• Hanna och Petter

Hjälp med dukning

Jag skulle behöva lite feedback på vår dukning...

Vi ska gifta oss den 1a oktober och har därför ett "höstigt" tema. Vigsel är förhoppningsvid utomhus på scenen till en dansbana och festen hålls i en bygdegård. Vi Vill ha det ganska enkelt och inte så pretatiöst men ändå fint.. ;) 
    Vi kommer ha ca 140 gäster och tänker oss att vi ska laga (med hjälp från nära och kära och några inhyrda studenter) att laga all mat själva. Även maten kommer vara inspirerad av årstiden.

Så, vad sägs? Borden kommer vara ca 10 cm smalare än på bilderna och självklart ska de stå något på festhäftena & placeringslapparna...

• Svar på tråden Hjälp med dukning
  • MochR

tycker det ser jättefint ut!

tips om det finns kastanjer runt där ni bor så tycker jag de är fint att dekorera med :)

• Gwennie

Lägg gärna lite grenar mitt på bordet som fyller ut lite. Tycker att det saknas något med lite volym. I övrigt ser det trevligt ut :)

• Hanna och Petter

Mm, vi har tänkt på om man skulle ha nåt mer så de inte ser så tomt ut. Har tänkt på nypon eller nåt sånt, kastanjer kanske vore något. 

Vad för slags grenar tänker du dig annars?

Va kul att de tyckte det såg bra ut annars! Skönt att höra vad andra tycker så man inte bara snöar in sig på det man tänkt. ;) 

• Pinkgrape

Jag vill inte vara taskig på något sätt, men slänger in lite inspirationsbilder till dig, som jag tycker skulle vara fina och passande på ett höstbröllop :) Jag tycker att ni har en riktigt bra grund, men håller med om det saknas något kanske.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • jeami174

Jag tycker det ser jätte fint ut! Den lilla "sylt"burken med ljuset gillade jag extra mycket!

• Hanna och Petter

Oj va dålig jag är som inte ens svarat i min egen tråd på flera dagar... ;)

Tack för alla tips! Å Va kul att du gillade syldburken jeami174, tycker själv att den är väldigt söt, å passar ju bra ihop med flaskorna.

Har inte hunnit tänka så mycker på dukningen de senaste dagarna men har nog iallafall kommit fram till att vi ska byta ut namnskyltarna, tänker att vi ska ha grankottar som vi sätter en lapp med namnet i, blir rätt gulligt och kanske ger iallafall liitemer volym åt dukningen...

• Kattpoet

Jag gillar inte mitten duken den smälter in med under duken och det känns inte höstigt, något med en aning mer guldton i sig skulle vara vackert.

• MrsT2011

Ett smart sätt att fylla ut dekoren är att satsa på en snygg servettvikning som sedan läggs på tallriken.

Såhär såg vår variant ut, men i ert fall hade jag hellre satsat på färgad servett och vitt satinband!

• zadde

undrar vad det är för färg på mitten duken (löparen) och vart ni köpt den ? :)

• Hanna och Petter
    zadde skrev 2011-06-07 21:24:17 följande:
    undrar vad det är för färg på mitten duken (löparen) och vart ni köpt den ? :)
    De är faktiskt en vit gardin från ikea, alvine eller nåt liknande heter den, kostade typ 200 har jag för mig och ur en gardin får man 8-10 löpare.

Förstår att den inte syns så mycket på bilderna eftersom den är rätt lik duken i färgen men i verkligheten gör den betydligt mer för intrycket. Funderade först på att ha just en guldig löpare men kom fram till att löven inte skulle komma till sin rätt då. Gillar även kontrasten mellan löven/stenarna i syltburken/kottarna med den mer romatiska skira löparen..

Är inte så mycket för servettvikningar alls, men visst kunde det va fint, men vi kommr ha ca 140 gäster så de skulle nog sno lite för mycket av vår laga-mat tid, men tack för tipsen! 
  • Mace

Jättefint!

Tycker dock ni borde ha någonting på tallrikarna. Ett äpple kanske? Det ser lite tomt ut när de är alldeles "nakna".  

• Hanna och Petter
    Mace skrev 2011-06-08 18:46:44 följande:
    Jättefint!

Tycker dock ni borde ha någonting på tallrikarna. Ett äpple kanske? Det ser lite tomt ut när de är alldeles "nakna".  
    Oj, nu kom jag ju på att vi inte ens kommer ha några tallrikar på bordet!! Förätten serveras när alla satt sig och likaså huvudrätten, då kan ju inte talltikarna stå frame! Då kommer de ju bli ännu tommare!

Frågan är vad man vill ha där, man vill ju inte att de ska va ivägen när maten ska serveras liksom. Vill inte ha en massa "skräp" på bordet sen... Hade först tänkt att knyta ett likadant organzaband runt servetterna som runt festhäftet men tänkte att de ju då blir en massa lösa snören när folk börjar använda sina servetter... Äpplen är ju en idé, men ska de bara ligga framme sen?  
  • Nikkita

Små pumpor är väldigt dekorativt & det passar ju väldigt bra i oktober oxå Skrattande det kan man sprida ut lite var som på borden & det ger lite volym, passar bra med löven!

• teddy66

Hoppar in på denna tråden då vi själva vill ha lite hösttema men får inte riktigt till det. Vi ska gifta oss den 24 sep så det är kanske för tidigt med att hitta färgade löv etc? 

• teddy66

Blev lite intresserad av "skålen" av småpinnar som innehåller de gröna äpplena. Tror ni det är svårt att pyssla ihop en sådan eller finns det beskrivning tror ni?

Svar på tråden Hjälp med dukning