• schmock

    Vet inte hur jag ska göra!

    Hej, vi planerar förlovning nu snart. tanken är att vi ska gifta oss 2013, men jag har (såklart!) redan börjat tänka på planeringen.

    Problemet är att vi bor i Göteborg. Hans familj är utspridda i varberg, Sundsvall och i Småland. Min familj finns i Värmland och i Västerås. Sammanlagt 5 städer.

    Var ska vi ha vigseln? Vi vill ju att alla ska komma. Vi ska ha en liten vigsel med bara den närmsta familjen, alltså föräldrar, syskon och syksonbarn, sammanlagt 27 st.

    Hans familj åkte alla till norrland på bröllop när svägerkan (utom brodern med barn från Småland, han hade inte råd). Brudparet bjöd på boendet.

    Så vi funderar att gifta oss i Värmland, för hans familj kan flytta på sig.

    Min familj kanske inte kan flytta på sig, jag har bott i Gbg i flera år, de har inte alla hälsat på och de som gjort det har gjort det en gång.

    Blir det Värmland kommer min familj, och vi kan bjuda eller åtminstone bidra till boendet för hans familj. Det är ju heller inte lika långt att åka för hans bror. Så kommer min familj också.

    Men det blir svårare för oss att planera, vi får ju resa fram och tillbaka för lokalletande, träffa prästen, frisör, florist och cateringletande (inte för att det finns så mkt där men ändå). Fast det kan man ju iofs planera så det blir under två olika besök där.

    Men har vi det här så kommer inte min familj, inte heller delar av hans då det blir dyrare med boendet...

    Är det snålt att bara bidra med boendet? Det blir ju på ett väldigt fint vandrarhem iaf. Eller ska vi betala allt, för det blir väl två  nätter liksom, sammanlagt 4 dubbelrum varav 3 med barn i.

    Förlåt för ett långt inlägg, med ett "problem" som inte kommer ske än på ett tag!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra!
  • wiii

    Nej det är svårt när folk bor på så olika ställen. Men är du säker på att din släkt inte kommer till gbg när det gäller bröllop? Min släkt bor minst 20 mil bort allihop, inte alla har hälsat på här någon gång trots att jag bott här i 4 år. Men till bröllopet kommer alla!

  • schmock

    Det kanske de skulle göra, men då är ju boendet dyrare för oss. För de har inte så mkt pengar. Min familj är större dessutom.

    Det är ju inte förrän om två år ungefär, jag kanske ska höra med dem.

  • wiii

    Om dom får veta nu har dom ju gott om tid på sig att spara ihop till boendet dock :) en 50lapp i månaden blir 1200 på 2 år!

  • niamh

    Angående kostnader för b&b/vandrarhem osv; Eftersom ni är ute i god tid med planeringen (vi började planera för vårt -12 bröllop 2011, btw - tiden har gått SÅ fort! Glad att vi började så tidigt...) så kanske det inte är ett lika stort problem för gästerna att betala själva? Vi har gäster som kommer från UK och både norra & södra Sverige som måste betala för både resa & hotell, men vi skickar ut Save The Date's till dem så att de får en chans att spara om de vill komma :) Jag tycker hur som helst inte alls att det är snålt att "bara" bjuda på boende, det är mer än vad vi gör - tycker det är väldigt generöst & inget jag själv skulle förvänta mig som gäst :)

     

  • Tittij

    Konstiga familjer ni verkar ha.
    Vi gifter oss i Stockholm och hela min släkt bor i Värmland. Alla kommer och är jätteglada för inbjudan och inte sjutton betalar vi hotell för dem. Visserligen kommer de flesta av dem på i våprt hus och ta med madrasser och sova på golvet, men de som inte gör det har bokat hotell själva.

    Har dessutom själv blivit bjuden på bröllop i Halmstad, Sollefteå, Göteborg osv. Inte sjutton skulle jag be brudparet bekosta mitt boende!  

    Tycker de verkar snåla och som nån redan sagt så har de ju gott om tid att spara till en hotellnatt. Man gör väl allt man kan för att kunna gå på sin familjs bröllop?! 

  • marimekko86

    Våra familjer bor 24 mil bort...de hälsar på oss med jämna mellanrum och vi dem och de kommer absolut till bröllopet.! Min blivandes släkt kommer från västkusten (vi bor i norrland) och vi är helt säkra på att de kommer.! De åkte upp på min blivande och hans systers student, och vi åker ner på deras studenter och andra störra tillställningar.

    Till bröllop tror jag verkligen att folk kommer även fast de bor långt borta. Det är ju kul att komma på bröllop. Åka till en annan del av Sverige, minisemester.

    Så ni kan nog ha ert bröllop vart som helst, där ni vill ha det

  • Ankie och Jocke

    Min familj bor nära oss men sambon är ifrån Stockholm. Hans familj och vänner bor alltså 60mil härifrån men alla kommer till bröllopet. Vi betalar boenden till hans två bestmen men ingen annan. Det har varit självklart för alla på hans sida att de ska komma.
    Vi skickade ut Save the date ganska långt innan så de har haft tid på sig att planera.

  • schmock

    tack för alla svar! Jag vet, det låter ju lite konstigt. En del av hans familj skulle säkert komma och kunna betala hotell själva, det tvivlar jag inte på. Men det är väl mest för att vara rättvis för alla och så att alla verkligen vill komma. Men egentligen, varför skulle de inte det?! Det låter konstigt men så är det.
    Det blir nog i Värmland ändå, för jag VET att min familj förmodligen inte skulle komma om vi har det i gbg. De skulle klaga på att det är för långt att åka, det är dyrt, jobbigt att resa med barn... Precis så som de låter idag när jag frågar om de skulle vilja komma och hälsa på.
    Dessutom är det ju fint i Värmland, och jag vet exakt vilken kyrka vi skulle ha, mitt ute på landet med mycket natur. Men jag ska höra runt lite ändå med familjerna vad de tror och tycker. Det är ju väldigt tidigt, vi har inte ens berättat att vi ska gifta oss, bara för min pappa och sambons mamma.

  • prinsessanogrodan

    Eftersom era familjer är utspridda så blir det ju "orättvist" mot någon hur ni än gör och risken att någon inte kommer finns ju där var ni än gifter er egentligen. Gift er där ni vill gifta er.
    Om någon inte vill eller kan komma så får det bli så, ni kan inte rå för att era familjer är utspridda.
    Det kan alltid finnas någon som ser avståndet som ett skäl att inte komma eller som inte har råd att komma eller som inte kan komma pga jobb/skola etc.  Man kan aldrig göra alla nöjda hur man än försöker

    Kan ni gifta er någonstans mittemellan alla? När jag tittar på en karta över Sverige ser det ut som att sjön strax norr om Vättern borde ni gifta er, det är mittemellan alla Vad jag ser på karta så är det Askersund eller Karlsborg som blir mittemellan era familjer

  • Sandrina

    Vi gifte oss i Småland och båda min och hans släkt & vänner åkte från alla möjliga städer för att vara med på vårat bröllop, och vi betalade varken resa eller boedende. En vän till mig sa, "Blir man bjuden på bröllop är väl det minsta man kan göra att åka dit och leta reda på någonstans att bo". Så sant!!


    Om jag hade en familj som inte kunde tänka sig att åka 40 mil för att vara med på mitt bröllop, så tror jag inte att jag skulle vilja ha dom där!


    Man kan inte anpassa sitt bröllop efter ALLA andra, vare sig när det gäller vart man ska ha bröllopet eller något annat, då kommer ni få det väldigt jobbigt i er planering.

  • Sandrina

    Och för övrigt kan det hinna hända väldigt mycket på 2 år! Ni kanske inte ens bor kvar i Gbg då?! Varför lägga så mycket energi på något nu som ni ändå inte kan påverka?!

  • Mace
    schmock skrev 2011-05-28 14:42:02 följande:
    Blir det Värmland kommer min familj, och vi kan bjuda eller åtminstone bidra till boendet för hans familj. Det är ju heller inte lika långt att åka för hans bror. Så kommer min familj också.

    Men det blir svårare för oss att planera, vi får ju resa fram och tillbaka för lokalletande, träffa prästen, frisör, florist och cateringletande (inte för att det finns så mkt där men ändå). Fast det kan man ju iofs planera så det blir under två olika besök där.
    Måste bara säga att just det jag markerat var väl lite onödigt, TS? Nu såg jag iofs att du skrev att det är fint i Värmland, men SÅ lite finns det inte här. 

    Om ni verkligen vill göra det billigt för folk och du tror att ni måste vara i Värmland pga din familj så är det bästa tipset att boka lite "off season", dvs när hotell och liknande inte är fullbelagt. Jag tycker också det är konstigt att din familj inte alls vill åka, men folk är ju olika, så jag förstår hur du tänker.

    Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att brudparet skulle stå för mitt boende, det ingår liksom att man får betala det om man åker på bröllop som är långt bort. Och faktum är ju att det går att köra fram och tillbaka mellan Karlstad och Göteborg samma dag om det skulle vara så, man får ju bara turas om på kvällen (och hålla sig borta från alkoholen då förstås.) 
  • schmock
    Mace skrev 2011-05-30 12:19:26 följande:
    Måste bara säga att just det jag markerat var väl lite onödigt, TS? Nu såg jag iofs att du skrev att det är fint i Värmland, men SÅ lite finns det inte här. 
    Nej, det är klart att det finns mkt i Värmland, men inte i den kommunen jag kommer från. Två catering, en fotograf osv. Vi ska ha ett budgetbröllop. För vi hade i såna fall tänkt ha bröllopet i min hemstad i det där lilla fina kapellet. Hoppas du inte tog illa upp Skäms

    De är sant som ni säger, så jag ska följa era råd! Det är ju ändå en stor dag för oss, och de borde kunna ordna boende på två år! En del åker ju tom utomlands för att gå på bröllop, då borde ju ändå de kunna åka inom Sverige!
  • thean
    schmock skrev 2011-05-30 18:34:04 följande:
    Nej, det är klart att det finns mkt i Värmland, men inte i den kommunen jag kommer från. Två catering, en fotograf osv. Vi ska ha ett budgetbröllop. För vi hade i såna fall tänkt ha bröllopet i min hemstad i det där lilla fina kapellet. Hoppas du inte tog illa upp Skäms

    De är sant som ni säger, så jag ska följa era råd! Det är ju ändå en stor dag för oss, och de borde kunna ordna boende på två år! En del åker ju tom utomlands för att gå på bröllop, då borde ju ändå de kunna åka inom Sverige!
    Vilken stad är du ifrån? I min lilla värmländska stad finns det en del catering att välja på, en fotograf kan man hyra från kd utan extra kostnad osv... Men det är klart att det är stor skillnad mellan storstan och lilla hölan här, men är man ute i tid kan man få en del grejer riktigt billigt (festlokal som är superfin, ett bra band osv)...
Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra!