Hur ska jag orka?
Lång historia kort:
Jag träffade min m2b för snart två år sedan. Vi var då 17 och 18 år, så vi är nu 19 och snart 20 - ett rätt ungt par alltså.
Vi flyttade ihop i höstas förra året, förlovade oss i februari i år och planerar att gifta oss nästa sommar. Det är inget förhastat beslut utan vi har kommit fram till det under många och långa pratstunder.
Nu till "problemet". Som egentligen inte är ett problem antar jag, men som fräter inombords på mig ändå.
När vi varit tillsammans i lite mer än ett halvår så blev jag gravid. 17 år på det artonde och livrädd. Han var lika rädd han, har jag fått fram efteråt, men då fanns han bara där för mig. Det blev en abort - ett självklart val för mig: jag tyckte inte ens om barn, och det var ju... fel att få barn så ung (så kände jag alltså).
I ett år kände jag egentligen ingenting efter aborten, men sedan, efter att vi hade flyttat ihop, började jag tänka mer och mer på barn. Att jag dödat mitt barn. Hur vågade jag först slarva för att sedan spola bort det som ivrigt flyttat in? Även om jag egentligen vet att det var rätt beslut att ta så har det börjat göra ont.
Nu kan jag inte hjälpa att jag håller på att gå sönder av längtan helt och hållet. Jag vill "ge upp" mitt liv, så som det populärt omnämns, för att ta hand om någon annan. Få uppleva en ny värld. Skapa en fullkomlig varelse tillsammans med min älskade make.
M2B är på intet sätt negativ mot barn, tvärtom snarare. Men han vill att vi ska vänta med att skaffa barnet till efter bröllop - för att vår dag bara ska vara vår, enligt hans uttryck. Jag kan förstå honom och på sätt och vis hålla med - men ett år, det känns så evinnerligt när jag redan nu får ont i hjärtat av att se någon som är gravid eller har en barnvagn.
Tro mig, jag har försökt få mig själv på andra tankar. Det finns en massa nackdelar som jag försöker pränta in i huvudet men som min idiotiska längtan inte tar den minsta notis om.
Jag går fortfarande i gymnasiet (går ut nästa sommar p g a programbyte) och har inte ens lyckats få något ordentligt sommarjobb i år Vi bor i en etta, har ingen bil eller körkort Min sambo har ett lågavlönat yrke i en närliggande stad (kräver dyrt busskort), vi klarar vår ekonomi som det är nu men med ett barn också? Jag vill inte vara "tjock" på bröllopet. Ärligt talat är det inte särskilt estetiskt tilltalande i min smak.
Ja, ni ser, helt dum i huvudet är jag inte. Jag vet att det finns nackdelar men ju mer jag försöker få min idiotiska hjärna att ta dem till sig desto mer kommer jag på lösningar.
1. Jag har redan läst en massa extra på gymnasiet p g a programbytet, och skulle säkerligen kunna läsa klart det som behövs för fullständigt betyg på kort tid (är studiefokuserad).
2. Lägenheterna här där vi bor är inte så dyra - med föräldrapenning och lön skulle vi klara oss utan problem (är vana vid att vända på slantarna och vi skulle få ca 4500 mer i månaden om jag hade föräldrapenning + barnbidraget)
3. Sambo söker jobb här i stan för att han vill kunna tillbringa mer tid med mig. Om han får det kommer vi att spara minst 500 på ett billigare busskort.
4. Finns det ingen riktig lösning till... men ge min puckohjärna en stund till så kommer säkert det med!
En grej som jag inte riktigt kan släppa just nu är en sak som min m2b sa igår. Jag muttrade över att sätta på min p-plåster och han sa att jag inte behövde. När jag stirrade på honom i chock tillade han ju förstås snabbt att han inte tycker att jag ska behöva ha dem om jag inte vill, men att han inte är redo för ett barn riktigt än. Det sved till - att nästan få vad man vill, men att veta att det inte riktigt är på riktigt. Han menade ju väl, att visa att han kan använda kondom/praktisera avhållsamhet om jag inte vill använda plåstrena, men det gjorde ont.
Oroa er inte, jag tänker absolut inte bli gravid utan att ha honom med mig ut i fingerspetsarna. Helt enkelt för att jag inte tycker att man gör så. Efter denna långa uppsats har jag egentligen bara en sak att fråga er som har orkat er igenom hela texten - hur ska jag orka? Hur ska jag klara det här dryga året när det gör ont att gå ut (=se bebisar/magar), ont att tänka (=jag önskar...), ont att träffa vissa vänner/bekanta (=som är gravida...)?
Hur ska jag klara det? Vill inte lägga allt för mycket på m2b heller - jag tycker ju egentligen inte att hans åsikter om varför vi bör vänta är fel, och om jag hela tiden drar upp hur jag känner känns det som att jag tjatar!
Snälla, inga föreläsningar om att jag är dum. Det vet jag redan mycket väl att jag är och jag behöver ingen ytterligare förstärkning av den känslan. Jag sitter redan och gråter/skäms för att jag skriver det här - helst av allt hade jag bara velat stänga av den där delen av hjärnan i ett par år.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 19:18
En till grej som min idiotiska längtan säger, appropå det här med körkort: Min M2B kommer att ta sitt i sommar.
Orkar ni svara och ge mig tips är jag evinnerligt tacksam. Orkar inte ha det så här.