• Cattadefea

Fest utan dans? Är det möjligt?

Jag står i startgroparna för planeringen och funderar på festen.Varken jag eller min blivande man tycker om att dansa. Måste det finnas dans/disco på en fest eller finns det andra roliga saker att göra?Har ni några idéer ellererfarenheter av detta?

• Svar på tråden Fest utan dans? Är det möjligt?
  • Gwennie

Vi kommer inte att satsa på dansen något större eftersom vi inte heller är speciellt intresserade av att dansa och egentligen aldrig gör det annars. Vi kommer att ha en bröllopsvals (så gästerna kan få sig ett gott skratt ;) och ett jazzband kommer att spela en liten stund så att de som vill dansa kan göra det en stund. Sen blir det trubadur senare under kvällen istället - vi försöker få till lite mer mysstämning än party eftersom det är mer VI :) De som vill dansa kommer att kunna göra det, men det är inte det vi prioriterar.

• Blivande fru Swärdh

Jag var på ett bröllop där det var enklare middag och lite fika i princip. Ingen dans alls. Minns det bröllop för att det var så himla tråkigt. Zzzzz... Men jag respekterar att alla är olika. I min värld finns det inte nåt som heter "inte dansa" men om det är mer ni och ni vet att era gäster kommer uppskstta det så kör på det. Man vet bäst själv vad som passar ens eget bröllop. Lycka till med planeringen, det är riktigt kul! :)

• TheJohanna

Vi ska inte ha någon dans, varken brudvals eller annan. Helt enkelt för att vi inte tycker om det. Jag tycker om att dansa ensam hemma i vardagsrummet men inte bland eller inför folk och varför ska man då behöva utsätta sig för det på sin bröllopsdag? Helt ärligt så har vi nog inte löst det hela än och vi har inte bestämt riktigt vad vi ska göra istället.. Kan hända att vårt värdpar har hittat på något men annars tänker jag att man kanske kan ordna lite lekar eller att folk får mingla runt lite och prata.

Om någon har idéer på sådant man kan ersätta dansen med så tas det tacksamt emot! =)

• Loche

Jag tycker att vigseln är till för brudparet men festen efteråt är lika mycket till för gästerna. Man vill ju att gästerna ska trivas. :)
    Jag och sambon dansar väl inte så där värst, men rätt många av våra gäster gör det, så här blir det dans för de som vill. :)

• MrsT2011

Mitt bästa tips är att ni bjuder in till en helt annan typ av bröllop. Eftersom ni själva inte tycker om att dansa har ni ingen som helst skyldighet att skapa ett dangolv för era gästers skull.

Låt oss anta att de flesta bröllop har vigsel kl 16.00 med efterföljande middag och dans. Varför inte istället satsa på att bjuda in till vigsel kl 13.00, med efterföljande fika? Till exempel mousserande vin och bröllopstårta? Sedan kan man ha lite lekar, en tipspromenad eller liknande, och om man vill bjuder man in till pampig bröllopsmiddag vid fem eller sex-tiden. Då känns det helt naturligt att runda av när middagen är slut.

Eller gör som brittiska prinsparet, bjud in till förmiddagsvigsel och efterföljande lunch. En bröllopslunch kan man göra minst lika pampig som en bröllopsmiddag! Då kan ni dessutom åka på lång porträttfotografering efteråt om ni vill. 

Det enda "måste" man har att rätta sig efter är att man måste vara så tydlig som möjligt i inbjudan så att alla förstår vilket upplägg man har valt.

Lycka till!

• Bäck

vi ska inte heller ha dans. Har varit på bröllop utan dans och dety var kanon bra.

• förlovadflicka

Vi ska inte ha dans, utan har formulerat firandet på kvällen som bröllopsmiddag, så vet folk vad som förväntar sig. Vi gifter oss inte för att ha kul, att skutta omkring till discomusik passar inte alls in på vfår dag som kommer vara superromantisk. Däremot ska vi ha stråkmusiker som spelar mingelmusik och förhoppningsvis ställer mina barbershop-kompisar som är jätteduktiga upp och underhåller. Har man dessutom tal och lekar tycker jag visst att det kan bli jättebra. För allvarligt, hur kul kommer min mormor och andra äldre släktingar ha om alla ungdomar skuttar omkring?  

• TheD

Vi kommer ha dans men inte disco utan "riktig" dans ;)

• ClaraH

Jag har varit på två bröllop utan dans. Då hade man lekar efter middagen istället. På det ena bröllopet hade de varken dans eller alkohol pga religösa skäl. Jag tyckte att det blev lite avslaget om jag ska vara ärlig.

Det andra bröllopet  var på min systers, hennes man vägrade att dansa så de skippade dansen helt. Jag var toast madame och försökte ordna lekar istället. Dessutom hade de presentöppning och det var ju då okej att det tog lite tid, vi åt tårta under tiden, och det tog ju inte tid från dansen. Jag gjorde mitt bästa som toast madame men själv tycker jag att det är roligt att dansa och det är svårt att hålla igång en hel kväll utan dans. Om man har dans och inte vill dansa så är det viktigt att det finns utrymme där man kan sitta och prata. Ofta träffas ju släkt och vänner som inte setts på ett tag så det brukar ju ändå vara lite fart på det sättet.

• förlovadflicka

Sedan beror det ju på gästerna, man har ju faktiskt inte roligare än man gör sig. :) 

Svar på tråden Fest utan dans? Är det möjligt?