• Tårtsmula

Hur mycket betalar ni för maten...???

Jag och min blivande har tänkt att bjuda på buffé som vi har lagat själva. Det blir omkring 55 gäster och vi har räknat på att maten, utan dryck och tårta, kommer hamna på ca 8 000 kr. Nu börjar jag fundera på om kostanden är rimlig.....

Hur mycket pengar kommer ni att lägga ned på mat? Vilken mat bjuder ni på och i vilken form? (trerätters, buffé, catering eller annat...?) Berätta hur många gäster ni beräknar så man kan relatera kostnaden.

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni för maten...???
  • Sebastiána

Vi har catering och bjuder på förrätt och grillbuffé. Detta kostar 275:- per person (och då ingår milersättning till cateringfirman). Det blir då 9350:- för 34 gäster så 8000 för 55 gäster låter ju rimligt.

Sen tillkommer tårtan, som vi har som efterrätt. Den går på 27:-/bit

• Krazzzy

Vi kommer att ha en tre rätters + kaffe och tårta. Det går på ca 1000 kr per pers, å vi blir ca 45 vuxna. Så runt 46000 kr betalar vi. Men kan ju tillägga att vi har hyrt ett hotell så ALL sevice är inräknat i det priset Skrattande

• Lisa201109

Vi kommer att betala runt 700kr/person och vi är ca 70 personer. 49000kr för mat, personal, duktning och efterrätt. Utöver detta ska vi bjuda på minicupcakes innan maten och tårta lite senare. 

• Skumboll

Vi betalar 1500 kr per person ungefär, men då ingår också allt. 

• Diamanten90

12€/person tar vår "festfixare". Köttsoppa, dryck till måltiden(inte vin)+bröd, fruktkräm till efterrätt. Vi kommer att ha egen "personal" som serverar så det är bara maten som ingår i priset. Tårtan är 2,50 eller 3€ per person.

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Charmina

Vi betalar 350/person och vi är ca 100 personer. Men då ingår lokalen i priset, 14-15 libanesiska meze till förrätt, grillmix av lamm-nöt-kyckling till huvudrätt, efterrätt, fruktallrikar, nötter och småplock, livemusik och alkohol. Så vi har fixat till oss ett grymt jävla pris.

• MagicBride

Vi hade buffe för 40 gäster. Hamnade på 3000 kr för maten och det blev MYCKET över. Hade köpt in färdigt kött (varmrökt fläskfilé, hel varmrökt lax, skivad kallrökt lax, skinka) plus att vi själva ordnade kycklingfiléer fyllda med god röra. Till detta fixade vi olika sorters sallader (potatissallad, bönsallad, pasta + sallad i småskålar se de kräsna kan blanda själva) hade dessutom till brieost, oliver, hemmabakt surdegsbröd...

• Silverglitter

Vi räknar med 26000-30000 kr, beroende på vilken meny i bestämmer oss för. Vi kommer ha trerätters, catering. I detta ingår även porslin, glas osv från cateringfirman.

Sedan tillkommer betalning till de som serverar, vin till maten och tårta, kaffe och avec. Samt brudskål och snittar innan middagen. Men allt sådant fixar vi själva med.

• Tårtsmula

Vad roligt att jag får svar på inlägget. Anledningen till att jag startade tråden är att vi har svårt att hitta serveringspersonal. Men om vi tar catering, då är det busenkelt och klart på en sekund. Man börjar ju undra om det finns en outtalad lojalitet inom restaurangbranchen att man måste köpa mat för att få tag i serveringspersonal... ja, ja... inte vet jag.

Om vi väljer att servera buffé genom catering i stället för egengjord, dubblas matkostnaden -minst. För oss innebär det att vår bröllopsresa äventyras. Men om vår uppskattning om 8 000 kr är lågt och orealistiskt, då är det bara att ta kostnaden.

Svar på tråden Hur mycket betalar ni för maten...???