• blutti­s
    Äldre 20 May 11:20
    5383 visningar
    21 svar
    21
    5383

    Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!

    Jag heter Viklund och han heter Larsson. Han vill INTE byta namn så det är upp till mig om vi ska ha gemensamt namn eller inte. Känns ändå rätt viktigt för mig och jag tycker att det skulle kännas mysigt att vi alla i familjen heter samma i efternamn. Men Larsson? känns så tråkigt att dela mitt namn med 160 andra som har samma för-och efternamnskombiantion som mig då. Och jag tycker inte att mitt förnamn låter bra med Larsson heller. Jag vill inte ha ett mellannamn heller. Det är antingen eller...

    Hur hade du gjort? Bytt till ett jättevanligt namn (Larsson) men då haft ett gemensamt efternamn med din man eller behållt ditt namn (Viklund) som varken är vanligt eller ovanligt? Jag vet varken ut eller in nu och papprena måste skickas in...

  • Svar på tråden Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!
  • Morner­aka
    Äldre 20 May 11:42
    #1

    Jag kan bara berätta hur JAG tänker.
    För MIG är inte efternamnet så viktigt, men jag byter bara från Dahlqvist till Persson. Pojkarna heter redan Persson.
    Jag tycker inte det spelar så stor roll, så den 9 Juli blir jag Fru Persson, detta har vi inte ens diskuterat, men jag vet att det betyder mycke för honom att jag tar hans namn, o iomed att det inte spelar MIG någon roll gör jag honom gärna glad..Flört sen är jag även för lat för dubbelnamn så de har jag inte ens funderat över;)


    9/7-11
  • blutti­s
    Äldre 20 May 11:50
    #2
    Morneraka skrev 2011-05-20 11:42:20 följande:
    Jag kan bara berätta hur JAG tänker.
    För MIG är inte efternamnet så viktigt, men jag byter bara från Dahlqvist till Persson. Pojkarna heter redan Persson.
    Jag tycker inte det spelar så stor roll, så den 9 Juli blir jag Fru Persson, detta har vi inte ens diskuterat, men jag vet att det betyder mycke för honom att jag tar hans namn, o iomed att det inte spelar MIG någon roll gör jag honom gärna glad..Flört sen är jag även för lat för dubbelnamn så de har jag inte ens funderat över;)
    9/7-11
    Vi gifter oss också 9 juli Glad. Jag kryssade först i på pappret att vi behåller våra respektive namn, men så såg jag hur ledsen min blivande såg ut när vi skulle skriva under så nu börjar jag vela igen... Ibland känner jag att det är ju bara ett efternamn, jag byter, men ibland blir jag mest "tjurig" och vill inte allsFlört Han får ju alltid som han vill! Tungan ute Och vår dotter har samma efternamn som mig nu, så för den delen så behöver jag inte "bekymra" mig. Hade hon hetat Larsson så hade det varit enklare att ta ett beslut och bara byta! Vilket i-landsproblem!
  • L8PR
    Äldre 20 May 11:52
    #3

    Tjena, asså jag vet hur du känner! Varit precis i dessa tankar själv. I slutändan så tänkte jag så här:
    Varför gifter jag mig med denne man? Vad står äktenskapet för?
    Jag tänkte så här, vi ska bli en egen familj och det viktigaste för mig är att vara gift med honom, faktiskt inte våra namn. Jag ska bli fru till en man, min man och då spelar inte namnet så stor roll längre.
    Dessutom så tror jag at man vänjer sig, tror jag kommer vara rätt glad för att vara fru XXXXXXX. Dessutom tro ALLA att han ska t amitt namn. Bara det är ju roligt

  • Hotlen­a
    Äldre 20 May 11:59
    #4

    Jag tar hans namn, Blomkvist. Det har aldrig disskuterats, i min värld har det bara alltid varit så, när jag gifter mig får jag ett nytt efternamn å nu råkar det bli Blomkvist =) Jag hade tagit hans namn oavsett vad han hetat. 
    Jag tycker inte själva namnet är viktigt däremot är det viktigt för mig att vi faktiskt heter samma sak. 

  • MeahJ
    Äldre 20 May 12:06
    #5

    Jag heter liljestrand och min blivande heter johansson.
    Jag kommer att byta till svergies vanligaste och tråkigaste efternamn.
    Men för mig är det viktigaste att vi blir man och hustru.
    Eftersom han vill behålla sitt namn så byter jag.

  • labbal­abba
    Äldre 20 May 12:10
    #6

    Vi ska byta till mitt namn båda två! Han heter Gran vilket jag tycker är ganska så tråkigt och jag heter Landervik vilket bara min släkt heter.. Vi har diskuterat fram och tillbaka länge men ingen av oss är speciellt förtjusta i dubbelnamn så därför blev det mitt namn och de enda som har tyckt att det är lite konstigt är hans föräldrar men de börjar också vänja sig nu :)

  • mikael­a86
    Äldre 20 May 12:16
    #7

    Vi kommer att byta namn båda två till min mormors flicknamn Wolm =))

  • Sebast­iána
    Äldre 20 May 12:29
    #8
    bluttis skrev 2011-05-20 11:20:44 följande:
    Jag heter Viklund och han heter Larsson. Han vill INTE byta namn så det är upp till mig om vi ska ha gemensamt namn eller inte. Känns ändå rätt viktigt för mig och jag tycker att det skulle kännas mysigt att vi alla i familjen heter samma i efternamn. Men Larsson? känns så tråkigt att dela mitt namn med 160 andra som har samma för-och efternamnskombiantion som mig då. Och jag tycker inte att mitt förnamn låter bra med Larsson heller. Jag vill inte ha ett mellannamn heller. Det är antingen eller...

    Hur hade du gjort? Bytt till ett jättevanligt namn (Larsson) men då haft ett gemensamt efternamn med din man eller behållt ditt namn (Viklund) som varken är vanligt eller ovanligt? Jag vet varken ut eller in nu och papprena måste skickas in...
    Jag hade behållt mitt eget... så gör jag faktiskt också. Vi kommer att ha samma namn som innan vi är gifta.
  • Sebast­iána
    Äldre 20 May 12:32
    #9
    L8PR skrev 2011-05-20 11:52:24 följande:
    Tjena, asså jag vet hur du känner! Varit precis i dessa tankar själv. I slutändan så tänkte jag så här:
    Varför gifter jag mig med denne man? Vad står äktenskapet för?
    Jag tänkte så här, vi ska bli en egen familj och det viktigaste för mig är att vara gift med honom, faktiskt inte våra namn. Jag ska bli fru till en man, min man och då spelar inte namnet så stor roll längre.
    Dessutom så tror jag at man vänjer sig, tror jag kommer vara rätt glad för att vara fru XXXXXXX. Dessutom tro ALLA att han ska t amitt namn. Bara det är ju roligt
    Det är ju inget resonemang som funkar. Om din blivande resonerar likadant står ni ändå kvar på samma plats. Jag menar det viktigaste för honom är väl också att ni blir gifta. Då kan ju lika gärna han ta ditt namn eller? Och han vänjer sig väl också vid ett nytt namn.
  • blutti­s
    Äldre 20 May 12:41
    #10
    labbalabba skrev 2011-05-20 12:10:19 följande:
    Vi ska byta till mitt namn båda två! Han heter Gran vilket jag tycker är ganska så tråkigt och jag heter Landervik vilket bara min släkt heter.. Vi har diskuterat fram och tillbaka länge men ingen av oss är speciellt förtjusta i dubbelnamn så därför blev det mitt namn och de enda som har tyckt att det är lite konstigt är hans föräldrar men de börjar också vänja sig nu :)
    mikaela86 skrev 2011-05-20 12:16:41 följande:
    Vi kommer att byta namn båda två till min mormors flicknamn Wolm =))
    Tyvärr så går han inte med på något annat än sitt namn Larsson. Jag har föreslagit hans mammas namn, men det gick inte... Inte heller något namn från min släkt. Larsson betyder helt enkelt för mycket för honom! Annars är det ju kanon om man kan kompromissa så att båda byter namn!
Svar på tråden Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!