• Tårtsm­ula
    Äldre 27 May 12:08
    1865 visningar
    9 svar
    9
    1865

    Barcelona som bröllopsresa? Vart ska ni åka?

    Som rubriken lyder...

  • Svar på tråden Barcelona som bröllopsresa? Vart ska ni åka?
  • queene­lin
    Äldre 27 May 13:05
    #1

    Min kära blivande har inte så mycket semester att lägga på bröllopsresa så våra förutsättningar var att vi bara ska vara borta en vecka. Vi kan alltså inte åka så långt så att två dygn försvinner på resan. Min blivande tycker inte om värme, jag avskyr kyla. Vi är inga strandraggare men inga äventyrsmänniskor. Jag är ganska berest, han hade inte rest alls innan han träffade mig. Jag reser gärna till exotiska platser där man inte kan göra sig förstådd på engelska och all mat är en chansning. Han är inte riktigt där än... Jag bor hellre billigt och sjaskigt och åker långt och länge. Han vill helst bo lyxigt och gärna lite i sin comfortzoon.

    Vi har kompromissat och är jag är supernöjd med vårt beslut (han också).

    Vi åker till Madeira i en vecka. En otroligt vacker liten ö som tillhör Portugal. Vi kommer att bo på ett 5-stjärnigt hotell. Det finns massor att göra på Madeira, vandra i bergen, åka båt till Porto Santo (som är en liten paradisö) och  åka linbana upp i bergen. Vi kan botanisera bland restauranger på kvällarna, och såklart, dricka massa madeira som är min M2Bs favvo-dryck.

    Vi betalar ca 8.200 kr/person för en vecka med resa och hotell. Prisvärt, tycker jag!

  • MagicB­ride
    Äldre 27 May 13:17
    #2

    Barcelona är superfint och där finns alltid massor att göra

    Vi åker iväg på vår resa nu den 8 juni (längtar!!). Blir USA för vår del. Vi pratade mycket i början om olika tropiska stränder, men kom fram till att det var på grund av att det var vad vi fått för oss att en bröllopsresa innebar. Sedan insåg vi att resan istället kunde vara en möjlighet för oss att uppfylla vår dröm att resa till Amerika
    Blir tre veckor totalt. 5-6 dagar i New York där vi hyr en egen lägenhet, sedan en snabb sväng inom Washington (stavas det verkligen så?) innan vi flyger över till San Francisco. Där hyr vi bil och kör runt i två veckor. Vi tänker besöka Napa Valley, Santa Barbara, Hollywood, Las Vegas, Grand Canyon (+ någon mer nationalpark, har inte valt vilken än). Avslutningsvis bor vi några nätter i San Francisco innan vi flyger hemåt igen. Kommer bli underbart
    Vi önskade oss bidrag till resan i bröllopspresent och trots att vi "bara" hade 40 gäster fick vi totalt ca 15'000 vilket är helt fantastiskt, en hjälp på vägen för att kunna uppfylla drömmen  


  • MrsT20­11
    Äldre 27 May 13:50
    #3

    Jag har bott i Barcelona i tre månader! Förvisso tio år sedan så det är svårt att rekommendera restauranger etc (de kanske inte finns kvar), men generellt kan jag bara säga att det är en underbar stad! Stränderna är lite sunkiga i centrum, men åker man ut till exempelvis Sitges kan man uppleva härligt strandliv också.

    Det hänger lite på hur värmekänsliga ni är, där är stekhett från juni till september. Vi har semester i augusti, är löjligt värmekänsliga, men ville ändå åka till något solsäkert ställe. Valet föll på en strand strax utanför Lissabon, så att vi kan svalka oss i Atlanten (Medelhavet kan bli 30 grader varmt) och turista inne i stan på kvällarna när det är svalare.

  • Tårtsm­ula
    Äldre 28 May 10:22
    #4

    Tack för inläggen! Kul att läsa


     


    Flera, berätta vart ni ska åka och varför!

  • Freaki­e
    Äldre 28 May 11:26
    #5
    queenelin skrev 2011-05-27 13:05:32 följande:
    Min kära blivande har inte så mycket semester att lägga på bröllopsresa så våra förutsättningar var att vi bara ska vara borta en vecka. Vi kan alltså inte åka så långt så att två dygn försvinner på resan. Min blivande tycker inte om värme, jag avskyr kyla. Vi är inga strandraggare men inga äventyrsmänniskor. Jag är ganska berest, han hade inte rest alls innan han träffade mig. Jag reser gärna till exotiska platser där man inte kan göra sig förstådd på engelska och all mat är en chansning. Han är inte riktigt där än... Jag bor hellre billigt och sjaskigt och åker långt och länge. Han vill helst bo lyxigt och gärna lite i sin comfortzoon.

    Vi har kompromissat och är jag är supernöjd med vårt beslut (han också).

    Vi åker till Madeira i en vecka. En otroligt vacker liten ö som tillhör Portugal. Vi kommer att bo på ett 5-stjärnigt hotell. Det finns massor att göra på Madeira, vandra i bergen, åka båt till Porto Santo (som är en liten paradisö) och åka linbana upp i bergen. Vi kan botanisera bland restauranger på kvällarna, och såklart, dricka massa madeira som är min M2Bs favvo-dryck.

    Vi betalar ca 8.200 kr/person för en vecka med resa och hotell. Prisvärt, tycker jag!
    Vi kommer också att åka iväg till Madeira, har höga förhoppningar och ser verkligen fram emot det
  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 28 May 12:32
    #6

    Vi drar på smekmånad till Thailand en månad i vinter!

  • Äldre 28 May 12:42
    #7

    Det blir Thailand en månad Skrattande på detta hotell som är klassat bl.a som det 4:e mest romantiska i världen (2010)

    www.capesienna.com/  Kommer bo i en svit med jacuzzi på balkongen!

  • Godis
    Äldre 28 May 12:52
    #8
    TheD skrev 2011-05-28 12:42:31 följande:
    Det blir Thailand en månad Skrattande på detta hotell som är klassat bl.a som det 4:e mest romantiska i världen (2010)

    www.capesienna.com/  Kommer bo i en svit med jacuzzi på balkongen!
    Haha...dit ska vi me Solig
  • Äldre 28 May 12:54
    #9
    Godis skrev 2011-05-28 12:52:13 följande:
    Haha...dit ska vi me Solig
    Glad Det förstår jag!!! Haha. Det ser riktiigt fint ut!
Svar på tråden Barcelona som bröllopsresa? Vart ska ni åka?