jag fick från min guldsmed var att stenarna i din ring ser större ut om ringen den/de sitter på är lite mindre.

Sedan är det nog bara din egen känsla som styr. Ha inte bråttom bara. Gå hem igen om du är osäker och tänk. Det kommer att falla på plats.
    Lycka till!

• prinsessanogrodan

Jag skulle välja första alternativet med en 5 mm slät förlovningsring och en 3 mm vigselring med 0,03 ct stenar så ringarna balanserar varandra. Båda är fina i sig själva och lyfter varandra, ingen ring tar över.

• TheD

Om man ska ha olika stl på ringarna tycker jag att den innersta ringen ska vara den bredaste...ser snyggast ut så haha och det är den ringen jag skulle jag vilja kalla förlovningsringen. Annars lika breda/smala....

• marimekko86

Med vigselring och förlovningsring kommer jag ha ca 7 mm breda ringar tillsammans. Det är MAX för mig, har små händer och inte så långa fingrar, ser helknasigt ut om jag har för breda ringar.

• Gwennie

Min förlovningsring är en en svagt kupad, borstad titanring på 3mm och kommer att ha en vigselring i samma modell på 2mm med sju 0,01ct stenar i samma fattning som på din bild. Jag är rätt nöjd med att ringarna är olika breda - tycker det ger lite mer liv i det hela och tycker att det är lagom mycket av ringen som syns runt stenarna.

• fru i augusti

Ja, jag har lite att fundera på tills i morgon. Lutar åt att jag beställer en bredare förlovningsring och smalare vigselring. Det var det jag tänkt mig från början så jag ska nog hålla mig till det.

Tack Gwennie för bilden på hur dina ringar ser ut tillsammans. Dom ser jättefina ut ihop! Hade föreställt mig att stenarna skulle se för små ut när det är 0,01 ct, men det gör dom verkligen inte!

Svar på tråden Ring-panik! Beslutsångest, hjälp mig!