• LL 2010

    Bröllop på Sicilen

    Hej alla (blivande) brudar,

    Är det någon som varit på bröllop i Sicilien eller kan rekommendera/varna för bröllopskoordinator där? Vi ska gifta oss på Sicilien i augusti nästa år och det är svårt att välja plats osv.

    Vi ska ha ett litet bröllop (25-30 personer) med en liten budget om man ser till vad somär vanligt på siicilien, och ska ha ett symboliskt bröllop dvs inget tjafs med juridiska dokument och sånt i italien, utan det fixar vi i svergie efteråt. Vill gifta oss vid havet på en terass eller liknande i en villa och sedan ha festen någonstans. 

    Egentligen är alla tips som rör bröllop på sicilien tacksamt mottagna av oss!  

  • Svar på tråden Bröllop på Sicilen
  • ElMac

    Ååh Sic <3 

    Min man friade på Etna, så kanske inte konstigt att jag har en speciell relation till ön :)

    Har ni varit på Sicilien tidigare? Vi bodde i Cefalu (jättemysig medeltida by 7,5 mil från Palermo) och om ja skulle gifta mig där i närheten skulle de nog bli på La Rocca, ett berg med fantastisk utsikt över havet. Enda vägen upp är dock en stig, så det är inte handikapanpassat. Dock mötte vi både barn och tom en blind uppe på toppen. "Bakom" berget finns ett naturreservat, Madonie som också skulle vara en vacker plats - och en bättre plats än berget om det blåser mycket.

     

  • LL 2010
    ElMac skrev 2011-05-30 16:17:10 följande:
    Ååh Sic <3 

    Min man friade på Etna, så kanske inte konstigt att jag har en speciell relation till ön :)

    Har ni varit på Sicilien tidigare? Vi bodde i Cefalu (jättemysig medeltida by 7,5 mil från Palermo) och om ja skulle gifta mig där i närheten skulle de nog bli på La Rocca, ett berg med fantastisk utsikt över havet. Enda vägen upp är dock en stig, så det är inte handikapanpassat. Dock mötte vi både barn och tom en blind uppe på toppen. "Bakom" berget finns ett naturreservat, Madonie som också skulle vara en vacker plats - och en bättre plats än berget om det blåser mycket.

     
    Wow, vilket häftigt ställe att fria på! !!! Vi var faktiskt inne på Cefalu. Dock är hela sicilen dyrt, vi funderar nästan på att byta land. För oss är sicilien bara ett vackert ställe, vihar ingen koppling dit. 
    Tack så mkt för tipsen, ska absolut kolla upp detta! 
  • pluppan

    Jag gifte mig på Sicilien för en månad sedan med hjälp av Fritidsresor, de hjälpte oss med alla papper innan och det har inte varit några problem att registrera giftemålet här hemma.  Vi är jätte nöjda och vi vigdes i staden Taormina i palatset Palazzo dei Duchi di Santo Stefano. Sedan åt vi på en super mysig resturang bara 50 meter därifrån som låg på en klipphylla med utsikt över havet. Hjärta Jag kan verkligen rekomendera detta till alla som vill gifta sig på Sicilien.

  • Två ska bli tre
    pluppan skrev 2011-07-06 13:43:07 följande:
    Jag gifte mig på Sicilien för en månad sedan med hjälp av Fritidsresor, de hjälpte oss med alla papper innan och det har inte varit några problem att registrera giftemålet här hemma. Vi är jätte nöjda och vi vigdes i staden Taormina i palatset Palazzo dei Duchi di Santo Stefano. Sedan åt vi på en super mysig resturang bara 50 meter därifrån som låg på en klipphylla med utsikt över havet. Hjärta Jag kan verkligen rekomendera detta till alla som vill gifta sig på Sicilien.
    Får man fråga vad hela kalaset gick på? Vi funderade också på att ta hjälp av fritidsresor men det verkade lite dyrt?
  • pluppan
    Två ska bli tre skrev 2011-07-07 07:57:41 följande:
    Får man fråga vad hela kalaset gick på? Vi funderade också på att ta hjälp av fritidsresor men det verkade lite dyrt?
    Vi betalade ca 7700 för vigsel och två vittne. Då hjälpte de oss med all pappers arbete på plats, vigsel och vigselplats. Översättning av dokument och stämplar ca 2000kr. Eftersom vi valde att gifta oss i smyg tillsammans med våra barn var det skönt att få all hjälp med allt.
  • LL 2010

    Precis som ni säger så verkar det jättedyrt och vi har nu bokat vigselplats och middag/party plats på en ö utanför Dubrovnik, Kroatien :)

  • pulmonate
    Hej! hehe, min kille friade också i Sicilien. I Cefalù sista dagen av vår rund-resa runt Italien i somras! 

     Det finns jätte många havsterrasser och liknande runt om i Italien. Frågan är var man ska börja för att hitta en. Ett symboliskt bröllop är en jätte bra idè för att slippa allt det juridiska! Uppe på La Rocca är otroligt vackert så får man lov att gifta sig där så kör på! Det är ingen svår klättring (jag gjorde det barfota) men vill man vara finklädd kanske det inte är så lätt. Det bryr sig också på vilken årstid ni hade tänkt er, för det blir ju väldigt varmt! 
    Längs med vattnet i Cefalu finns det ju jätte många restauranger som har sina egna terasser mot havet. Om ni väljer er att gifta er lite innan lunch (säg kl.11) eller på eftermiddagn (typ 16) då de inte har gäster, så kanske man får lov o använda en av deras terasser?? Särskillt om ni sen stannar och äter lunch el middag där!  Det hade jag nog provat! Då betalar man ju ingen hyra på stället! 
    Jätte många restauranger längs Via Carlo Ortolani di Bordonaro har sånna terasser.
    Lycka till!
    kram
     
Svar på tråden Bröllop på Sicilen