• Pinkgrape

Mitt paket har fastnat i tullen.. hjälp någon?

Ja, gissa om jag blev glad när jag kom hem idag och fick se att mitt paket fastnat i tullen, woho!

Nåja, såhär står det i brevet:

Vi saknar tyvärr följande handlingar/uppgifter:

Något som visar vad ni betalat för varan, kvitto/kontoutdrag/ebay/paypal/bankbekräftelse, + ev. frakt, samt er mailadress. Ev. tull och momsavgift måste betalas före leverans
    Nu undrar ju då jag hur jag ska vara på detta? Ska jag skicka ett brev tillbaka? Vad ska man skicka med som bevis för att man betalat? Hur ska jag kunna veta vad det är i paketet?

Jag tror att det är min underkjol, och den kostade isåfall ca 190kr, hur mycket måste jag betala i tull då?

Jag fattar inget alls och jag kommer inte fram på numret som står på papperet.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Mitt paket har fastnat i tullen.. hjälp någon?
  • Debe

Tror inte man behöver betala tull för varor under 200 kr. Eller var det 100... Skriv ut en kopia på betalningen och gå dit den är. På internet, tullverket eller vad det heter, står det utförligt om hur mycket moms och tull man måste betala. Googla!

• Pinkgrape

Nu har tillslut lyckats hitta detta på Tullverkets hemsida.

"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker."

Betyder det då att man inte behöver betala tull på det som kostar under 1400kr helt enkelt?
    Jag slipper alltså tullavgiften?

• Godis

Giisar att den fastnat på tullen på Arlanda. Jag gör ofta affärer med asiatiska länder som sänder över varor och detta händer lite då o då. Du kan maila över en print på ditt kvitto där det står vad som e i och vad den kostar och även ditt namn. Maila till: utrikesbrev.arlanda@posten.se
    Glöm ej att skriva trackingnumber i ämnesraden!! Annars hamnar mailet i deras junkfolder.

• Pinkgrape

Jag har ju läst helt fel i brevet, det är ju TNT som vill ha de där uppgifterna. Det är väl typ ett fraktbolag?

• SnartFruSir
    Pinkgrape skrev 2011-05-19 13:35:12 följande:
    Jag har ju läst helt fel i brevet, det är ju TNT som vill ha de där uppgifterna. Det är väl typ ett fraktbolag?
    Ring dom! Mitt hade också fastnat i tullen hos TNT och alla har en egen handläggare som har hand om det. Visst står det ett ärendenr på brevet? Sedan ber du om att få mailadress till din handläggare, mailar över paypalkvittot.

Sedan får du ett mail med vad du ska betala och var pengarna skall sättas in. Sedan tar det inte många dagar innan paketet är hos dig. Hos mig skickade dom det vidare samma dag som jag betalat.

När jag köpte slöja och caketopper betalade jag varken moms eller tull men på mammas klänning (som kostade 900 kr) blev det moms + tull på 220 kr.

Lycka till!
  • Pinkgrape
    SnartFruSir skrev 2011-05-19 14:05:14 följande:
    Ring dom! Mitt hade också fastnat i tullen hos TNT och alla har en egen handläggare som har hand om det. Visst står det ett ärendenr på brevet? Sedan ber du om att få mailadress till din handläggare, mailar över paypalkvittot.

Sedan får du ett mail med vad du ska betala och var pengarna skall sättas in. Sedan tar det inte många dagar innan paketet är hos dig. Hos mig skickade dom det vidare samma dag som jag betalat.

När jag köpte slöja och caketopper betalade jag varken moms eller tull men på mammas klänning (som kostade 900 kr) blev det moms + tull på 220 kr.

Lycka till!
    Men varför blir det tull på det? Det står ju på tullverkets hemsida att man inte behöver betala tull för varor med ett värde under 1400kr.

Man kan mejla dom alltså? Man behöver inte skicka med brevet som man fick?
  • SnartFruSir

Jag köpte från Kina, så det är ju i varje fall moms på allt utanför EU. Momsen är 20%, så det kanske bara var den jag betalde + expeditionsavgift.

• Kemist

Jag fick betala ca 20% + 100 kr för tullens avgift.
    Så, det kan hända att du måste betala 120 kr men förhoppningsvis slipper du. Kostnaden för min klänning var 960 kr, så jag fick betala något runt 300 kr. Men jag mailade kvittot där det stod hur många dollar allt kostade, och vad kursen stod i den dagen (dvs mitt paypal-kvitto).

• Kemist

Det jag betalade var alltså inte tull, utan "införelsemoms" så att säga. Och så deras trevliga avgift, för att de jobbat.

• Kemist

...Och nu såg jag att jag bara upprepade det SnartFruSir sa! Sorry!

• Pinkgrape

Men guuuuuuuu så dåligt...!

Jag hatar sånt där, när man ska måsta betala mer på saker man redan betalat!

Men tack för era svar :)

Jag har ju dock inte betalat med paypal, utan direkt med kortet, så har ju inget paypalkvitto. Kan man bara skicka typ ett kontoutdrag eller vad det nu heter?

• Kemist

Ja, gör det, tillsammans med "vinnarmailet" från Ebay/Etsy eller så om du har. Annars kan du skicka bara utdraget. Som sagt, oftast går det snabbast om man ringer dem om man undrar något, men skickar du ikväll får du säkert svar på mail imorgon bitti.
    Jag fastnade också med TNT (två ggr)... 

• Milla 1979
    Pinkgrape skrev 2011-05-19 18:27:37 följande:
    Jag hatar sånt där, när man ska måsta betala mer på saker man redan betalat!
    Du betalar momsen, inte mer på det du redan betalat. De har ju inte moms i Kina. Hade du köpt det i Sverige hade du betalat momsen direkt till affären utan att tänka på att du betalar moms Jag tror inte det rör sig om så många kronor, ring TNT och hör så förklarar de.
  • Pinkgrape

Ja, jag har ju som sagt försökt ringa ett antal gånger idag, men inte kommit fram. Det hela hade förmodligen blivit betydligt enklare då.

Nej, jag vet det med momsen, men just att behöva betala vid två separata tillfällen.

• Pinkgrape

Jag har mejlat iväg en kopia på brevet jag fick av TNT, en kopia av kvittot från Dhgate och en kopia från mitt bankkonto på att det är betalat.

Det borde väl räcka kan man hoppas.

• SnartFruSir

Det står ju i och för sig att om varans värde understiger 300 kr, så betalar man inget... Du kanske åker på en administrativ avgift för att det inte var något kvitto med, men har du tur så slipper du. Håller tummarna!

• Pinkgrape
    SnartFruSir skrev 2011-05-19 20:20:48 följande:
    Det står ju i och för sig att om varans värde understiger 300 kr, så betalar man inget... Du kanske åker på en administrativ avgift för att det inte var något kvitto med, men har du tur så slipper du. Håller tummarna!
    Jaha, okej. Ja, då är det väl bara att vänta och se :) Tack! :)
  • Smileycat

Angående tull, om nu varornas värde preciis överstiger 1400kr, vad får man betala då? För allt eller bara det som det överstiger? någon som vet?
    Jag TROR mina klänningar jag beställt från Milanoo gick på 1460kr något sånär..
    SÅ hur gör man nu? hahaa...

• Pinkgrape
    Smileycat skrev 2011-05-19 23:47:58 följande:
    Angående tull, om nu varornas värde preciis överstiger 1400kr, vad får man betala då? För allt eller bara det som det överstiger? någon som vet?
    Jag TROR mina klänningar jag beställt från Milanoo gick på 1460kr något sånär..
    SÅ hur gör man nu? hahaa...
    Jag tror man betalar för allt. Tullavgiften för kläder är 12% tror jag och sedan tillkommer moms med 25% också. Jag vet inte om det stämmer men.. det borde ju betyda att du ska betala typ 175kr + 365kr till då?
  • Pinkgrape

Åh, vad irriterande.. hon som har hand om mitt ärende kommer inte tillbaka förrän på måndag, så jag får inget svar idag på om jag skickat rätt saker och det de ville ha. Jaaja...

Svar på tråden Mitt paket har fastnat i tullen.. hjälp någon?