• Tårtsm­ula
    Äldre 26 May 16:08
    4343 visningar
    25 svar
    25
    4343

    Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?

    Läste precis en nystartad tråd där frågan är om bröllopskostnaden återspeglar inkomsterna. Jag tror inte att det hänger ihop och frågar då istället, som rubriken lyder...


    Jag är jurist och min blivande avslutar nästa vecka sin forskarutbildning. Vårt bröllop kommer att kosta omkring 110 000 kr, utan resa inkluderad. Största kostnaderna är ringarna och livebandet. Men även mat och dryck kostar en del.


     

  • Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?
  • EmmaSt­ina
    Äldre 26 May 16:12
    #1

    Jag är arbetslös akademiker och min sambo är egenföretagare men även han akademiker. Vi har en budget på 50 000 men eftersom jag inte fick jobb när jag var klar med utbildningen har vi försökt dra ner där det går och kommer förhoppningsvis hamna under 30 000 vi har bjudit in 55 gäster.
    Hade vi haft jobb hade nog budgeten på 50 000 stått kvar eftersom det för mig inte är nödvändigt att spendera mer på en enda dag.

  • Skumbo­ll
    Äldre 26 May 16:15
    #2

    Ingen av oss är akademiker, vi har gymnasieutbildningar enbart och lägger ungefär 160' på vårt bröllop. 

  • Sommar­brud
    Äldre 26 May 16:26
    #3

    Ingen är akademier här, bara gymnasieutbildning och vi lägger ca 180 på vårt bröllop sen tillkommer resan

  • Gwenni­e
    Äldre 26 May 17:18
    #4

    Att man har universitetsexamen innebär ju inte nödvändigtvis att man har bra lön... Vi har båda två sex års universitetsstudier bakom oss, men numera rätt magra lärarlöner (för att inte tala om studielånsskulder!), så det hjälpte inte oss något vidare... ;P Vi gör vad vi kan för att hålla nere kostnaderna för bröllopet utan att behöva välja bort det vi verkligen vill ha. Det landar troligen på ca. 60000 exklusive bröllopsresa. Resan får vi senarelägga så att vi hinner spara ihop lite pengar.

  • Jeliqa
    Äldre 26 May 17:44
    #5

    Vi väljer själva att inte lägga enorma summor på vårt bröllop och prioriterar annat som att spara till ny bil och handpenning på hus samtidigt. Vi lägger cirka 30 000 på vårt bröllop. Jag är undersköterska och BM byggnadsingenjör. 


  • Zelmah
    Äldre 26 May 17:47
    #6

    tänkte precis säga som ovan, akedemiker har inte självklart bra lön. Många akademiker är också arbetslös p g a svårt att få jobb inom humaniora. Det är väl mest de akademiker med naturvetenskaplig, ekonomisk eller teknisk utbildning som tjänar bra. Själv är jag nyexad lärare vilket inte kommer generera i några fantasilöner precis. Många av mina outbildade vänner tjänar bättre. Men hur som jag kan kalla mig akademiker eftersom jag har en akademiskutbildning nu i ryggsäcken fast den är så färsk så den har ju inte hunnit generera i nån inkomst ännu. Har levt på studiemedel under tiden vi sparat och min m2b jobbar inom försvaret vilket heller inte är välbetalt. Vår budget ligger på 35 000. Hade nog inte varit nån större skillnad på budgeten om jag hade hunnit börja arbeta och lyfta ut lön.

  • TheJoh­anna
    Äldre 26 May 17:58
    #7

    Jag tror inte att akademiker generellt lägger mer pengar på bröllop. Vi är akademiker båda två, jag läser fortfarande har har bara studiemedel som inkomst.. Nu betalar vi inte hela vårt bröllop och jag vet itne riktigt vad det kommer gå på men jag tvivlar på att det blir mer än 50000..

  • jeami1­74
    Äldre 26 May 18:44
    #8

    Vi är akademiker båda två, jag har en chefsposition inom vården och min BM är civilingenjör. Vi kommer att lägga 70.000 utan resa. Jag tror inte heller att akademiker generellt lägger mer pengar på bröllop. Vi tar inte av våra besparingar till bröllop utan betalar allt löpande, det gör det lite svårt att uppskatta exakt vad bröllopet kommer gå på och jag vill nog inte räkna efter heller hihi.... Skrattande

  • Smuppr­a
    Äldre 26 May 18:44
    #9

    Vi är högskole-/universitetsstudenter, så vi är inte utbildade ännu. BM tar examen i höst. Det är faktiskt en väldigt massa sparande av studiemedel (tack csn) och sommarjobbslöner som gör att vi kan lägga våra 21000 kr på bröllopet exkl mat och resa. Resa har vi ett separat sparande sedan 5½ år tillbaka.

    Båda våra föräldrarpar har erbjudit sig, oberoende av varandra, att betala maten på bröllopet. Hans föräldrar är akademiker och tjänar snuskigt med pengar, mina är medelklass, icke akademiker, med arbetarklassbakgrund och pappa är pensionär. Det beror nog på vad man kan och vill lägga, snarare än om man är just akademiker eller inte.

  • Thessa­01
    Äldre 26 May 18:50
    #10

    Nej inte här, vi är akademiker (jag humanist, mannen naturvetare) och vår budget är på ca 15 000 kr exklusive resa.

    Vi kommer dock att ha ett litet bröllop, men maten kommer vi att kosta på en hel del. Det är dit mest pengar kommer att gå. Per person på bröllopet blir det nog en del pengar vi lägger ändå gällande just maten, men jag har lite fobi för dyra smycken, då jag b.la tappat min dyra förlovningsring, så några vråldyra smycken köper jag inte mer

    Sedan är jag inte så förtjust i "krimskrams" typ dyra bordsdekorationer, superspeciell bröllopstårta och svindyra tack- och inbjudningskort mm, så det är jag öht inte intresserad av att lägga pengar på.

    Men som jag skrev i andra tråden tror jag mest vårt billiga bröllop handlar om att vi redan har saker som kostat massor, stor villa, bilar och inte minst dyra studieskulder som ska betalas

Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?