• Lillis82

smälta guld och köpa diamant?

He på erj,

Jag och min sambo pratar just nu förlovning och har fastnat i ringfrågan.  Jag är mycket för att försöka hålla nere kostnaderna och kan tänka mig att smälta ner ett guldhalsband som jag ALDRIG använder och använda det till ringen och köpa en diamat via pantbanken här i Göteborg. Min sambo tycker att det känns väldigt snålt och billigt och lite tattarvarning. 

Min fråga är om det är någon som har gjort som jag önskar och hur mycket ni har kommit undan med? Jag har ett Bismarck halsband som jag tänkt använda är det någon som vet om det fungerar att smälta ner det? 

Jag har hittat min drömring, enstensringen nedan, men det jag undrar också är om det är ok att visa upp en bild på en ring till en guldsmed och be dem göra en likadan eller är det typ olagligt på något sätt?? Tänkte på det här med kopior av kläder och så..  

Vore jätte tacksam för svar., har läst lite i andra trådar men skulle ändå vilja ha lite hjälp här..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 21:39
    Ha ha.. hej på er skulle det stått
  • Svar på tråden smälta guld och köpa diamant?
  • ClaraH

Jag vet inte direkt om det är snålt precis. Jag håller just nu på att beställa ett par örhängen och ett hänge. Jag lämnar då guld i form av två ringar, som ska användas till fästena. Örhänget består av en stor dropformad pärla och en diamant på 0,08 carat och hänget en ännu större pärla (barockformad, dvs. lite oregelbunden) och en diamant på 0,13 carat. Detta kommer gå på ca. 13.000:- , av det består ju en del av arbete också.

Det som är roligt med detta bestllningsjobb är att ingen kommer att ha samma, jättekul tycker jag. Jag har inte tänkt på att det skulle vara snålt, utan för mig känns det exkusivt. Men jag vet inte om det billigare för dig precis. Vad du annars kan göra är att sälja länken (det är lätt att få guld sålt) och sedan köpa en ring du vill ha för pengarna. Men om du gör som du tänkte från början så har du chansen att göra något unikt för dig.

• In Wonderland

Självklart kan du plocka bilder på nätet och visa upp till en juvelerare. Att smälta ner guld är ju toppen för att hålla nere kostnaden. Ringbilden du lagt in har ju en stor diamant så ett alternativ kunde ju vara att köpa en cz sten istället för diamant? Om det inte gör dig någonting att den inte är äkta.

Svar på tråden smälta guld och köpa diamant?