straffad för en tidigare relation.
Jag och min sambo har varit ihop i ett år ungefär och har pratat om att gifta oss tills nästa sommar (ev. nästa höst). Inget problem där - vi är helt överrens om vad vi vill göra, och de flesta i vår omgivning är med oss på den fronten.
Problemet är att vi har en väldigt nära kompiskrets som vi delar mer eller mindre allt med, och ett annat par där ska gifta sig nu i september, vi är jätteglada för deras skull och sådär - det är inte det som är problemet. Problemet är att de och vi blev tillsammans nästan exakt samtidigt (de blev ihop en vecka innan oss ungefär) och har fram tills nu gjort nästan allt samtidigt. Så när de sa att de har förlovat sig så var min första reaktion "Hinner ni det?" (De förlovade sig för en månad sen...) och det konstaterades att det skulle de ju göra. Bra bra, då skämtade vi lite med min sambo om att "Är det en tävling?" (Ett relativt internt skämt - men ni kan ju ana i alla fall) - varpå någon sa "Men det kan ju inte ta så lång tid för er att planera det, XX (mitt namn) har ju redan planerat ett bröllop", och det tog väldigt hårt eftersom det dras upp relativt ofta.
Jag har varit förlovad tidigare, vi var tillsammans i två och ett halvt år och skulle ha gift oss förra sommaren, han gjorde slut ett halvår innan dess så allt var mer eller mindre klart, men inget var inköpt - över lag så var det mest jag som ville gifta mig och redan där borde jag väl insett att det inte var rätt, men jag gjorde inte det - jag var 18 år gammal, bodde 25 mil från honom och litade på vad han sa utan att titta på hur han handlade, dessutom var vi väldigt olika människor.
I alla fall - vad gör man egentligen med sina vänner när de trycker ner en? Det är ju inte illa menat, jag vet ju det - men nu när jag sitter ensam en fredagskväll (sambo jobbar) så tänker jag väl lite för mycket kanske...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 18:30
Vad jag alltså undrar är vad jag ska göra när det känns som att jag blir straffad för vad jag har gjort i en tidigare relation - jag vet att det var lite naivt av mig, men det ger väl inte dem rätten att straffa mig? Eller får man straffa människor för deras misstag i efterhand, även om man inte har med dem att göra?