• Johli
    Äldre 17 May 15:21
    2749 visningar
    3 svar
    3
    2749

    svårt att släktforska?

    Skulle vilja släktforska för att hitta potentiella efternamn till när vi ska gifta oss men är osäker på om hur svårt det är... Har förstått att man via  www.svar.ra.se  eller www.genline.se eller www.arkivdigital.se kan släktforska men skulle jag klara av att göra det på ett par månader på egen hand?

    Jag har för- och efternamn på både mina mor och farföräldrar samt min gammelmormors efternamn innan hon gifte sig. Även mor och farföräldrar på min sambo. Hur långt tillbaka får man använda efternamn? Har läst någonstans om att någon inom de senaste 4a leden måste ha burit namnet... innebär det min gammelmormors mamma eller innebär det min gammelmormors mormor? Eller får man gå ännu längre tillbaka?

    Gud så invecklat när man inte har en susning om hur det går till...

  • Svar på tråden svårt att släktforska?
  • sofin5­26
    Äldre 19 May 09:57
    #1

    Hej!
    Det är faktiskt inte alls så svårt att släktforska. Jag har hållit på i snart 12 år.

    Det man gör först är att skaffa sig ett abonnemang hos en av släktforskningstjänsterna. Är man nybörjare rekommenderar jag www.arkivdigital.se
    De har helt klart bästa kvalitén på sina bilder. Bilderna där är i färg och det finns hur mycket material som helst.
    Men kontrollera alltid så att dina församlingar finns med innan du köper ett abonnemang.
    Ladda ner programmet. Det heter ADOnline och är säkert och enkelt att använda.

    Det man behöver veta för att släktforska är personens för- och efternamn, födelsedatum samt födelseförsamling.
    Om du saknar födelseförsamling kan jag säkert hjälpa till. Har tillgång till många svenska släktforskningsdatabaser.

    När man har loggat in i programmet går man till "sök arkiv/volymer". Där skriver man in namnet på församlingen man ska söka i. Sedan går man till födelse- och dopboken för året personen är född (volymen brukar heta C-nånting). Leta reda på rätt år och förhoppningsvis finns personen med där.
    Då ska man kunna utläsa när personen var född och döpt, vilka föräldrarna var, faddrar i dopet osv.
    Oftast får man ett gårdsnamn och ett sidnummer som hänvisar till husförhörslängden. I husförhörslängden finns hela familjen uppskriven. Därifrån gäller det att plocka så mycket fakta man kan om familjen. När och var föddes övriga familjemedlemmar? Är familjen inflyttad från en annan församling? Har de flyttat till en annan gård eller annan socken?

    Om du vill ha mer hjälp får du gärna höra av dig till mig!
    Lycka till!

    ~Sofia~

  • Loche
    Äldre 19 May 09:59
    #2

    Håller med ovastående, det är inte alls särskilt svårt och ADonline är kanonbra att börja med! :)

  • Johli
    Äldre 19 May 19:45
    #3

    Aha, ja det låter ju positivt... jag har födelsedatum och namn på mina och sambons mor- och farföräldrar och kan nog fixa fram på åtminstone min sidas tidigare generation (gammelmormor etc)...

    Sofin526 -- jag kanske återkommer till dig då om jag behöver hjälp med födelseförsamlingen Skrattande

Svar på tråden svårt att släktforska?