• minnil­ee
    Äldre 3 Jun 18:00
    1882 visningar
    4 svar
    4
    1882

    kan min sambo ha frack fast att vi

    har skrivit kavaj som klädkod?
    Vi tänkte att han skulle ha kostym med väst under men nu vill jag att han har frack. Det skulle passa så bra till min klänning.. Hmm..

    Hur brukar det vara ? om min sambo har frack vad ska bestman ha?
    Om han har kostym med väst under vad ska bestman då ha?
    Vet att det är en smaksak men vad tycker ni?

  • Svar på tråden kan min sambo ha frack fast att vi
  • Äldre 3 Jun 18:08
    #1

    Jag har inga egentliga svar - men jag tittade i mina föräldrars bröllopsalbum härromdagen och det visade sig att de hade klädkod kavaj och pappa hade frack på sig - och vad jag har hört så tyckte ingen att det var sådär jättekonstigt..

  • Äldre 3 Jun 18:43
    #2

    Brudparet kan vara mer uppklätt än klädkoden säger, även om jag personligen tycker att det är snyggast om det inte är alltför spretigt. En brudgum som springer runt i frack medan bröllopsgästerna har kavaj kan jag tycka ser lite avigt ut. 

    Marskalk och tärna ska däremot vara klädda helt enligt klädkoden, eftersom de ju är vanliga gäster. Så även om ni bestämmer er för att din blivande ska ha frack, så ska marskalken ha kostym om er klädkod är kavaj. Man ser att han är marskalk ändå - han brukar ju också få ett corsage och dessutom går han in tillsammans med tärnan och står framme vid altaret bredvid er sedan. Det går inte att missa  

    Om din blivande har kostym med väst (supersnyggt!) så passar det bra att marskalken också har kostym förstås, precis som övriga manliga gäster.  

  • Morner­aka
    Äldre 3 Jun 18:48
    #3

    Vi har kavaj som klädkod o mannen i mitt liv ska klä sig i frockcoatGlad
    Själv har jag bröllopsklänning..


    9/7-11
  • Äldre 3 Jun 18:54
    #4

    Min karl kommer ha frack, likaså marsalken :) Och klädkoden är kavaj men den struntar vi i för den är till för gästerna Glad

Svar på tråden kan min sambo ha frack fast att vi