• Mariia­a81
    Äldre 29 May 16:38
    6270 visningar
    8 svar
    8
    6270

    I vilket efternamn ska jag boka bröllopsresan i? Det nya eller det gamla?

    Hej! Vi ska åka på vår bröllopsresa ca 1 månad efter det att vi gift oss. Frågan är nu bara med vilket namn som resan ska bokas i? Jag har redan ansökt om namnbyte, skickade iväg ansökan för snart tre veckor sedan, och vi gifter oss i augusti. Om jag bokar resan med mitt nuvarande efternamn så kanske inte det stämmer när vi åker på vår resa och om jag bokar resan i vårt framtida gemensamma efternamn så kanske det också blir fel när vi ska åka om mitt namnbyte inte gått igenom...... Så, hur gör man? Någon som har några svar? :) Hade varit jättetacksam om någon kunnig hade kunnat svara på mina frågor :)

  • Svar på tråden I vilket efternamn ska jag boka bröllopsresan i? Det nya eller det gamla?
  • Äldre 29 May 17:36
    #1

    Vi gifter oss i augusti och reser iväg ca 5 veckor senare. Resan bokades i våra nuvara namn. Sen kommer min blivande ändra namnet vilket resebolaget sköter.

    Annars går det att resa så länge namnet på pass och biljett är lika. Är det inte det så är det ett tjorv att komma iväg haha.

  • Martin­aRicka­rd
    Äldre 29 May 17:53
    #2

    Boka i ditt nuvarande, det är inte alls säkert att efternamnet hinner ändras.

    Vi ska åka 5 veckor efter bröllopet, och vi ringde och pratade med skatteverket som sa, att det tar säkerrt 1 vecka innan det ens har hamnat på en handläggares bord, sen tar det upp till 2 veckor, är skit nervös för att ngt ska gå snett, men han bad oss att ringa 1 vecka efter vigseln, och kolla om vi fått en gandläggare och då mana på denna lite.

    Så boka i ditt nuvarande som sagt, namnet går ju att ändra i efterhand, om det hinen rgå igenom

  • SweetP­earl
    Äldre 29 May 18:54
    #3

    Vi gifte oss nu den 14 maj och namnbytet gick igenom den 19 maj. Vet dock inte hur det ser ut i augusti då det är en månad många gifter sig.

  • 201107­23
    Äldre 29 May 19:04
    #4

    Vi åker 3 dagar efter bröllopet, så namnbytet lär ju inte gå igenom innan dess.

    När vi talade med passmyndigheten så sa de att det viktiga är att resebeviset och passet är i samma namn. Det är ju inte så att man behöver tilltala varandra med det "nya" efternamnet precis vid passkontrollen :D
    De rekommenderade alltså att man skulle boka resan i sitt "gamla" namn.
     
    Om det mot förmodan skulle uppstå en situation där man måste legitimera sig och de kollar upp en går det alltid att reda ut det hela genom att de ser att man nyligen gift sig. Allt detta enl passmyndigheten och det låter ju rätt så logiskt  ;)

  • Margri­s
    Äldre 29 May 21:35
    #5

    Så här står det på deras sida:

     Måste jag byta pass eller nationellt id-kort om jag gifter mig eller byter namn?


    Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som användes före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.


     

  • Äldre 29 May 22:04
    #6

    frågan är ju eg vad "i nära anslutning" till vigseln/namnbytet betyder. På en månad borde ni hinna få nya id-handlingar men gifter man sig i semestertider eller om något går snett eller försenas kan det vara på håret. Är det kortare tid rekommenderar jag absolut att man väntar och åker i det gamla namnet.

  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 29 May 22:41
    #7

    Vi åker till Turkiet 1½ vecka efter bröllopet. Vi fick rådet att boka i det gamla namnet, eftersom namnbytet inte hinner gå igen innan dess. Så länge det är samma namn i pass och biljett

  • MagicB­ride
    Äldre 30 May 09:12
    #8

    Vi gifte oss den 7 maj, alltså för tre veckor sedan och nu är det ca 1 vecka kvar till resan. Mitt namnbyte har inte gått igenom än och jag har svårt att se att jag ska hinna med att byta pass på bara några dagar om det skulle gå igenom nu i veckan. Så det blir resa i gamla namnet osså hoppas jag att jag kommer hem igen


Svar på tråden I vilket efternamn ska jag boka bröllopsresan i? Det nya eller det gamla?