• tobbic­ar
    Äldre 7 Jun 16:43
    2451 visningar
    11 svar
    11
    2451

    pass?

    någon som vet hur det går till när man byter efternamn? måste man göra nytt pass? vi ska åka på bröllopsresan typ 4 månader efter vi gift oss.

  • Svar på tråden pass?
  • smidef­ors
    Äldre 7 Jun 16:45
    #1

    Tror du måste byta pass. Jag var tvungen att skaffa nytt körkort iaf =) Men 4 månader ska du ju inte ta så det hinner ni =)

  • tobbic­ar
    Äldre 7 Jun 16:49
    #2

    ok tack :) ja de e tur att de e 4 månader, men hur gör dom som åker direkt efter då?

  • Oberon
    Äldre 7 Jun 17:23
    #3

    Då reser man på sina gamla pass, det är alltid passen som styr så resan måste bokas i samma namn som det står i de pass man ska resa med.

  • Äldre 7 Jun 19:28
    #4

    Man byter pass när man byter namn. Ansökan måste göras efter att namnbytet registrerats. Åker man inom ca en månad från vigseln/namnbytet får man åka i det gamla namnet då det är osäkert om ändringen hunnit registreras och man hunnit ordna ett nytt pass. Åker man senare bör man hinna utan problem (men det kan ju ta längre tid i enstaka fall).

  • Äldre 7 Jun 21:12
    #5

    Man behöver inte byta pass om man har ett giltigt från förr. Så länge du bokar din biljett i namnet du har på passet så funkar det fint :)

  • Salat
    Äldre 7 Jun 22:38
    #6

    Det tar två till fyra veckor innan ett namnbyta är genomfört.

  • jesssi­caaa
    Äldre 7 Jun 23:12
    #7

    har precis skickat in namnbytet, vi ska åka dagen efter bröllopet 17 juli, men jag har inget pass så det ska vi ordna nu. Ska man då åka på sitt gamla? man kan inte skriva in det nya i passet?

  • Äldre 7 Jun 23:49
    #8

    Du kan inte göra ett pass i det nya namnet innan namnbytet registrerats. Även om det skickas in i förväg så gäller det nya namnet tidigast från det att vigseln registrerats, dvs några dagar efter att vigselförrättare skickar in pappren. Sen tar det 5 arbetsdagar att få ett nytt pass.

    Under en kortare tid efter ett namnbyte kan man resa på de gamla idhandlingarna i sitt gamla namn, men det kan vara bra att ha med sig ett vigselbevis eller personbevis som styrker namnbytet.

    Här kan man läsa på Polisens hemsida om pass och passansökningar,

    http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/ 

  • tobbic­ar
    Äldre 12 Jun 12:26
    #9

    ja har hört att man inte behöver byta efternamnet direkt efter vigseln? finn dom som väntat ett år? huvudsaken är att vi har samma efternamn när vi får barn känner jag :)

  • MagicB­ride
    Äldre 12 Jun 15:43
    #10

    Jag är på bröllopsresa nu (en månad efter vigseln) mitt namnbyte gick igenom ca 1 vecka innan vi åkte men jag hade alla bokningar i mitt gamla namn så jag åkte med gamla passet. Har inte varit några problem än - och då har jag ändå kommit in i USA


  • Äldre 12 Jun 15:45
    #11
    tobbicar skrev 2011-06-12 12:26:02 följande:
    ja har hört att man inte behöver byta efternamnet direkt efter vigseln? finn dom som väntat ett år? huvudsaken är att vi har samma efternamn när vi får barn känner jag :)
    Nejåd du måste inte byta exakt i och med vigseln, men du får inte byta före ni gifter er - om du byter till makens namn, alltså. Sen har du rätt att ta hans närsomhelst medan ni är gifta. Däremot måste du byta id-handlingar när du väl bytt namn, men en viss respit (som dock inte är exakt reglerad, men några månader är väl vettigt) har du.
Svar på tråden pass?