• In Wonderland

Var kan man dekorera dessa kyrkbänkar?

I min kyrka finns det inte tillgång till några dekorationshållare att sätta i bänkraderna. Har ni några ideer på hur jag skulle kunna dekorera dessa? Vill egentligen bara ha en blomma på varje (eller varannan) rad så inte så mycket. Något likt den nedersta bilden kanske. Skulle vara fint med murgröna också. Har sett att det finns olika hållare man kan köpa. Finns det hållare som skulle passa dessa bänkar tror ni och i så fall var köper jag dem? Tack!

• Svar på tråden Var kan man dekorera dessa kyrkbänkar?
  • In Wonderland

Oj såg att rubriken blev lite konstig...det skulle ju stå: Hur kan man dekorera...Skäms

• Linn89

du kanske kan sätta ett litet regensrör på insidan av bänken, i hörnet liksom. fråga din närmsta florist om de kan köpa in det antalet rör du behöver. du kanske vill klä dem med något och då kan du nog fästa dem med dubbelhäftande tejp i små bitar, det borde inte vara något problem att få bortt det sen.

• Emblas Mamma

Vi skulle inte dekorerat pga att vi inte vill lägga de onödiga pengarna.
    Men nu kommer vi sätta små kvistar björkris i bänkraderna och några vilda blommor..
    Stora buketter vilda blommor i fönstrerna osv.
    Mamma tog på sig det själv utan at jag bad henne. Och vi har ju ett riktigt sommarbröllop.
    Man bhöver ju inte köpa dyra blommor och grejer som följer temat i kyrkan, ingen tittar på det. Tycker det är något av det onödigaste man bara kan göra faktiskt..

Har varit på många bröllop den sista tiden, alltså det sista året. Och jag minns faktiskt inte ett enda bröllop - hur det egentligen ser ut i kyrkan.
    Så varför ska mn lägga pengarna när ändå gästerna inte ser det?

• In Wonderland

Linn89 - tack för tipset!

Emblas Mamma - jag kan lite hålla med dig. Jag brukar inte heller tänka på kyrkdekorationerna. Inte innan iallafall men nu har jag varit på ett par bröllop sen jag började planera och då tänker jag jättemycket på det :) Jag skulle gärna använt mig av vilda blommer men gifter mig i augusti så då kommer de flesta vara överblommade. Annars tycker jag vilda blommor är det finaste och mest somrigaste man kan ha!

• MrsT2011

Förstår att du vill ha blommor i kyrkan, det ville jag också. Men vår präst fick mig på andra tankar, han påpekade att blommor passar bättre i små, ljusa kyrkor där blommorna verkligen syns.

Att döma av bilden ser er kyrka ungefär lika maffig ut som "vår", och de gånger brudpar försökt dekorera har blommorna bara "försvunnit" och knappt synts. Det kan lätt bli fjuttigt med blommor när kyrkan är stor och pampig.

Bild inifrån "vår" kyrka:

Önskar dig lycka till, synd att ingen av oss har samma blomsterbudget som kronprinsessan hade! ;)
  • queenelin

Man brukar ju kunna köpa små provrör med sugpropp på typ Lagerhaus och sådana butiker. kan inte det funka? Annars kan du ju alltid knyta fast ett vacker band precis under själva blomman och sedan hänga blomman från de där korsen som sticker upp mellan raderna.  Eller klipp bort hela stjälken och lägg blommorna på kanten av raden, det är också fint!

• Linn89
    queenelin skrev 2011-05-23 11:04:35 följande:
    Man brukar ju kunna köpa små provrör med sugpropp på typ Lagerhaus och sådana butiker. kan inte det funka? Annars kan du ju alltid knyta fast ett vacker band precis under själva blomman och sedan hänga blomman från de där korsen som sticker upp mellan raderna.  Eller klipp bort hela stjälken och lägg blommorna på kanten av raden, det är också fint!
    Hmm, man kanske kan binda ett snöre i rosen eller vad ni nu vill ha pch ha en liten motvikt på andra sidan. Rosen klarar sig utan problem ett antall timmar utan vatten. dessutom skulle det gå snabbt och smidigt att hänga dit rosorna och sedan ta bort dem.
  • Kattpoet

Och jag skulle vara livrädd att lämna vattenskador på bänkarna eftersom jag vet hur mycket det kostar att få det fixat och det är jag som skulle få betala det.

Du kan ju kolla om du inte får göra  en blomster båge  i kyrkan, det är maffigare och syns mer.

• In Wonderland

Tack så mycket för alla era förslag. Jag får kolla lite närmare när jag kommer dit nästa gång och se om det går att dekorera med provrör eller snöre. Kanske är det så som MrsT2011 skriver att blomsterdekorationerna lätt kan försvinna om kyrkan är stor. Det kanske bara ser puttigt ut i vår stora kyrka.

• Godis
    MrsT2011 skrev 2011-05-23 10:39:11 följande:
    Förstår att du vill ha blommor i kyrkan, det ville jag också. Men vår präst fick mig på andra tankar, han påpekade att blommor passar bättre i små, ljusa kyrkor där blommorna verkligen syns.

Att döma av bilden ser er kyrka ungefär lika maffig ut som "vår", och de gånger brudpar försökt dekorera har blommorna bara "försvunnit" och knappt synts. Det kan lätt bli fjuttigt med blommor när kyrkan är stor och pampig.

Bild inifrån "vår" kyrka:

Önskar dig lycka till, synd att ingen av oss har samma blomsterbudget som kronprinsessan hade! ;)
    Jösses vilken pampig kyrka!! Helt underbar!!! Var finns denna?
  • MrsT2011
    Godis skrev 2011-05-23 13:30:31 följande:
    Jösses vilken pampig kyrka!! Helt underbar!!! Var finns denna?
    Ja visst är den fantastisk, är så nöjda med vårt val! =)

Det är Hagakyrkan i Göteborg, funkar det för er geografiskt??
  • Godis
    MrsT2011 skrev 2011-05-23 13:39:01 följande:
    Ja visst är den fantastisk, är så nöjda med vårt val! =)

Det är Hagakyrkan i Göteborg, funkar det för er geografiskt??
    Haha...vi kommer va i ett litet kapell 2*4m2 på Österlen.....men skulle vi ha bott i Gbg o haft ett stort bröllop så hade vi nog kollat upp det....
  • MrsT2011

TS, jag kom förresten på att jag sett en annan lösning här på forumet:

Spara konservburkar och ta bort etiketterna så att de blir rena. Sandpappra eventuellt insidan eller klä den med kraftig mjukplast om kanterna är vassa.

Fäst banden på insidan av bänkarna, silvertejp eller häftstift borde funka, fråga församlingen vilka fästanordningar de godkänner. Lite klurigt eftersom "era" bänkrader är helt platta, att jämföra med korsen vid varje bänk som "vår" kyrka har, de hade man nog kunnat hänga saker på.
  • Kattpoet

Eller gör en maffig 2½ meter hög blomster båge mellan de två främre  bänkraderna

• 2011Bride2b

eller köp en tyll eller sidenbandsrulle och knyt rosetter och häng utanpå kyrkbänken med typ häftmassa eller dubbelhäftande tejp

Lycka till! 

• 2015

Vi skall INTE dekorera kyrkan. Förstår inte varför man skall göra det? Men alla gör som de vill, så klart.Glad
    Men för oss så är dekoration i en kyrka helt FEL.Tungan ute

• Alyllyra

Igen... Tråden är från 2011. Kolla gärna det och starta hellre nya trådar än att skriva i gamla utgångna.

Svar på tråden Var kan man dekorera dessa kyrkbänkar?