• Ninana

Hjälp med tårtfyllning, konditoristen är oflexibel :((

Vi träffade konditoristen igår och berättade att vi ville ha en sån här tårta utan ställningar. Hon sa att tårtan är väldig amerikansk och inte svensk tradition. Att fyllningen måste vara riktig kompakt för att tårtan ska inte rasa. Nu behöver jag hjälp med recep och bild på fyllningar hämtade från amerikanska sidor för att få henne baka tårtan som vi vill. Jag är tacksam för all tips!

• Svar på tråden Hjälp med tårtfyllning, konditoristen är oflexibel :((
  • förlovadflicka

ÖH? Vi ska ha en liknande tårta och vår tårtbakerska sa verkligen ingenting om det. Däremot kan man inte ha för tung botten i hela tårtan och så... Fast hon är jätteduktig och jobbar bara med bröllopstårtor... NI kanske borde se er om efter en annan, hon verkar inte vara så duktig... Tänker lite att om hon inte är van vid att bygga sådana våningstårtor kanske det är lite riskfyllt, vår tårtbakerska berättade att hon använder vattenpass till varje lager för att få det precis rakt, annars faller de sönder... Och man har ju blompinnar och kartong som stöttar upp våningarna...

• Chicita

Jisses... Jag har gjort 3 st såna tårtor och det har funkat bra...
    Och jag är bara amatör.

Mina tårtor kan ni hitta här:
    trickytrixie.cybersite.se

Recept på anslag (helt vanliga anslag / tårtbottnar)
    ca 20 bitars tårta
    175 grader ugn ca 40 min långt ner

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl (jag använder siktat dinkel)
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt
    Blanda mjölsorter + bakpulver och rör ihop med äggfluffet.

Fyllningar... Tja skärfasta mousser funkar bra som fyllning. Och om hon är konditor så borde hon veta hur man gör en skärfast mousse.
    "tricket" sen är att varje våning står på en tårtbricka i papp. Och att man använder dowelrods för att hålla upp våningarna.
    Det kan funka lika bra med typ grillpinnar

Jag fuskar lite då och då genom att använda moussepulver som blandas med grädde helt enkelt. Dom får bra konsistens. Men det är godare att göra egna mousser. Det gäller bara att prova sig fram till hur mycket gelatin man behöver för att moussen ska bli fast nog att inte rinna men inte så fast att den blir en gelé.

Grundrecept för mousse.
    3 dl grädde
    Smaksättning (frukt, godis, sylt, likör... osv)
    2-3 blad gelatin (beroende på hur vattnig smaksättningen är... 

• Ninana

Vi kan inte byta konditorist för då måste vi betala serveringsavgift som kostar lika mycket som tårtan, alltså 5000 kr tårta + 5000 servering :(( så hon måste baka tårtan . Men det är precis som ni säger, hon är säker ovan...

• sacki79

Men din stackare! Det är väl hon som säger sig kunna göra bröllopstårtor och då är det väl HON som skall komma med receptförslag och inte du!? Kan hon med att ta så jäkla mkt pengar för en tårta så skall hon väl för bövölen kunna fixa en tårta i "amerikansk stil" utan att den rasar ihop. Jag blir chockad av förvåning och kan inte förstå att hon har det jobb hon har... Tycker synd om dig som har detta problem. Är bröllopet snart då eftersom ni måste betala så stor del av tårtan om ni skulle avboka henne? Hoppas att det löser sig och att ni får den tårta ni önskar!
    Varma hälsningar, Sanja

• Mace

Vi skall beställa från ICA Maxi och hon sa också att man behöver något mer kompakt än sockerkaka och grädde, men det är väl bara naturligt? Jag tror inte hon räknar med att ha papper och blompinnar mellan, utan det kommer att vara sådant där vitt utanpå (inte sugarpaste) som håller upp det hela.

Ärligt talat förstår jag nte riktigt vad det spelar för roll - tårtan serveras ju ofta sent på kvällen och det enda man vill ha då är ju något sött. Det är ju ingen som egentligen kommer ihåg eller bryr sig om hur den smakar, så länge den inte smakar illa. 

• Ninana

Det går inte riktigt att avboka henne, hon kommer med lokalen helt enkelt. Jag fick smakrpov på en kompakt chokladtårta av henne igår och den var helt ok. Jag ville ha recept på fyllningar för min man tycker inte riktig om choklad, hellre frukttårta.

Svar på tråden Hjälp med tårtfyllning, konditoristen är oflexibel :((