• MrsT20­11
    Äldre 17 May 16:08
    3211 visningar
    17 svar
    17
    3211

    Hur och när betalar ni alla inblandade??

    Vi gifter oss om mindre än tre veckor och snart är det dags att betala alla.

    Dessa har jag koll på:
    - Frissan: Drar kortet på plats.
    - Floristen: Drar kortet på plats
    - Restaurangen: 50% i förskott, resten mot slutfaktura.

    Dessa undrar jag över:
    - Fotografen: Har fått 50% i förskott, när ska hon ha resten? Dagen efter bröllopet? När vi sett bilderna?
    - Trubaduren: Vi har ett skrivet avtal, men när ska han ha pengarna? Dagen innan festen, kontant PÅ festen, eller dagen efter?
    - Veteranbilsägaren: Vi har betalt 400 kr i bokningsavgift, ska han få resten kontant när vi ses?
    - Solisten: En bekant till mig som gett mig ett vänskapspris. Då är det kanske god ton att betala henne några dagar innan?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur och när betalar ni alla inblandade??
  • Mariam­ilena8­0
    Äldre 17 May 16:16
    #1

    Hmm=)

    Lokalen: 50% är betalt resten betalar jag in via internetbanken när det närmar sig.
    Catering: Betalar jag strax innan när jag hämtar glas och tallrikar.
    Blommor: Betalar jag väll när jag beställer dem.
    Frissan: På plats med kort
    Tårtan: Betalar jag väll strax innan, antar jag=)
    Fotograf: Vet ej=)

  • Äldre 17 May 17:04
    #2

    De flesta vi har kontaktat vill ha betalt direkt i handen (eller med kort) på den dag det sker. Vi får ändå kvitto på det. Men dom vill gärna att det sker direkt så det inte ligger nån faktura och skräpar och att det blir några missförstånd...

    Men det är olika, de flesta borde ha talat om villkoren när du bokade och i det avtal ni skrev då

  • MissNi­na
    Äldre 17 May 17:07
    #3

    Vi ska betala allt till Bankgiro 2 veckor innan. Och vi har avtal med alla inblandade. Förutom Herrgården 20% innan och resten veckan efter bröllopet

  • shakyn­ose
    Äldre 17 May 17:15
    #4

    Jag skulle betalat alla utom fotografen på plats, alt någon dag innan för att slippa hålla på med kontanter.
    Om fotografen har fått ett förskott, så skulle jag utgått ifrån att man betalar resten när man får bilderna, men de andra levererar ju på plats så att säga, och borde också få betalt då.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 17 May 17:25
    #5

    Solisten kommer jag fråga hur och när hon vill ha betalt.
    Vi kommer dock betala festlokal + maten efter bröllopet. Han var inte så noga med det, ville vi betala före, så fick vi det. Eftersom vi inte vet före exakt hur många som kommer (någon kan ju bli sjuk) och vad de kommer dricka, så väljer vi att betala det efteråt via faktura. Det kändes smidigast för alla inblandade.

    Utöver det är det inget som ska betalas för vår del. Allt annat är redan betalt.

    Ja, möjligtvis hotellnatten, men den betalar vi med kort när vi checkar ut, om vi väljer att inte sova hemma.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 17 May 17:26
    #6

    Just ja, jag glömde tårtan, som vi kommer betala i samband med den slutgiltiga beställningen av den, genom att dra kortet då.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 17 May 18:13
    #7

    Jag tänker rent spontant att man väl betalar för en UTFÖRD tjänst, såvida inte någon typ av förskottsbetalning är avtalad? Säg att OM solisten/veteranbildsägaren/vem det nu än må vara skulle bli sjuk - då har man ju redan betalat? När jag spelar nånstans får jag alltid betalt efteråt. 

    Vad gäller fotografen så håller jag med Shakynose - betala när ni sett bilderna och tycker att det överensstämmer med vad ni kommit överens om. Kräva tillbaka redan betalade pengar är nog väldigt svårt, om ni nu mot förmodan skulle bli missnöjda. Fotografen har ju dessutom redan fått förskott! 

  • MrsT20­11
    Äldre 17 May 21:48
    #8
    Syrinx skrev 2011-05-17 18:13:15 följande:
    Jag tänker rent spontant att man väl betalar för en UTFÖRD tjänst, såvida inte någon typ av förskottsbetalning är avtalad? Säg att OM solisten/veteranbildsägaren/vem det nu än må vara skulle bli sjuk - då har man ju redan betalat? När jag spelar nånstans får jag alltid betalt efteråt. 

    Vad gäller fotografen så håller jag med Shakynose - betala när ni sett bilderna och tycker att det överensstämmer med vad ni kommit överens om. Kräva tillbaka redan betalade pengar är nog väldigt svårt, om ni nu mot förmodan skulle bli missnöjda. Fotografen har ju dessutom redan fått förskott! 
    Tack, jag hoppades att någon sångerska/fotograf eller annan "leverantör" skulle svara.

    Så om de själva inte säger något om betalning kan vi låtsas som ingenting och helt enkelt betala in överenskommen summa efter bröllopet? Fotografen bör ju som sagt kunna vänta tills hon lämnar över vår DVD, med tanke på att hon redan fått halva summan.
  • MrsT20­11
    Äldre 17 May 21:50
    #9

    Helst vill jag ge snubben med bilen och trubaduren kontanter i handen, men att knalla runt med så mycket kontanter under dagen, jag vet inte...

  • Äldre 17 May 23:26
    #10
    MrsT2011 skrev 2011-05-17 21:48:38 följande:
    Tack, jag hoppades att någon sångerska/fotograf eller annan "leverantör" skulle svara.

    Så om de själva inte säger något om betalning kan vi låtsas som ingenting och helt enkelt betala in överenskommen summa efter bröllopet? Fotografen bör ju som sagt kunna vänta tills hon lämnar över vår DVD, med tanke på att hon redan fått halva summan.
    Ja absolut! Jag har aldrig hört talas om att musiker får betalt innan man har gjort själva spelningen, och dubbelkollade precis med fästmannen som också är musiker. "Nej aldrig" var hans spontana svar på min fråga om han hört talas om folk som får betalt före en spelning. Så ha is i magen bara

    Samma sak skulle jag tro med fotografen, även om jag inte har kontakter in i den branschen själv. Hon har fått förskottsbetalning och då måste ni ju först få se "varan" innan ni kan betala henne.

    Vad gäller kontanterna kanske du kan lägga vad ni avtalat i kuvert som du klistrar igen noggrant med deras namn på, så du håller reda på vad som är till vem? 
  • nobbel­ov1
    Äldre 18 May 08:56
    #11

    Frissan - samma dag
    Blommor - samma dag
    Solister - samma dag
    Musiker - samma dag
    Restaurang/lokal - dagen efter
    Tårtan - 1-2 dagar innan
    Chaufför - samma dag
    Fotograf - vid leverans av bilderna

  • MrsT20­11
    Äldre 18 May 09:59
    #12
    nobbelov1 skrev 2011-05-18 08:56:22 följande:
    Frissan - samma dag
    Blommor - samma dag
    Solister - samma dag
    Musiker - samma dag
    Restaurang/lokal - dagen efter
    Tårtan - 1-2 dagar innan
    Chaufför - samma dag
    Fotograf - vid leverans av bilderna
    Men har ni då med er kontanter till solister, musiker och chaufför? Det är väl bara frissan och floristen som tar betalkort?
  • kander­sson17­4
    Äldre 18 May 10:03
    #13

    Vi försöker betala alla vid bokning/ så fort vi kan för att slippa tänka på det på bröllopsdagen. Detta gäller dock bara de "små" utgifterna som frissa, sminktjej, blommor etc, där priset också är fast. Cateringfirman får betalt senare (om de levererar....)

  • Äldre 18 May 12:36
    #14

    Vi har inte bokat så mycket ännu, men festlokalen betalas med kort/kontant på bröllopsdagen. Tänkte dock bara understryka vad Syrinx redan sagt; jag har aldrig hört om musiker som fått betalt innan en spelning. Jag har heller aldrig fått det när jag spelat. Det har skett både med kontanter och till bankkonto, men alltid i efterskott :)

  • Äldre 18 May 13:28
    #15
    niamh skrev 2011-05-18 12:36:45 följande:
    Vi har inte bokat så mycket ännu, men festlokalen betalas med kort/kontant på bröllopsdagen. Tänkte dock bara understryka vad Syrinx redan sagt; jag har aldrig hört om musiker som fått betalt innan en spelning. Jag har heller aldrig fått det när jag spelat. Det har skett både med kontanter och till bankkonto, men alltid i efterskott :)
  • shakyn­ose
    Äldre 18 May 14:18
    #16

    Nej, jag tror också att det vanligaste är att man betalar på plats eller efteråt, men jag vill ju åka iväg veckan efter bröllopet (och vill inte hålla på och betala räkningar då), och jag tycker att det är för sent att få betalt så långt som en vecka i efterhand! Men alla kanske inte ska göra så?

  • nobbel­ov1
    Äldre 19 May 16:48
    #17

    Ja solist, musiker och chaufför betalar vi kontant...eller snarare sagt så har vi lagt det uppdraget på en person så att vi slipper tänka på det den dagen

Svar på tråden Hur och när betalar ni alla inblandade??