• Anonym

straffad för en tidigare relation.

Jag och min sambo har varit ihop i ett år ungefär och har pratat om att gifta oss tills nästa sommar (ev. nästa höst). Inget problem där - vi är helt överrens om vad vi vill göra, och de flesta i vår omgivning är med oss på den fronten.

Problemet är att vi har en väldigt nära kompiskrets som vi delar mer eller mindre allt med, och ett annat par där ska gifta sig nu i september, vi är jätteglada för deras skull och sådär - det är inte det som är problemet. Problemet är att de och vi blev tillsammans nästan exakt samtidigt (de blev ihop en vecka innan oss ungefär) och har fram tills nu gjort nästan allt samtidigt. Så när de sa att de har förlovat sig så var min första reaktion "Hinner ni det?" (De förlovade sig för en månad sen...) och det konstaterades att det skulle de ju göra. Bra bra, då skämtade vi lite med min sambo om att "Är det en tävling?" (Ett relativt internt skämt - men ni kan ju ana i alla fall) - varpå någon sa "Men det kan ju inte ta så lång tid för er att planera det, XX (mitt namn) har ju redan planerat ett bröllop", och det tog väldigt hårt eftersom det dras upp relativt ofta.

Jag har varit förlovad tidigare, vi var tillsammans i två och ett halvt år och skulle ha gift oss förra sommaren, han gjorde slut ett halvår innan dess så allt var mer eller mindre klart, men inget var inköpt - över lag så var det mest jag som ville gifta mig och redan där borde jag väl insett att det inte var rätt, men jag gjorde inte det - jag var 18 år gammal, bodde 25 mil från honom och litade på vad han sa utan att titta på hur han handlade, dessutom var vi väldigt olika människor.

I alla fall - vad gör man egentligen med sina vänner när de trycker ner en? Det är ju inte illa menat, jag vet ju det - men nu när jag sitter ensam en fredagskväll (sambo jobbar) så tänker jag väl lite för mycket kanske...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 18:30
    Vad jag alltså undrar är vad jag ska göra när det känns som att jag blir straffad för vad jag har gjort i en tidigare relation - jag vet att det var lite naivt av mig, men det ger väl inte dem rätten att straffa mig? Eller får man straffa människor för deras misstag i efterhand, även om man inte har med dem att göra?

• Svar på tråden straffad för en tidigare relation.
  • Blivande fru Swärdh

Ta inte åt dig, du kanske överanalyserar men låter det i deras ton som att dem pikar/hånar dig? I så fall får du säga ifrån. Jag hade iaf sagt att det där är ett avslutat kapitel i mitt liv som inte är lönt att prata om längre. Att jag blickar framåt nu. Är dem dina vänner så kommer dem respektera att du inte uppskattar dessa små kommentarer. Kram!

• Anonym

Jag antar det - känns bara som en fjantig grej, det är inte bara jag som har en bruten förlovning i bagaget - men det är bara mig det skämtas med. Men jag ska nämna det nästa gång så kanske det blir lite bättre på den fronten :)

• bumbibjörn

Fy vad jobbigt! Jag skulle ta ett allvarligt snack med mina sk vänner och förklara att deras kommentarer trycker ner mig och får mig att må dåligt. Alla har vi gjort misstag här i livet... Vad säger din blivande om allt detta? Visst kanske det var ett misstag att planera bröllop och sen ställa in det, men det stora misstaget hade varit att gifta sig med någon som man inte passar med. All styrkekramar till dig. Hoppas du kan prata med dina vänner och förklara hur du känner det. Förstår att det kan vara svårt att bryta med dem, men vänner ska få en att må bra!

• På rosa moln

Jag kan spontant förstå dem, om du så sent som förra sommaren skulle gifta dig med med ditt ex och nu planerar bröllop med din nuvarande pojkvän så är det väl inte så konstigt om de tycker att du har lite bråttom och skojar om det?

• Oniq

Tycker att det låter som en klassisk överanalysering av en lite klantig kommentar. Kanske tog de illa upp över din 'Hinner ni det?' kommentar och svarade onödigt defensivt bara?

• Anonym

@På rosa moln: Riktigt så är det inte, det är ett och ett halvt år sen jag och mitt ex gjorde slut, sen blev jag ihop med min bästa vän - någon som jag i flera år innan har varit väldigt nära vän med, vi har alltid haft en nära relation och vi har tänkt väldigt lika. Så att det här skulle vara ett överilat beslut stämmer inte. Jag var 16 när jag och mitt ex blev ihop - hade inte hunnit fylla 17 innan vi förlovade oss och omgivningen (kyrkan jag var med i etc.) förväntade sig ett giftermål - och grupptryck är inte min starka sida...

Det är inte som att mina vänner nu tycker att det går för fort för oss, utan de gillar bara att driva med att jag redan nästan har varit gift (med en kille som de flera gånger avrådde mig från att gifta mig med).

• Anonym

@Oniq: Det var ingen av de som ska gifta sig som sa det utan en annan av våra kompisar som också var närvarande...

• Oniq
    Anonym skrev 2011-05-27 21:55:42 följande:
    @Oniq: Det var ingen av de som ska gifta sig som sa det utan en annan av våra kompisar som också var närvarande...
    Okej.
    Tror spontant ändå inte att det var illa ment oavsett vem som fällde kommentaren.

Se på det positivt; personen som sa det kanske menade att du redan hade erfarenhet av planerandet och därför kunde vara en bra hjälp för dom som ska gifta sig?
  • Anonym (du är inte ensam)

fy jag vet hur det känns att bli nedtryck av vänner....i mitt fall är det en vän!
    men ta inte åt dig och blir det för jobbigt så måste du säga ifrån och berätta hur det får dig att må.

lycka till och kram!

• Anonym

TS: jag tror att dina vänner (på ett klumpigt sätt förvisso) vill förvissa sig om att du har tänkt igenom detta och att du är helt säker på vad du vill. Eftersom de uppenbarligen inte gillade din förra kille och sen gjorde han slut (jag antar att det sårade dig?) så är dina vänner lite beskyddande och vill veta att du tänkt igenom detta och att du verkligen mår bra i relationen. Dina vänner försöker genom sina skämt kolla så att allt stämmer den här gången och lite skoj om misstag man gjort får man ta ibland. OM du blir väldigt ledsen så får du säga ifrån! Dina vänner är inga tankeläsare!

• Flodis Hjärtat

Jag får oxå det slängt i ansiktet titt som tätt. " ja du som vet, som har gjort det här tidiagre" etc. Ja jag har varit gift tidigare. Det är inget jag skäms över eller försöker gömma på ngt sätt. Den erfarenheten har ju format mig till den jag är nu.

Om jag jämnför med mina vänner som gifter sig för första ggn nu, de är stressade, hispiga och hysteriska över små-saker. Det ärinte jag. Oavsett om det regnar så blir vi gifta. Spela roll om färgerna inte matchar precis. min blivande och hans vänner förundras över att jag är så lugn. Jag hade inte velat vara utan den erfarenehten. Den dagen är fortfarande en av de lyckligaste dagarna i mitt liv, även om vi inte lever tillsammans idag.

Försök att inte göra för stor grej av det. Är det nära vänner så säg till dem att det gör dig ledsen.

Lycka till!

Svar på tråden straffad för en tidigare relation.