• Bröllopstokiig

Irländsk folkmusik spelad på flöjt?

Hejsan!

Har blivit helt besatt av den irländska stämningsfulla folkmusik (?) som spelas i såväl Sagan om Ringen som i Titanic (inte ett speciellt stycke, alltså, utan själva typen av musik), och nu har jag och min tilltänkte blivit sugna på att ha en solist i kyrkan som framför ett stycke i den stilen. Frågan är nu bara: Vilken typ av instrument framförs musiken på? Det är någon slags flöjt antar jag? Är det någon som vet och kanske har något tips på en bra cd med irländsk musik?

Tacksam för hjälp!
    // Nilla

• Svar på tråden Irländsk folkmusik spelad på flöjt?
  • Bröllopstokiig

Typen av flöjt varierar. Vanlig blockflöjt (sopran eller alt) går utmärkt för det lite mjukare ljudet. Den skarpare varianten åstadkoms vanligtvis med något som kallas "tin flute" dvs en plåtflöjt.

Något CD-tips har jag inte på rak arm förutom själva soundtracket till Sagan om Ringen som går nästan dygnet runt hos oss eftersom min man råkar tycka att det är så fruktansvärt bra. Enya sjunger ju på soundtracket och en del av hennes musik liknar den typ jag tror att du är ute efter. Testa det!

• Bröllopstokiig

Det brukar väl vara trumma (trummor), flöjt och gitarr ofta?

Petra

• Bröllopstokiig

Är själv väldigt förtjust i irland och irlänsk folkmusik. min fd hade en syster i Dublin som vi brukade hälsa på.
    Irlänsk folkmusik på panflöjt är väldigt vackert och det ska finnas flera skivor att köpa, fråga i skivbutiken! kan tyvärr inte nämna några titlar på rakarm eftersom de skivorna blev kvar hos exet.

• Bröllopstokiig

Leta efter gruppen Clannad (Enya`s familj) ,Så komme3r du att hitta massor av vacker musik

• Bröllopstokiig

Tjena!!!
    Irland är kul!!!
    Jätte!!!

Svar på tråden Irländsk folkmusik spelad på flöjt?