• Nytten

    Måste man dansa brudvals???

    Måste man dansa brudvals???

    Jag och min sambo är inte personer som gillar att stå i centrum.. och att sen dansa något man inte kan gör ju inte saken bättre..

    Jag vet att vissa dansar en vanlig lugn låt istället.. men måste man dansa över huvudtaget??

    Vad tycker ni??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-20 21:55
    Tack för svar.. jag tror att jag kanske tar upp cilla1973 förslag.. att dansa vanlig dans ifall det blir någon överhuvudtaget..

  • Svar på tråden Måste man dansa brudvals???
  • Loche

    Nej, det tycker jag inte man måste,,, det ska man bara göra om man verkligen känner för det annars blir det inte bra.

  • förlovadflicka

    Klart man inte måste! Ok, vi ska inte ens ha dans, men även om vi hade haft det hade vi inte gjort det. Vi dansar aldrig annars och kan inte, så fånigt att göra det bara för att man måste bara för att det är tradition! Det är precis samma sak som om det varit tradition att sjunga en låt och alla tondöva också måste göra det. Varför liksom? 

  • Syrinx

    Självklart måste man inte dansa brudvals! Det är ju en tradition, men man måste inte följa traditioner slaviskt. Om ni inte känner er bekväma med att dansa kan ni ju låta det vara såklart.

    Jag spelade faktiskt på en silverbröllopsfest för ett par månader sedan, där silverbrudparet ville att vi skulle spela upp till vals, eftersom de aldrig dansade brudvals då de gifte sig. Så det finns ju alltid ett sånt alternativ, om ni skulle ändra er om några år och bli riktigt dansbitna!

  • cilla1973

    Vi dansade inte vals på vårt böllop för 1 vecka sen utan vi skrev i programmet " bröllopsdans"., Sen dansade vi till björn skifs " When you tell the world you are mine"... Vi ville inte ha någon val för vi kan inte ens dansa vals trots att vi fick erbjudande av toastmasters fru att hon skulle lära oss. Ni ska forma ert bröllop efter hur ni känner får då blir det bäst, jag lovar Vill ni inte ha vals, skippa det då...

  • Morneraka

    Det har jag oxå undrat över, och jag blir vansinnig på min mamma!

    Jag KAN INTE dansa, Jag VILL INTE dansa, men hon säger jag MÅSTE dansa! känns som att all min tonårsrevolt kommer tillbaka vid 27 och jag vill bara skrika o slå i dörrar när hon säger jag MÅSTE dansa med alla som bjuder upp, och det kommer folk göra, men jag KAN INTE VILL INTE!!Gahaaaaa!

    Hur avsäger man sig det på ett snyggt sätt? Det är min o min sambos dag o kväll och jag blir panikslagen bara vid tanken! usch... Jag vill bara umgås med gästerna, inte göra något jag fullkomligt hatar!

    Sorry för trådkap..Oskyldig

    Men jag flög ur boet för 9 årsen så hon kan knappast tvinga mig längre..Flört


    9/7-11
  • ClaraH
    Morneraka skrev 2011-05-20 16:16:21 följande:
    Det har jag oxå undrat över, och jag blir vansinnig på min mamma!

    Jag KAN INTE dansa, Jag VILL INTE dansa, men hon säger jag MÅSTE dansa! känns som att all min tonårsrevolt kommer tillbaka vid 27 och jag vill bara skrika o slå i dörrar när hon säger jag MÅSTE dansa med alla som bjuder upp, och det kommer folk göra, men jag KAN INTE VILL INTE!!Gahaaaaa!

    Hur avsäger man sig det på ett snyggt sätt? Det är min o min sambos dag o kväll och jag blir panikslagen bara vid tanken! usch... Jag vill bara umgås med gästerna, inte göra något jag fullkomligt hatar!

    Sorry för trådkap..Oskyldig

    Men jag flög ur boet för 9 årsen så hon kan knappast tvinga mig längre..Flört
    9/7-11
    Man behöver förstås inte dansa, men traditionellt sett är det ju så dansen börjar, så fundera ut hur ni annars vill sätta igång det.

    När det gäller att dansa med alla som bjuder upp så har ju din mamma etikettsmässigt rätt, men ingen kan ju tvinga en. Du får stå och prata med folk en bit ifrån dansgolvet kanske, skylla på dina onda fötter etc.  Sen måste jag säga att när jag gifte mig första gången så trodde jag att jag skulle bli mer uppbjuden men folk var lite dålig på det och genom åren så kan jag konstatera att man blir väldigt lite uppbjuden av bordskavaljeren som ju också etikettsmässigt ska bjuda upp till första dansen. Folk verkar inte ha koll, så jag tror inte du ska oroa dig. Om du inte vill dansa alls kanske ni ska avstå dansen helt på kvällen, hur tänker du om det?
  • Morneraka

    vi pratade om det igår och kom fram till att vår toastmadame, som är min syster och som kom med förslaget, att hon säger att nu är det dax för brudparet att öppna dansen, men bruden dansar helst bara en med sin man och en med sin far för hon är rädd om sina gästers fötter, men hon är redo för mingel!Flört

    Jag o sambon kör en lugnt 'tryckare' sen en vals med pappa, för det vet jag att han gärna vill så det känner jag att jag får uthärda....


    9/7-11
Svar på tråden Måste man dansa brudvals???