• mysan33

    Mammas klädsel

    Hej . min mamma har fått ett problem. hon är inget modelejon utan går mest i mjukiskläder till vardags. hon har oroat sig för sin klädsel nu till brölopet och bett oss systrar om hjälp. helst ville hon ha en somrig långklänning då hon känner sig obekväm i korta klänningar och åtsittande kläder. min syster tog på sig att hjälpa då hon tyckte att jag hade tillräckligt ändå att tänka på.
    Nu ringde mamma till mig och var väldigt nedstämd, min syster har köpt kläder åt henne nu, vita långa tights ner till fötterna och en lila tunika med mönster på , tunna axelband som lite solklänning typ, den går till halva låret. Fattar inte vad min syster tänkte på, vi har desscode kavaj och då kommer man inte med tights??
    vet inte hur jag ska styra upp det hela utan att göra min syster sur, hon är även min tärna. funderar trots allt på att köpa mamma en fin klänning och låtsas om att jag inte visste att mamma fått kläder av henne. vad säger ni kan jag göra så lr har ni nån bättre ide? min mamma ska inte behöva skämmas över sin klädsel en sån dag när hon är lite i cebntrum som brudens mor. stackars mamma

  • Svar på tråden Mammas klädsel
  • wiii

    Så tråkigt att dom inte kunde leta tillsammans istället så attdin mamma fick vara med och bestämma också.. Min mamma köpte en klänning själv först som hon sedan ångrade, å då satt vi tillsammans och kollade i kataloger och hittade en fin klänning.
    Kan inte din mamma på nåt lite finkänsligt sätt säga att det var väldigt fina kläder men att hon mer hade tänkt sig en lite längre klänning? Kanske till och med att hon föreslår att dom ska kolla tillsammans?

  • Jag han

    Jag tyckte det lät som en okej klädsel till ett bröllop om man inte är van att klä upp sig :)
    min kompis ska ha tights/leggings och klänning på vårt bröllop.

    Men huvudsaken är ju att din mamma ska trivas i det hon har på sig!
    Har hon funderat på ett par finbyxor och kavaj? Kanske känns mer bekvämt om man aldrig går i kjol eller klänning.

    Hoppas din mamma kan tala om för din syster att hon inte tycker att det känns rätt. Kanske gå i butiker tillsammans istället? Det är inte så lätt att hitta rätt kläder bara sådär. :) Din syster förstår nog!

    Hoppas din mamma hittar något hon verkligen känner sig fin och bekväm i!! :)

  • bumbibjörn

    Om det hade varit jag... hade jag nog helt enkelt inte låsas om något och köpt mamma en ny klänning. Min syster kan vara lite lättstött. Det beror ju helt på hur det ser ut för dig :) Men det bästa är kasnke att parata med din syster och säga som det är. Jag tycker det är viktigt att din mamma känner sig bekväm och fin i sin klädsel, all heder till dig som tänker en extra gång på din mamma. Bra förslag att titta på nätet tillsammans, h&m hade många fina klänningar... kanske kan titta allihopa både du din syster o mamma. Lycka till!

  • Moemoe
    bumbibjörn skrev 2011-05-30 08:32:44 följande:
    Om det hade varit jag... hade jag nog helt enkelt inte låsas om något och köpt mamma en ny klänning. Min syster kan vara lite lättstött. Det beror ju helt på hur det ser ut för dig :) Men det bästa är kasnke att parata med din syster och säga som det är. Jag tycker det är viktigt att din mamma känner sig bekväm och fin i sin klädsel, all heder till dig som tänker en extra gång på din mamma. Bra förslag att titta på nätet tillsammans, h&m hade många fina klänningar... kanske kan titta allihopa både du din syster o mamma. Lycka till!
    Jag hade också gjort så, viktigast att mamma tycker det är bekvämt. Lindex och Indiska har mycket blommigt just nu om ni tycker det är fint. Hoppas ni hittar något fint till mammsen! :)
  • MrsT2011

    OM hon ska ha den klänningen/tunikan som din syster köpt hade jag föreslagit svarta leggings som slutar på halva vaden istället. Dels för att svart är mer neutralt och dels för att det känns festligare med svarta leggings i "piratlängd".

    Men som redan beskrivits ovan: Butikerna kryllar ju av somriga långklänningar just nu! Säg till din syster på ett fint sätt att er mammas främsta önskemål var att klänningen skulle var lång. Då bör det inte vara några problem att köpa en sval, luftig långklänning istället.

    Typ som dessa, Jag har sett liknande på bland annat H&M, KappAhl, Lindex och Indiska.


  • mysan33

    hej tack för svaren. att skicka efter hinns inte med då vi gifter oss på lördag. mamma följde inte med för min syrra åkte till ullared. där fanns det tydligen inga långklänningar i mammas strl.
    var själv på stan idag och på HM hittade en jättefin ljusblå mönstrad långklänning som var jättefin, dessutom på rea för 100:- så jag köpte den på vinst lr förlust.
    ska ta med den till henne imorrn och se vad hon säger, tror att även min syster kommer gilla den. så nu håller jag tummarna att det ska gå bra=)

  • Moemoe
    mysan33 skrev 2011-05-30 14:44:55 följande:
    hej tack för svaren. att skicka efter hinns inte med då vi gifter oss på lördag. mamma följde inte med för min syrra åkte till ullared. där fanns det tydligen inga långklänningar i mammas strl.
    var själv på stan idag och på HM hittade en jättefin ljusblå mönstrad långklänning som var jättefin, dessutom på rea för 100:- så jag köpte den på vinst lr förlust.
    ska ta med den till henne imorrn och se vad hon säger, tror att även min syster kommer gilla den. så nu håller jag tummarna att det ska gå bra=)
    Härligt, hoppas det blir bra!
Svar på tråden Mammas klädsel