• Biscuit

Hjälp! Hur mycket dricka EFTER maten?

Vi åker till Tyskland nästa helg för att köpa dricka, till middagen finns det ju en mängd mallar att gå efter för att räkna ut hur mycket dricka det går åt. MEN efter middagen hur mycket ska man räkna med då?

Vi har öppenbar med en bartender. Tacksam för all hjälp vi kan få!

• Svar på tråden Hjälp! Hur mycket dricka EFTER maten?
  • VitaminA

Puffar! det här har jag också problem med

• Aniara4

Samma här! Och vad ska man ha i baren? Vi kommer att fokusera på drinkar, även om vi även kommer att ha öl och lite cider, samt vinet som blir kvar från middagen. Men inga "fancy" drinkar utan sånt som en person utan bartenderutbildning kan hälla ihop, typ GT. Vilka spritsorter och vilket "groggvirke" anser ni vara de viktigaste?

• thean

Tipset är att begränsa utvalet till några få sortes drinkar och öl, cider och vin och att då köpa mycket av få sorter. Gör en uträkning ungefär hur många som är öl drickare, eller bara vin osv och GISSA sen hur mkt man ska köpa! =) Dåligt råd lr hur! Vi kommer att ha nån vit sprit (som vodka, gärna smaksatt bacardi, gin) och sedan en del dricka och juice att blanda med, köpa boxar med vin rött och vitt (mer rött då den äldre generationen hos oss är rödvins drickare snarare än drink lr vitt vin drickare) Öl kan man ju köpa många plattor och samma sak med cider, det blir ju inte gammalt! =) En sorts wiskhey och en avec typ Bailys...

Hur många gäster har ni? O bätte för mkt än för lite tycker jag, har ni en bartender så blir det ju lite koll på flaskorna med så att inte alla öppnas om det inte behövs...

• thean
    Aniara4 skrev 2011-05-25 17:22:04 följande:
    Samma här! Och vad ska man ha i baren? Vi kommer att fokusera på drinkar, även om vi även kommer att ha öl och lite cider, samt vinet som blir kvar från middagen. Men inga "fancy" drinkar utan sånt som en person utan bartenderutbildning kan hälla ihop, typ GT. Vilka spritsorter och vilket "groggvirke" anser ni vara de viktigaste?
    Jag gillar att blanda med rom, ljus rom! Smakar lite sprit jämfört med vodka. Enkelt är ju bacardi razz blandat med sprite och om man vill en skvätt limejuice till. Eller Razz, sodavatten, lite lime och myntablad i (muddla gärna med lite socker om man vill). Eller Razz, hallonjuice, limeskvätt och toppa med ett par cm sprite... superenkelt!

Vodka eller "vanlig" rom kan man blanda med alla sorts sweppes (stavas?) drickor...
  • thean

Vitt vin och äppel/päroncider blir en fin fusk winespritzer! =)

• Biscuit

Det är just det där att gissa hur mycket folk dricker som är det knepiga. Vi är drygt 90 personer men då är det nog 15 som är minderåriga och några som kör eller inte dricker av annan anledning. Så vi tänkte ta i och räkna med 80 drickare. Men vad är rimligt? 5 glas á 33 cl per person? Jag tyckte det var att ta i men då säger sambon att nä 8 glas (!) behöver vi nog räkna med.

Vi tänkte nog ha 3 olika drinkar, en med passoa o vodka/rom, en GT och kanske någon hallon eller päron drink. + öl/cider/vin

Svar på tråden Hjälp! Hur mycket dricka EFTER maten?