• Malin 2011
    Äldre 24 May 20:46
    7315 visningar
    24 svar
    24
    7315

    Han vill inte byta till mitt namn

    Min sambo vill inte byta till mitt namn, som bara är min släkt som heter i hela världen och alltså är ett mycket ovanligt namn som jag gärna behåller. Jag hade kunnat byta till min sambos namn men då kommer jag heta samma som hans syster som har samma förnamn som jag, vilket jag tycker känns lite tråkigt, att liksom vara den andra i släkten som heter så...  Och hans syster kommer inte byta namn då hennes sambo har ett son-namn och jag vet att de båda vill heta samma som min sambo gör. Min sambo vägrar byta namn med argumentet att han alltid hetat så och att alla känner honom vid det namnet, alltså hans vänner, har inget med karriär eller så att göra...

    Vad tycker ni? Hur ska jag lösa detta? Hade det inte varit så att hans syster hetat samma som mig så hade jag gärna bytat men känns tråkigt att välja bort mitt ovanliga namn när det bara är av den anledningen att han störtvägrar...

  • Svar på tråden Han vill inte byta till mitt namn
  • Äppelk­ärna
    Äldre 24 May 20:51
    #1

    Måste någon av er byta namn? Kanske kan ni helt enkelt bara behålla de efternamn ni har nu Glad
    Jag & min sambo har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra, vi vill båda två behålla våra egna namn men funderar på att lägga till den andres. Så att vi kan fortsätta använda våra "egna" namn men ändå dela namnen. Äsch så snurrigt att förklara! Såhär, att om jag heter Eva Larsson & han heter Per Fågelberg kommer jag framöver heta Eva Larsson Fågelberg & han Per Fågelberg Larsson.
    Min sambo har dock inte bestämt sig än om han vill lägga till mitt namn och det får han ju välja själv. Jag kommer behålla mitt och lägga till hans Glad

  • icah
    Äldre 24 May 21:08
    #2

    Hej Malin.

    Jag måste bara säga att jag förstår din situation! Jag är i samma sitts som du, med namn byte. Jag har ett efternamn som är ovanligt och som enda dotter så måste jag föra det vidare...

    Min sambo är inte helt emot att byta till mitt efternamn,men inte heller helt på det heller...

  • Äldre 24 May 21:20
    #3
    Äppelkärna skrev 2011-05-24 20:51:07 följande:
    Måste någon av er byta namn? Kanske kan ni helt enkelt bara behålla de efternamn ni har nu Glad
    Jag & min sambo har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra, vi vill båda två behålla våra egna namn men funderar på att lägga till den andres. Så att vi kan fortsätta använda våra "egna" namn men ändå dela namnen. Äsch så snurrigt att förklara! Såhär, att om jag heter Eva Larsson & han heter Per Fågelberg kommer jag framöver heta Eva Larsson Fågelberg & han Per Fågelberg Larsson.
    Min sambo har dock inte bestämt sig än om han vill lägga till mitt namn och det får han ju välja själv. Jag kommer behålla mitt och lägga till hans Glad
    Den kombinationen tror jag inte funkar att ta, en av er kan ta den andres namn som mellannamn och det finns kryphål så ni kan ta samma kombination av mellannamn och efternamn (men då kan bara efternamnet gå vidare till era barn). 

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html

    TS - jag frågar dig samma sak som Äppelkärna - måste nån av er byta namn? 
  • Malin 2011
    Äldre 24 May 21:22
    #4

    Nej man måste ju inte byta men jag tycker det är tråkigt att barn som kommer inte ska ha samma namn som sin pappa, då blir han ju ändå ensam om att heta det och hans namn kommer inte att föras vidare av honom ändå ju... Jag tycker att hela familjen ska ha samma namn, eller iaf att det är mysigt om alla heter samma...

    Jag har föreslagit att vi ska ta ett helt annat namn men han störtvägrar. Blir så arg att han är så trångsynt... Kan nämnas att vi diskuterat detta sedan vi flyttade ihop för 2½ år sedan och att giftermålet i princip väntar på att han ska bestämma sig någon gång eftersom jag vägrar heta samma som hans syster och han vägrar byta namn...

    Kanske får jag ge mig och bara behålla våra namn som de är...

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 24 May 21:23
    #5
    Äppelkärna skrev 2011-05-24 20:51:07 följande:
    Måste någon av er byta namn? Kanske kan ni helt enkelt bara behålla de efternamn ni har nu Glad
    Jag & min sambo har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra, vi vill båda två behålla våra egna namn men funderar på att lägga till den andres. Så att vi kan fortsätta använda våra "egna" namn men ändå dela namnen. Äsch så snurrigt att förklara! Såhär, att om jag heter Eva Larsson & han heter Per Fågelberg kommer jag framöver heta Eva Larsson Fågelberg & han Per Fågelberg Larsson.
    Min sambo har dock inte bestämt sig än om han vill lägga till mitt namn och det får han ju välja själv. Jag kommer behålla mitt och lägga till hans Glad
    Jag har för mig att jag läst att man inte får  byta namn och göra så som du skrev. Jag är inte 100 på det men kan vara värt att kolla upp.  =)

    Malin, kan du tänka dig att  ta hans namn som mellannamn?? Så om han heter (nu hittar jag bara på) Larsson och du Persson så skulle du heta Malin Larsson Persson om du förtsår hur jag menar?? Förstår att det inte är roligt att heta exakt likadant som hans syster och att du inte vill byta bort ditt ovanliga namn helt. Eller kan han tänka sig att ta ditt efternamn som mellannamn??
  • Äldre 24 May 21:24
    #6
    Malin 2011 skrev 2011-05-24 21:22:36 följande:
    Nej man måste ju inte byta men jag tycker det är tråkigt att barn som kommer inte ska ha samma namn som sin pappa, då blir han ju ändå ensam om att heta det och hans namn kommer inte att föras vidare av honom ändå ju... Jag tycker att hela familjen ska ha samma namn, eller iaf att det är mysigt om alla heter samma...

    Jag har föreslagit att vi ska ta ett helt annat namn men han störtvägrar. Blir så arg att han är så trångsynt... Kan nämnas att vi diskuterat detta sedan vi flyttade ihop för 2½ år sedan och att giftermålet i princip väntar på att han ska bestämma sig någon gång eftersom jag vägrar heta samma som hans syster och han vägrar byta namn...

    Kanske får jag ge mig och bara behålla våra namn som de är...
    Det är svårt att bestämma vad nån annan ska heta - men jag kan förstå den som har starka känslor kring sitt eget val av namn. Men en bra kompromiss jag brukar föreslå är att den som tycker det är viktigast att heta samma byter. Jag vet att det INTE är vad du vill höra...
  • Malin 2011
    Äldre 24 May 21:28
    #7

    Jag har redan fyra mellannamn och är inte så sugen på att ta ett till mellannamn... Han vägrar ändra sina namn överhuvudtaget vilket jag tycker är tråkigt...

    Självklart hade jag bytat till hans namn eftersom jag gärna vill att vi båda heter samma... problemet är ju att jag inte vill heta samma för och efternamn som hans syster...

    Enda lösningen är ju egentligen att vi heter olika, men några tips på bra argument skadar aldrig... (:

  • Smuppr­a
    Äldre 24 May 21:41
    #8

    Jag kommer få exakt samma namn som BMs kusin när vi gifter oss, eftersom han bytt till mors flicknamn. Men det är ju ännu värre med syster, kusinen träffar jag oftast bara vid jul och midsommar och ev någon stor födelsedag.

    Jag brukar också föreslå att den som tycker det är viktigt att alla heter samma får byta. Fast i din sitaution tycker jag nästan han kan ta ditt som mellannamn. Så du heter som du brukar, era barn som du, och han sitt efternamn men ändå har med familjens namn i sitt hela namn. Men du skrev ju att han inte vill byta över huvud taget... :-/

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 24 May 21:48
    #9

    Man kan bara bestämma vad man själv ska heta, så vill han inte ändra sitt namn ska han inte det.
    MEN jag förstår verkligen att det känns trist, och jag hade blivit mycket besviken på min BM om han hade sagt så. Det blir ju nästan fånigt om du tar samma namn som hans syster..

    Mitt tips är att ni försöker prata om det, utan att någon känner sig trängd och blir sur (lättare sagt än gjort, jag vet)
    För mig och BM tog det flera år innan vi kom överens, och då pratade vi ibland, sedan låt det "svalna" ett tag osv.
    Det slutar med att hela familjen byter till ett gammalt familjenamn på hans sida

  • SaJo19­81
    Äldre 24 May 21:53
    #10

    vi är två med ovanliga efternamn, min släkt är den enda i världen med mitt och min sambo är sist i sin släkt som har kvar deras så vi ändrar ingenting...han har kvar sitt och jag har kvar mitt!
    Visst hade det varit mysigt om vi hade hetat samma men det gör ju ingen skillnad på "hur gift man är" eller "hur mycket man älskar varandra"

Svar på tråden Han vill inte byta till mitt namn