• Tårtsm­ula
    Äldre 26 May 16:08
    4343 visningar
    25 svar
    25
    4343

    Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?

    Läste precis en nystartad tråd där frågan är om bröllopskostnaden återspeglar inkomsterna. Jag tror inte att det hänger ihop och frågar då istället, som rubriken lyder...


    Jag är jurist och min blivande avslutar nästa vecka sin forskarutbildning. Vårt bröllop kommer att kosta omkring 110 000 kr, utan resa inkluderad. Största kostnaderna är ringarna och livebandet. Men även mat och dryck kostar en del.


     

  • Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?
  • EmmaSt­ina
    Äldre 26 May 16:12
    #1

    Jag är arbetslös akademiker och min sambo är egenföretagare men även han akademiker. Vi har en budget på 50 000 men eftersom jag inte fick jobb när jag var klar med utbildningen har vi försökt dra ner där det går och kommer förhoppningsvis hamna under 30 000 vi har bjudit in 55 gäster.
    Hade vi haft jobb hade nog budgeten på 50 000 stått kvar eftersom det för mig inte är nödvändigt att spendera mer på en enda dag.

  • Skumbo­ll
    Äldre 26 May 16:15
    #2

    Ingen av oss är akademiker, vi har gymnasieutbildningar enbart och lägger ungefär 160' på vårt bröllop. 

  • Sommar­brud
    Äldre 26 May 16:26
    #3

    Ingen är akademier här, bara gymnasieutbildning och vi lägger ca 180 på vårt bröllop sen tillkommer resan

  • Gwenni­e
    Äldre 26 May 17:18
    #4

    Att man har universitetsexamen innebär ju inte nödvändigtvis att man har bra lön... Vi har båda två sex års universitetsstudier bakom oss, men numera rätt magra lärarlöner (för att inte tala om studielånsskulder!), så det hjälpte inte oss något vidare... ;P Vi gör vad vi kan för att hålla nere kostnaderna för bröllopet utan att behöva välja bort det vi verkligen vill ha. Det landar troligen på ca. 60000 exklusive bröllopsresa. Resan får vi senarelägga så att vi hinner spara ihop lite pengar.

  • Jeliqa