• kokosb­oll
    Äldre 24 May 19:36
    1855 visningar
    1 svar
    1
    1855

    Gammalt släktnamn

    Hej!

    Jag och min blivande make vill gärna byta efternamn. Vi har båda i dagsläget "son" -namn och vill byta till ett lite mer ovanligt, dels för att markera den nya fasen i våra liv.

    Min mamma har berättat om ett släktnamn som vi är väldigt intresserade av, dock är vi inte 100% säkra på vem det tillhör. Min mamma tror att det tillhör min mormors mor, som hette det som flicknamn.  Jag har försökt släktforska lite online, men ingen av personerna i min släkt finns med i de register som finns tillgängliga på nätet. Någon som vet hur man ska gå tillvida för att klura ut var namnet kommer ifrån??

    Jag läste någonstans att man endast fick ta namn från max fyra generationer tillbaka, någon som vet om detta stämmer?

    Kanske är fler som försöker släktforska för att hitta ett vackert efternamn?

  • Svar på tråden Gammalt släktnamn
  • marime­kko86
    Äldre 24 May 20:09
    #1

    Det stämmer.

    Jag har nyss varit i kontakt med patent och registreringsverket angående att byta till släktnamn. Min pappa bär namnet som min farmor och farfar skapade då de gifte sig och det namnet vill vi bära. Jag har min mammas namn just nu då mina föräldrar inte är gifta, dock tillsammans ändå .

    Man måste vara besläktad i rakt nedgående led och max fyra generationer bak i tiden. Men hör av dig till dem via tele eller mejl och fråga.

Svar på tråden Gammalt släktnamn