• Future Mrs S
    Äldre 17 May 12:50
    3399 visningar
    12 svar
    12
    3399

    Vi vet inte alls vad han ska ha HJÄLP OSS

    Vi har bara sagt att det tar vi sen men nu är det sen och vi vet inte alls vad brudgumen ska ha på sig? 
    Jag ska ha en vit a-linjeformad klänning med ett långt RÖTT band i midjan, min klänning är ganska klassisk och med skor mm så kommer jag se ganska "flickig" ut, vilket jag gärna vill!

    Vi vet inte hur vi ska skriva klädkod men vi ser helst att kvinnor har klänning/kjol eller fin byxor+blus om dom inte gillar kjol, männen vill vi ska vara uppklädda, kostym, jeans är ok men rutig skjorta är INTE ok! Ni fattar uppklätt men ganska avslappnat ändå.. vet flera som ska komma som inte har några finare festkläder och vi vill inte att dom ska springa och köpa massa som dom bara har på vårt bröllop heller..

    Så brudgumen ska kanske inte vara för uppklädd? smoking eller frack går bort kanske?
    Mörkkostym då? hjälp oss!!!

    Det vi vet är att vi INTE vill är "pösig"skjorta ni vet vad jag menar, och vi vill gärna att han ska ha väst..
    Kravatt, slips eller fluga i rött matchimatchi jag vet men vi gillar det.. ;)

    Sjävklart för att göra det ännu lite svårare så har vi en tajtbudget..  
    nu behöver vi verkligen hjälp! vad ska vi välja och vart ska vi köpa det?
    Vi har tid på oss att skicka efter om någon har tips på vart man kan få uppsytt billigt?

    bilder råd tips åsikter hjälp helt enkelt mottages hjärtligt.. ;) 

  • Svar på tråden Vi vet inte alls vad han ska ha HJÄLP OSS
  • Biscui­t
    Äldre 17 May 12:55
    #1

    Så som du beskriver klädkoden för tjejerna låter det som Kavaj, det vill såga snäppet under Kostym. Som du skriver kanske smoking eller frack är lite väl uppklätt då men jag tycker absolut att mörk kostym eller kanske en frackcoat eller jaquett skulle kunna funka.

    Det går att hyra för inte allt för dyr peng annars finns det ju ställen som säljer helt ok kostymer för runt 1000-1500.

  • Future Mrs S
    Äldre 17 May 13:03
    #2
    Biscuit skrev 2011-05-17 12:55:45 följande:
    Så som du beskriver klädkoden för tjejerna låter det som Kavaj, det vill såga snäppet under Kostym. Som du skriver kanske smoking eller frack är lite väl uppklätt då men jag tycker absolut att mörk kostym eller kanske en frackcoat eller jaquett skulle kunna funka.

    Det går att hyra för inte allt för dyr peng annars finns det ju ställen som säljer helt ok kostymer för runt 1000-1500.
    jag gav förslaget att han ska köpa en mörkkostym för han har ingen och då kan han använda den på andras bröllop och dop osv, men han tyckte att det var lite tråkigt att använda den igen hans argument att jag kommer ju inte ha min brudklänning någon mer gång kändes väl lite långsökt men.. ;)

    han använder alltså aldrig sånt annars och jag tror att smoking blir för "fint" som sagt..
    han kan ju ha en väst och så där som han inte använder igen och bara åter använda kavaj+byxor inte för att han måste det heller så klart..

    hittade denna sidan :  http://www.suitopia.se/sv/wedding/
    där verkade dom ha bra priser.. 
    frackcoat jaquett får jag googla.. tror kompisens man hade något sånt på deras bröllop men då hade han svarta byxor och typ cremefärgad "jacka" är det det vanliga då?  
  • Future Mrs S
    Äldre 17 May 16:54
    #3

    vill gärna ha mer tips och råd.. gärna handfasta "köp det här här".. vi är helt lost!

  • salsa7­75
    Äldre 17 May 16:58
    #4

    När är bröllopet?
    Kolla Blocket, det finns massor av folk som säljer sina brudgums-kläder!
    O har ni lite tid kan ni åka runt o prova i så fall:) 
    Min blivande hittade en frack där för 1000 kr!!
    Lycka till! 

  • Äldre 17 May 17:13
    #5

    Smoking är aftonklädsel som bärs efter 18:00 och Jaquette är förmiddagsklädsel för tidiga bröllop.
    (OM man ska följa etikettreglerna, alltså.)

    Det finns egentligen ingen klädkod som "tillåter" jeans. "Kavaj" betyder kostym i valfri färg och "Udda kavaj" betyder kavaj och byxor i annan färg. "Udda kavaj" är alltså än mer ledig klädsel. Jag tror du kommer få svårt att hitta en klädkod som tillåter jeans, men inte rutiga skjortor. Rutig skjorta är klart mer accepterade i en ledig festklädsel än vad jeans är.

    Ang brudgummens klädsel så tycker jag inte alls att det känns långsökt att han vill bära något som han bara har den dagen. De flesta brudar gör ju som sagt det och jag tycker personligen att det spenderas för lite på männen i proportion till hur mycket brudarnas kläder kostar. Om han har en normal kroppsbyggnad så kan ju hyra frockcoat vara ett alternativt. Det finns ju även kostymer med diskreta mönster som man kan ha om man vill ha något speciellt.

     

  • Future Mrs S
    Äldre 17 May 20:13
    #6
    salsa775 skrev 2011-05-17 16:58:53 följande:
    När är bröllopet?
    Kolla Blocket, det finns massor av folk som säljer sina brudgums-kläder!
    O har ni lite tid kan ni åka runt o prova i så fall:) 
    Min blivande hittade en frack där för 1000 kr!!
    Lycka till! 
    det är inte före i november så vi har tid på oss att leta, men jag börjar känna att ska vi fynda så får vi sätta fart nu! ;)
    tack för tipset! 
  • Future Mrs S
    Äldre 17 May 20:17
    #7
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-17 17:13:42 följande:
    Smoking är aftonklädsel som bärs efter 18:00 och Jaquette är förmiddagsklädsel för tidiga bröllop.
    (OM man ska följa etikettreglerna, alltså.)

    Det finns egentligen ingen klädkod som "tillåter" jeans. "Kavaj" betyder kostym i valfri färg och "Udda kavaj" betyder kavaj och byxor i annan färg. "Udda kavaj" är alltså än mer ledig klädsel. Jag tror du kommer få svårt att hitta en klädkod som tillåter jeans, men inte rutiga skjortor. Rutig skjorta är klart mer accepterade i en ledig festklädsel än vad jeans är.

    Ang brudgummens klädsel så tycker jag inte alls att det känns långsökt att han vill bära något som han bara har den dagen. De flesta brudar gör ju som sagt det och jag tycker personligen att det spenderas för lite på männen i proportion till hur mycket brudarnas kläder kostar. Om han har en normal kroppsbyggnad så kan ju hyra frockcoat vara ett alternativt. Det finns ju även kostymer med diskreta mönster som man kan ha om man vill ha något speciellt.

     
    Vi kommer nog att skriva om klädseln på ett infopapper som skickas med inbjudan och förklara hur vi vill ha det.. att använda klädkoder känns jobbigare eftersom det liksom krävs lite tolkning av det.. ;)

    Vi är lite oroliga för hyra eftersom han just inte har en "normal" kroppsbyggnad utan är mer musklig och de flesta saker han provar är antingen förlitet upptill eller så får han plats med fyra av sin mage i dom typ.. ;) men det kan ju absolut vara värt att kolla upp!

    Spendera pengar får han, hans kläder kommer även om dom blir billiga vara dyrare än mina jag satte min klänningsbudget på 4000:- och köpte en för 1500:- eftersom affären skulle sålde ut massa modeller.. :)  
  • elingi­llberg
    Äldre 17 May 20:20
    #8

    Sy kostymen billigt här: www.suitopia.se !!!!!!!!!!!!!!!!

    Uppklätt/somrigt, men avslappnat är precis vad vi ska ha och min man ska ha kostym med väst! Det är både supersnyggt och samtidigt inte lika "flådigt/stroppigt" som frack m.m. haha!

  • Future Mrs S
    Äldre 17 May 21:44
    #9
    elingillberg skrev 2011-05-17 20:20:36 följande:
    Sy kostymen billigt här: www.suitopia.se !!!!!!!!!!!!!!!!

    Uppklätt/somrigt, men avslappnat är precis vad vi ska ha och min man ska ha kostym med väst! Det är både supersnyggt och samtidigt inte lika "flådigt/stroppigt" som frack m.m. haha!
    jag hittade faktiskt den sidan och funderade på precis samma sak! :D
    vill du berätta mer hur ni valde? tyg osv? :) 
  • elingi­llberg
    Äldre 17 May 22:19
    #10
    Future Mrs S skrev 2011-05-17 21:44:19 följande:
    jag hittade faktiskt den sidan och funderade på precis samma sak! :D
    vill du berätta mer hur ni valde? tyg osv? :) 
    Vi valde genom att gemensamt först titta på bilderna av de män som skickat in foton på sig i sina kläder de beställt. Under bildderna står även vilet tyg och vilken modell det är.

    Sedan tänkte vi på vilken nyans som passade bäst för min man och hans färger (är lite nörd när det gäller det där.. sommar/vår/höst/vinter om du vet vad jag menar..hehe)

    Och så klickade vi på kostym och gjorde valen. Vi tog oftast de moderna valen man kunde göra, men två knappar vilket är klassiskt. Vi diskuterade fram tillsammans vilka val som passade bäst och sedan tänkte vi en hel del på tyg innan vi kom fram till rätt. Det fick bli ett som inte var för kraftgt eftersom det ska vara en sommarkostym. Jag minns tyvärr inte vilket tyg det blev, men det går ju att läsa om dem på sidan när man "skapar" sin kostym..

    Nu sitter vi och väntar på leveransen som borde vara om ca 1 vecka.. :) Spännande!!

    Hoppas ni hittar nåt ni gillar!!
  • Äldre 18 May 00:00
    #11
    Future Mrs S skrev 2011-05-17 21:44:19 följande:
    jag hittade faktiskt den sidan och funderade på precis samma sak! :D
    vill du berätta mer hur ni valde? tyg osv? :) 
    Bara så du vet. Tyget är inte jättelikt det på bilderna på hemsidan. Enklast är att beställa hem tygprover. För 150:- får man hem alla tygproverna, men beställer man sedan en kostym inom 10 dagar så drar de av den summan på din beställning.
  • Vinter­sol
    Äldre 18 May 08:54
    #12
    Biscuit skrev 2011-05-17 12:55:45 följande:
    Så som du beskriver klädkoden för tjejerna låter det som Kavaj, det vill såga snäppet under Kostym. Som du skriver kanske smoking eller frack är lite väl uppklätt då men jag tycker absolut att mörk kostym eller kanske en frackcoat eller jaquett skulle kunna funka.

    Det går att hyra för inte allt för dyr peng annars finns det ju ställen som säljer helt ok kostymer för runt 1000-1500.
    Tänkte bara förtydliga för TS att det inte finns någon klädkod som heter "Kostym".
    "Kavaj" eller "Mörk kostym" är det i sånt fall.

    På beskrivningen TS gör skulle jag föreslå klädkoden "Kavaj".

    När det gäller brudgummen så tycker jag att bruden och brudgummen ska ha kläder på samma nivå, så att de matchar varandra.
Svar på tråden Vi vet inte alls vad han ska ha HJÄLP OSS