• ASandra

    Stort problem med tärna!

    Hej jag har ett stort problem!
    Från början har jag frågat två av min bästa vänner om de vill vara brudtärnor.
    Men nu så har en utav dem ballat ur totalt och vi pratar i princip inte.
    Hon hjälper inte till med något, hör aldrig av sig, vilket har resulterat till att den andra tärnan har fått göra mycket och planerat min möhippa själv.
    Och nu i helgen hade vi planerat in att leta efter tärneklänningar, men hon kom aldrig. Och hörde aldrig av sig heller.

    Tänker ta bort henne som tärna, för hon bryr ju sig ändå inte. Är det helt fel?
    Hur säger man en sån sak?
    Vad och hur ska jag göra?
    Känner mig bara så sviken, så jag vet varken ut el in...

  • Svar på tråden Stort problem med tärna!
  • MrsT2011

    Ring henne och fråga varför hon aldrig dök upp i helgen. Om hon är jätteångerfull och ber om en andra chans kan du ju försöka förklara dina förväntningar, allt kanske bara är ett missförstånd.

    Men om hon är nonchalant och grinig tycker jag att du på ett fint sätt kan säga att det blir enklare att bara ha en tärna.

  • Pinkgrape

    Nämen vad tråkigt att det blivit sådär, men jag förstår ju att du känner och tänker som du gör.

    MrsT2011 hade ett bra förslag tycker jag, att du kanske bör ringa och prata med henne om det hela och också kanske förklara att du faktiskt blir ledsen över att hon inte visar större intresse.

    Jag hoppas att det ska lösa sig :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Etnica

    Jag tycker inte du en ens behöver ringa o fråga varför hon inte dök upp. Jag skulle direkt ta bort henne som tärna för hon har ju visat att hon inte är intresserad.

  • Väduren

    Säger som övriga prata med henne.  Även om det är ett mycket äro fyllt uppdrag så kan det ju vara så att hon faktiskt inte vill själv heller.

  • MrsT2011
    Etnica skrev 2011-05-30 10:42:23 följande:
    Jag tycker inte du en ens behöver ringa o fråga varför hon inte dök upp. Jag skulle direkt ta bort henne som tärna för hon har ju visat att hon inte är intresserad.
    Nja, men tänk om hon hade glömt vilken dag det var? Eller om hon inte riktigt fattat vad uppdraget innebär? Alltid bättre att försöka reda ut missförstånd innan man dissar en nära vän känner jag...
  • Nikkita

    Jag hade absolut ring och pratat med henne för att ta reda på om det är ett missförstånd. Då lär det visa sig om hon verkligen vill vara din brudtärna eller inte! Men om hon fortfarande vill så måste du vara noga med att förklara vad du förväntar dig av henne & att hon måste hjälpa till då det behövs. Annars kommer du inte kunna sklappna av helt & då blir det jobbigt för dig. Det är meningen att detta ska vara din bästa dag någonsinn, låt ingen förstöra det för dig :)


    Lyck till Glad

  • Chicita

    Jag har gjort mig av med en tärna för att hon bara krånglade.
    Men här var det bråk och tjafs och sura miner hela tiden. Allt var fel, temat ville hon inte ställa upp på osv...
    Så jag sa helt enkelt till henne att jag tar in en annan tärna istället. Punkt slut.

    Men nu har hon ångrat sig och tror att hon ska få vara tärna ändå.
    Om det blir så att hon står där på den stora dagen och förväntar sig att gå in med tärnorna i kyrkan så får hon väl det. Jag orkar inte bråka då.
    Men jag har inte beställt nån bukett åt henne, hon kommer inte ha lika fina kläder som dom andra och hon sitter inte med bröllopsföljet efteråt eftersom hon faktiskt inte hör dit...

  • Lumys

    Jag tycker att du ska fråga varför det blivit som det blivit. Och har hon ingen riktigt bra förklaring så tycker jag att du
    ska plocka bort henne som tärna ja. Har ett liknande problem. Har inte hört av min tärna, hon har inte frågat en enda gång om jag behöver någon hjälp, hur det går med bröllopet eller någonting. Jag har inte höga krav, bara att hon skickar nåt sms nån gång och frågar hur det går eller vadsom helst. Men nu struntar jag i det helt. Tar för mycket energi av mig att försöka..

  • Ever After

    Mina tärnor följde kanske inte mina instruktioner till punkt och pricka men det blev ett superfint bröllop ändå. Den ena tärnan krånglade enormt när vi skulle fixa klänning, jag betalade inte tärnornas klänningar och hon hade nog hoppats på det. Det hade varit bättre om hon bara hade sagt att hon inte hade råd eller nåt (ändå var det inga dyra klänningar). Det var jättestressande för mig som hade en miljon andra saker att tänka på. Tillslut gjorde hon som jag sa, men färgerna blev inte alls de jag hade tänkt mig. Jag bara gav mig till slut för att jag inte orkade, då när hon fick som hon ville sa hon plötsligt att det blir precis som DU vill, du är ju bruden! :D Riktigt ilsk på henne kände jag mig, det kändes som hon inte egentligen ville vara tärna, iaf inte om hon inte fick bestämma allt. Den andra gillade nog inte riktigt temat på klänningen så sen på själva bröllopsdan dök hon upp i en klänning av annat snitt. Hon sa att hon inte kunnat fixa mönstret, men jag är rätt säker på att det mest handlade om att det inte alls var hennes stil för de hade lång tid på sig. Men det såg snyggt ut ändå, och de var snygga ihop :)
    Det viktigaste är att du känner att de bryr sig om dig och är glada för din skull.
    Om din tärna verkar sur på dig för nåt så ställ henne mot väggen nu och vänta inte till bröllopsdagen. Hon kan ju vara hängig av nåt annat skäl också. Man blir lätt så uppe i sig själv när man stressar och planerar bröllop. Fråga henne du, men möter du mer motstånd så säg att hon är jättevälkommen som vanlig gäst istället eftersom du märker att hon inte riktigt har tid med det här och att det bara gör dig stressad. Visar det sig att ni är osams, eller om hon fortsätter att inte höra av sig så kan du ju bara tala om att hon inte är tärna längre. Om hon ångrar sig då hör hon säkert av sig och förklarar.

  • Mace

    Kommunikation tror jag är lösningen.

    Stäm av vad som hänt, kolla om ni har samma uppfattning om vad en tärna skall göra och om ni inte är helt överrens så säg att det är bättre för er båda att någon annan får det uppdraget.

    Att inte ens dyka upp för att hitta klänning känns rätt dåligt, om det inte ligger något annat bakom. Alltså, prata med henne först men var inte rädd att säga att du väljer någon annan om det inte känns bra. 

  • ASandra

    Hej igen!

    Det ligger kanske lite mer tjafs bakom.
    Hon fick missfall och tyckte att ingen brydde sig om henne och trodde att alla gick och snackade skit om henne. Vilket inte är sant.
    Hon mår väll förmodligen så dåligt så hon vet väll inte vad hon gör.
    Jag och min sambo var ändå nere med en fin blomma och ett kort. Där passade jag även på att fråga henne rakt i ögonen om allt var lugnt mellan oss och om hon fortfarande orkade vara tärna. Och hon kollade mig rakt i ögonen och sa JA.

    Dagen efter får jag och mina övriga kompisar komentaren att vi är så dåliga kompisar och "jag har inga vänner, och dom jag hade kan dra åt ....."

    Sen helgen efter skulle vi leta klänningar och hon kom inte. Men hon kan inte ha glömt det för jag påminde henne dagen innan!

    Men nu är det som det är. Hon är inte min tärna, har inte sagt det till henne men det hoppas jag hon fattar själv, hon får komma till bröllopet om hon kan sköta sig och inte ställa till en scen. Vet inte om hon ens tänkt komma dit, för hon har inte anmält sig till min möhippa, säger min andra tärna.

    Känner bara att, varför ens lägga energi på henne. Jag har ju så mycket annat att lägga energin på, det vet väll ni andra också hur mycket tid det tar att planera och få allt rätt till stora dagen.

  • Pinkgrape

    Jag tycker dock verkligen att du ska tala om för henne att hon inte längre är tärna. Jag tror saker och ting kan bli ännu värre om du bara räknar bort henne, utan att hon vet om det. Personligen tycker jag det hör till, att man åtminstone säger det. Klart det kan bli så tokigt ibland att man inte längre vill ha någon som redan är tillfrågad som tärna, men det minsta man kan göra är ju att tala om det och varför för personen i fråga.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • ASandra

    Jo jag får väll skicka iväg ett sms till henne, för hon svara inte om man ringer. Så kan jag lägga mig det bakom mig sen!

  • Pinkgrape
    ASandra skrev 2011-06-07 10:30:50 följande:
    Jo jag får väll skicka iväg ett sms till henne, för hon svara inte om man ringer. Så kan jag lägga mig det bakom mig sen!
    Ja, bara du på något sätt förklarar för henne att hon inte längre är tärna. Det kan bli så tråkiga missförstånd senare annars.

    Sen.. tänk på att hormoner och känslor förmodligen spelar hennes spratt nu efter missfallet, så låt det ta tid.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Chicita

    Jag hade nog skickat ett e-mail istället eftersom man får plats med lite mer text där och kan förklara sig ordentligt.

    Tala om att du är ledsen för hennes skull och att du finns där om hon behöver prata. Men att du har hört vad hon säger bakom ryggen på dig och andra och att du just nu inte orkar med sådant. Så därför tar du bort henne som tärna. Både för hennes och din skull.
    Hon slipper pressen och du slipper stressen...

    (men förklara lite mer ingående kanske)

    Jag har en kompis (inte hon som skulle vara min tärna men som krånglade så mycket för mig). Som har påstått i flera år att alla hennes killar misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Hon försökte till och med påstå att min bror var en stalker och som försökte tvinga sig på henne men att hon slog sig fri (min bror är jordens snällaste. Säger du Bu så blir han ledsen liksom...).
    När jag och några andra vänner inte tog hennes sida mot den senaste pojkvännen i raden. En kille lika snäll som min bror. Som städade, tvättade, lagade mat och servade henne med kaffe medans hon spelade tv-spel... Så blev hon förbannad på oss och skulle tvinga oss att välja mellan den här killen som också är kompis med oss och henne.
    Droppen kom när hon hade tjatat i flera månader på att hon behövde komma bort och vi erbjöd oss att ta med henne på en tur till en stad 10 mil bort, bjuda på resa och hotell och middag på kvällen och ha en riktig härlig tjejkväll... Och hon gick i taket och kallade oss okänsliga idioter Tungan ute
    Hon är också mentalt instabil. Hon gnäller nu på att vi har tagit avstånd från henne och att vi inte stöttar henne. Men alla som vill kan se hennes utbrott mot oss då det skedde öppet på en internetsida... Så vi har bara skakat det av oss...
    Tråkigt på den vänskapen, men vi kan inte offra vår lycka för hennes skull...

  • ASandra
    Chicita skrev 2011-06-07 10:55:55 följande:

    Jag hade nog skickat ett e-mail istället eftersom man får plats med lite mer text där och kan förklara sig ordentligt.

    Tala om att du är ledsen för hennes skull och att du finns där om hon behöver prata. Men att du har hört vad hon säger bakom ryggen på dig och andra och att du just nu inte orkar med sådant. Så därför tar du bort henne som tärna. Både för hennes och din skull.
    Hon slipper pressen och du slipper stressen...

    (men förklara lite mer ingående kanske)

    Jag har en kompis (inte hon som skulle vara min tärna men som krånglade så mycket för mig). Som har påstått i flera år att alla hennes killar misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Hon försökte till och med påstå att min bror var en stalker och som försökte tvinga sig på henne men att hon slog sig fri (min bror är jordens snällaste. Säger du Bu så blir han ledsen liksom...).
    När jag och några andra vänner inte tog hennes sida mot den senaste pojkvännen i raden. En kille lika snäll som min bror. Som städade, tvättade, lagade mat och servade henne med kaffe medans hon spelade tv-spel... Så blev hon förbannad på oss och skulle tvinga oss att välja mellan den här killen som också är kompis med oss och henne.
    Droppen kom när hon hade tjatat i flera månader på att hon behövde komma bort och vi erbjöd oss att ta med henne på en tur till en stad 10 mil bort, bjuda på resa och hotell och middag på kvällen och ha en riktig härlig tjejkväll... Och hon gick i taket och kallade oss okänsliga idioter Tungan ute
    Hon är också mentalt instabil. Hon gnäller nu på att vi har tagit avstånd från henne och att vi inte stöttar henne. Men alla som vill kan se hennes utbrott mot oss då det skedde öppet på en internetsida... Så vi har bara skakat det av oss...
    Tråkigt på den vänskapen, men vi kan inte offra vår lycka för hennes skull...


    Tro mig jag har försökt prata med henne men når inte fram, så det spelar liksom ingen roll hur jag gör så blir det typ fel.

    Men jag skrev så här till henne iaf:
    "Hej. Eftersom du inte kom eller hörde av dig lördagen den 28 maj och letade tärneklänning med mig och josefine så räknar jag inte med dig som brudtärna. Bara så du vet! För nu har jag massor med planering att göra. Sandra"

    Josefine är min andra tärna och nu min enda då.

    Detta meddelande har jag fått hjälp med redan innan ut afall att av en profitionel psykolog.
    Och när jag vet att en sån person hjälpt mig med det så vet jag att det är rätt av mig att skicka så.

    Väntar på svar, men räknar inte med att få någon respons tillbaka. Inte personligen till mig iaf, hon skriver förmodligen nått på facebook om hur dålig jag är som tagit bort henne som tärna.

    Men jag tycker det att hör man inte av sig och inte dyker upp på planerade aktiviteter så har man själv valt det.
  • kikki kikki

    Jag tycker att du gjort rätt....du meddelar iaf ...det gjorde ju inte hon så hon kan ju inte komma och säga att du gjort fel.


    oavsett vilket möte man har så meddelar man väl att man inte kommer eller har jag fel....det är vanligt hyffs.

  • Chicita
    ASandra skrev 2011-06-07 11:10:30 följande:
    Tro mig jag har försökt prata med henne men når inte fram, så det spelar liksom ingen roll hur jag gör så blir det typ fel.

    Men jag skrev så här till henne iaf:
    "Hej. Eftersom du inte kom eller hörde av dig lördagen den 28 maj och letade tärneklänning med mig och josefine så räknar jag inte med dig som brudtärna. Bara så du vet! För nu har jag massor med planering att göra. Sandra"

    Josefine är min andra tärna och nu min enda då.

    Detta meddelande har jag fått hjälp med redan innan ut afall att av en profitionel psykolog.
    Och när jag vet att en sån person hjälpt mig med det så vet jag att det är rätt av mig att skicka så.

    Väntar på svar, men räknar inte med att få någon respons tillbaka. Inte personligen till mig iaf, hon skriver förmodligen nått på facebook om hur dålig jag är som tagit bort henne som tärna.

    Men jag tycker det att hör man inte av sig och inte dyker upp på planerade aktiviteter så har man själv valt det.
    Jag förstår att du har försökt... Det har vi också gjort med den "kompisen" och jag har försökt många gånger med min krångeltärna...
    Nu var det mest för din skull som jag tyckte att du skulle skicka via mail där du kan få lite mer utrymme att förklara. Och det är inte för att hon ska förstå bättre.
    Utan för att du kan visa svart på vitt för andra personer om det slår bakut och du utses som svarta fåret och den elaka häxan i gänget som inte "förstår och sympatiserar" osv...

    Jag har fått höra av andra att jag har sagt si och så, och är jätteelak.
    Men då kunde jag peka på vad jag faktiskt har skrivit, och fråga vad dom tyckte om detta. Vilket har resulterat i att jag i alla fall inte längre är "den elaka häxan som förstört XX liv" utan dom förstår att jag har försökt och att det är hon som vrider till sanningen för att få sympatier...
  • ASandra
    Chicita skrev 2011-06-07 11:28:35 följande:
    Jag förstår att du har försökt... Det har vi också gjort med den "kompisen" och jag har försökt många gånger med min krångeltärna...
    Nu var det mest för din skull som jag tyckte att du skulle skicka via mail där du kan få lite mer utrymme att förklara. Och det är inte för att hon ska förstå bättre.
    Utan för att du kan visa svart på vitt för andra personer om det slår bakut och du utses som svarta fåret och den elaka häxan i gänget som inte "förstår och sympatiserar" osv...

    Jag har fått höra av andra att jag har sagt si och så, och är jätteelak.
    Men då kunde jag peka på vad jag faktiskt har skrivit, och fråga vad dom tyckte om detta. Vilket har resulterat i att jag i alla fall inte längre är "den elaka häxan som förstört XX liv" utan dom förstår att jag har försökt och att det är hon som vrider till sanningen för att få sympatier...
    Tack :)

    Jag vet att mina vänner står bakom mig i detta för vi har diskuterat det innan.
    Sen vad gällande min trotsiga "tärna", så har jag redan fått all skit man kan få i världen utav henne så det kan knappast bli värre.
    Men nu har jag iaf fått ur mig det och sag det till henne. Så nu får det bli som det blir.
    Det är bara "synd" om henne för hon har gjort sig ovän med alla sina nära vänner, så nu står hon där tyvärr själv.
    Men kommer hon tillbaka och ber om förlåtelse för allt hon sagt och gjort så är ju inte jag den som e den och inte mina vänner heller. Vän kan hon bli igen men inte tärna.
  • Chicita
    ASandra skrev 2011-06-07 11:47:48 följande:
    Tack :)

    Jag vet att mina vänner står bakom mig i detta för vi har diskuterat det innan.
    Sen vad gällande min trotsiga "tärna", så har jag redan fått all skit man kan få i världen utav henne så det kan knappast bli värre.
    Men nu har jag iaf fått ur mig det och sag det till henne. Så nu får det bli som det blir.
    Det är bara "synd" om henne för hon har gjort sig ovän med alla sina nära vänner, så nu står hon där tyvärr själv.
    Men kommer hon tillbaka och ber om förlåtelse för allt hon sagt och gjort så är ju inte jag den som e den och inte mina vänner heller. Vän kan hon bli igen men inte tärna.
    Ge henne inte för många chanser bara.
    Om detta var första gången så självklart ska hon ha en ny chans.

    Men har det hänt om och om igen för både dig och andra, så svälj det inte. Hon måste i så fall lära sig att ta ansvar för sina handlingar och det hjälper ni henne inte med genom att bara glömma och förlåta.
    Ibland måste det hända något drastiskt för att en person ska inse att dom har ett felaktigt beteende. Och gärna då att dom ser att det inte bara är EN person som försvinner, utan hela bekantskapskretsen...

    Lycka till nu i alla fall.
    Jag vet precis vad du går igenom. Vilka skuldkänslor du har dragits med för dom "mörka tankar" du har tänkt om denna tjej...
    Tummen upp till dig som inte bara lägger dig flat och låter henne trampa på dig när du är i en sån här känslig situation Solig
Svar på tråden Stort problem med tärna!