• Tovtov

Musik under vigseln

HJälp jag vet inte vad jag ska göra, känner ingen som kan sjunga för fem öre och har inte plats i budgeten för en professionell solist.. Kan man spela cd-skivor i kyrkan eller blir det bara jättedåligt? Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra, eller tips på solister som inte kostar skjortan..

Låtarna som jag tänkt mig är Everytime we touch och Du valde mig.

• Svar på tråden Musik under vigseln
  • Flodis Hjärtat

Hör med prästen om det är ok med förinspelad musik.
    Har ni någon musikskola i staden där du bor eller musikgymnasie eller liknande. Hör med dem i sådana fall.

• Syrinx

Jag håller med Flodis om att kolla på kulturskolan eller ev. musikgymnasium. Även om kyrkan skulle ha utrustning för förinspelad musik, så tror jag att det kan kännas väldigt platt. Det finns många duktiga sångare med en hel del rutin som går gymnasiet och som ni inte ska behöva betala så mycket för. Lycka till!

• MrsT2011

Ofta leder ju kantorn även kyrkans kör/körer. Mycket möjligt att kantorn då kan rekommendera en solist ur "sin" kör. Det är ju glada amatörer men som körledare vet man vilka medlemmar som passar som solister. Då bör inte ersättningen bli särskilt hög, kanske 500-1000 kr.

• Aniara4

Kyrkomusikern/kantorn kanske kan sjunga också?

Annars är ju solosång något extra som inte ingår i "standarden" utan som man köper till om man har råd och tycker det är viktigt. Det går ju egentligen precis lika bra att bara ha in- och utgångsmusik och psalmer.

• MrsT2011

Precis, kantorn kanske kan ställa upp som solist! Oklart dessutom om denne kan begära extra ersättning för ett sådant uppdrag, en kantor kan ju öva på arbetstid och eftersom h*n redan är uppbokad för in- och utgångsmusik blir det ingen extra tid under själva vigseln. Fråga gärna i präst-tråden vad som gäller!

• 2011bröllop

Var är det du ska gifta dig ??? Hör med kantorn o kan inte han sjunga så har han oftast namn  på olika solo sångare som du kna ringa o fråga vad dom tar

• Kantorskan
    Syrinx skrev 2011-06-02 11:52:45 följande:
    Jag håller med Flodis om att kolla på kulturskolan eller ev. musikgymnasium. Även om kyrkan skulle ha utrustning för förinspelad musik, så tror jag att det kan kännas väldigt platt. Det finns många duktiga sångare med en hel del rutin som går gymnasiet och som ni inte ska behöva betala så mycket för. Lycka till!
    Min erfarenhet är också att det blir väldigt platt med Cd.

Jag hoppas verkligen du hittar någon solist. Kan du dra ner på någon annan kostnad kanske?!

Prata med kantorn, kanske hon/han kan sjunga, som flera tipsar dig om. En körsångare är en bra idé! 

För kännedom; I en del kantorers tjänster ingår det att sjunga på förrättningar. För oss som det inte ingår tjänsten för så får vi ta ett beslut varje gång vi blir tillfrågade. Har man många vigslar/dop/begravningar i tjänsten blir det tillslut för mycket och man vill inte ställa upp gratis längre. Det är trots allt en del jobb med att sjunga solo!

Lycka till!! 
Svar på tråden Musik under vigseln