• Tinzi

Hur gör/gjorde ni vid ert utomhusbröllop?

Vi skall ha vår vigsel i en skogsdunge utanför vår festlokal, ställa upp m. stolar och en lång matta på marken, dekorera fint osv.

Men nu undrar jag hur vi skall lägga upp det hela.

Alla gästerna sätter sig
    vi kommer gåendes till tonerna av en fin låt på gitarr
    vi gifter oss
    vi går tillbaka mellan alla stolarna på mattan (också till gitarr) , men sen då?

Vi har ju köpt såpbubblor..när skall dom blåsa dom?

Eftersom vi inte har nån kyrktrappa att komma ut på känns det dumt att springa iväg och sen komma tillbaka ner för lokalens trappa, eller hur tycker ni?

Hade ni stannat där mattan tar slut och så får alla ta kort det kan ju ta ett ta för alla att ställa sig upp, känns lite "fel"
    eller hade ni sett till så att gästerna blir anvisade att att ställa sig nedanför trappan och att vi kommer ut där sen (dvs att vi smiter iväg direkt när vi blivit vigda in, genom lokalen och ut där?

Vi skall sen åka iväg i bil för att fotograferas i 1 timme medans gästerna är roade...men ja, jag behöver hjälp med själva upplägget om ni förstår..... 

• Svar på tråden Hur gör/gjorde ni vid ert utomhusbröllop?
  • MagicBride

Vi gifte oss också utanför vår lokal. Hade rullat ut en matta, men våra gäster valde att stå upp. Vi gifte oss borgerligt och vår vigselförrättare hade med sig en gåva från kommunen, så när hon sagt allt "det vanliga" tog hon tillfället i akt att vara den första att gratulera brudparet och gav gåvan medan vi fortfarande stod där framme med henne. Sedan bad hon oss att vända oss om så att alla kunde få se på oss och ta bilder. Då sattes en "utgångs-låt" igång i bakgrunden men vi stod kvar i fotoblixtar (och då riskastning/såpbubblor om man väljer det) och sedan när alla kände att de fått tagit sina bilder bildades en kö för att komma fram och krama om/gratulera. Så vi gick aldrig därifrån så att säga men det flöt på jättesmidigt i alla fall. Vi hade funderat på hur vi skulle göra och tyckte precis som du att det blir lite konstigt att gå iväg för att komma tillbaka så att säga :-P Så när vigselförrättaren sa så tänkte jag bara "nämen så bra det löste sig så" osså tecknade vi åt musik-ansvarige att börja spela

• Tinzi
    MagicBride skrev 2011-05-23 14:11:58 följande:
    Vi gifte oss också utanför vår lokal. Hade rullat ut en matta, men våra gäster valde att stå upp. Vi gifte oss borgerligt och vår vigselförrättare hade med sig en gåva från kommunen, så när hon sagt allt "det vanliga" tog hon tillfället i akt att vara den första att gratulera brudparet och gav gåvan medan vi fortfarande stod där framme med henne. Sedan bad hon oss att vända oss om så att alla kunde få se på oss och ta bilder. Då sattes en "utgångs-låt" igång i bakgrunden men vi stod kvar i fotoblixtar (och då riskastning/såpbubblor om man väljer det) och sedan när alla kände att de fått tagit sina bilder bildades en kö för att komma fram och krama om/gratulera. Så vi gick aldrig därifrån så att säga men det flöt på jättesmidigt i alla fall. Vi hade funderat på hur vi skulle göra och tyckte precis som du att det blir lite konstigt att gå iväg för att komma tillbaka så att säga :-P Så när vigselförrättaren sa så tänkte jag bara "nämen så bra det löste sig så" osså tecknade vi åt musik-ansvarige att börja spela
    Ojoj låter ju toppen :) Men ni hade ställt ut stolar eller? Vi funderar lite på detta...tar ju sån tid med nästan 100 stolar nämligen ..kanske ställer några rader för de äldre bara... Kanske skall be vår vigselförättare att säga så med då ang. att vända sig om och ta kort :)
  • MagicBride

Vi hade satt ut två bänkar (en på varje sida om mattan) just för de äldre. Vår cermoni var väl ungefär 10-15 minuter lång så det var ingen som klagade på att behöva stå. 
    Jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa men det var väl nått i stil med "nu kan ni ta och vända er om så att alla får se de nygifta" - eller nått sånt enkelt. Man behöver ju inte krångla till det  
    Sen kan jag tycka att det är smidigt om någon står beredd och serverar något att skåla med så att man får sitt glas när man kramat om brudparet Men det gör man ju som man vill. 

• Tinzi
    MagicBride skrev 2011-05-23 14:51:28 följande:
    Vi hade satt ut två bänkar (en på varje sida om mattan) just för de äldre. Vår cermoni var väl ungefär 10-15 minuter lång så det var ingen som klagade på att behöva stå. 
    Jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa men det var väl nått i stil med "nu kan ni ta och vända er om så att alla får se de nygifta" - eller nått sånt enkelt. Man behöver ju inte krångla till det  
    Sen kan jag tycka att det är smidigt om någon står beredd och serverar något att skåla med så att man får sitt glas när man kramat om brudparet Men det gör man ju som man vill. 
    Ah, bänkar var ju smart :) Så gör vi nog, letar bänkar nu då :)
Svar på tråden Hur gör/gjorde ni vid ert utomhusbröllop?