• linnis83

Recept på bra tårtbotten?

Min mamma ska hjälpa mig att baka våra bröllopstårtor, för 80-100 gäster. Det ska bli "princesstårtetyp" med vit chokladganache och hallonmousse som fyllning. Tänkte börja räkna på hur mycket ingredienser som kommer att gå åt och skulle behöva lite hjälp....

Jag tänker mig 28 cm tårtor, ganska höga, kanske 10 cm när dom är fyllda och klara.

Jag tar tacksamt emot bra recept på själva tårtbotten. Har kollat runt lite men det är svårt att hitta nåt för 28 cm. Det enda jag hittade skulle bakas med 12 st ägg....!

Enligt de formler jag har hittat ska en sån tårta på 28 cm räcka till 20 bitar, låter det rimligt? Vi kommer inte ha nån dessert utan går direkt på tårtan.

Hoppas nån kan hjälpa mig! = )

• Svar på tråden Recept på bra tårtbotten?
  • Kattpoet

Mosskaka!  Detta är enligt mig det bästa receptet på  tårtbotten.

2ägg
    2dl socker
    1½dl vetemjöl
    1dl potatismjöl
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    1 dl  nykokt vatten

Smörj och bröa en  20 cm  springform .  Värm ungen till 200  vanlig ugn och 175 varmluft.
    Vispa ägg och socker poröst.  I en separat skål vispa ihop mjöl, vaniljsocker , bakpulver och potatismjöl tillsammans,  detta gör att allt blandas men också så att luft kommer i mjälet och då behövs det inte skiktas. Rör ner  blandningen i  äggsmeten, se till att allt blandas väl.  Vispa smeten medans du häller i det heta vattnet.  Rör tills allt är blandat och häll smeten i formen och  baka i  nedre delen av ugnen i  30 min.

För en 28 cm form behövs  1½ sats av denna smet. 

• misscat81

Ett  jättebra recept är att ta tre glas (stora) och fylla dem alla lika högt med ägg, socker resp vetemjöl, då får man en jättebra tårtbotten. Till en form på 28 cm borde det gå åt 7-8 stora ägg. Och så 2,5 tsk bakpulver till det.
    Alltså, knäck 7-8 stora ägg i ett stort glas. Ställ ett likadant glas bredvid och fyll upp med socker så att det blir lika högt som äggen. Gör likadant i nästa glas fast med vetemjöl. Blanda sedan bakpulvret med mjölet. Vispa ägg och socker fluffigt (låt äggen stå framme en stund så att de är rumsvarma, då går det bättre att vispa dem), och vänd sedan ner mjölet. Häll upp i en smord och bröad form, grädda i 175 grader längst ner i ugnen i ca 45-50 min.

Vill man ha chokladsmak på bottnen så byter man ut 1/4-1/3 av mjölet mot kakao.

Receptet finns på: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/search/label/Recept%3A%20T%C3%A5rtbotten

• carrobarro84

jag använder mig alltid av receptet på baksidan av lyckeby potatismjöl förpackning. Grymt bra recept. Men jag brukar kanske ha 24 cm form men jag skulle nog provbaka en gång i 28 för att se hur det blir.

• Kattpoet

Är det  sockerkaka med citron smak eller sandkak från lyckeBy?

Skall sägas den tårtbotten jag gör, håller bra , är lätt och  håller fyllningen väldigt bra utan att bli slafsig. 

• carrobarro84

nä på baksidan finns ett recept på jordgubbstårta, den tårtbotten använder jag mig alltid av.

• Kattpoet

Hrm ser ut som mosskaka! *ler*

• linnis83

Tack för tipsen! Får prova mig fram och se vad som funkar.

Svar på tråden Recept på bra tårtbotten?