• Gift Anna

Katt som inte vill gå på lådan!

Vi passar min kompis katt som är ca. 5 veckor yngre än vår ,de är båda kattungar.
    Nu till "problemet",denna lilla tjej vägrar att gå på lådan när hon är nödig,jag har försökt att lyfta ner henne där så att hon kan krafsa lite,så att hon vet var lådan står,den står på exakt samma ställe som den gör hemma hos henne,hon har dock en låda med huv på det har inte vi.
    För ett par helger sen när min kompis passade vår katt så accepterade hon deras lådam ed huv.
    Nu har vi torkat både det ena och andra på golven i sovrummet och arb.rummet.
    Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Katt som inte vill gå på lådan!
  • Gift Anna

Ingen kattkunnig härinne? *s*

• Signatur

Hjälper inte era egna katter till? Kanske kan vara värt att prova en "huv" En uppochnervänd kartong med urklippt hål eller så? Vi hade samma problem närjag hade katt för länge sedan, men den katten var sjuk, så vi blev tvungna att avliva den. Men denna katten sköter sig hemma eller?

• Ankis

Generellt sett brukar katter vara bra på att kissa i lådan, undantag är om katten är sjuk antingen fysiskt eller psykiskt, ytterligare ett alternativ är att det är en protest. Katten kan helt enkelt sakna sin ägare o då kissa lite här och var som en markering. Ni kan försöka gosa och skämma bort katten och se om det hjälper, annars får ni helt enkelt vänta tills ägaren kommer hem.

• Gift Anna

Tack för tipsen!
    Jag ska fixa en skokartong som jag klipper hål på.
    Jag tror hon sakanar matte,även om hon är väldigt kelig och vi gosar med henne i massor,hon är mer kelig än vår katt,jag har försökt att få vår katt att visa den andra vart lådan är,den andra katten är nästan rumsren hemma.

• Milko

Kan det inte vara så att lådan är "främmande" för henne. Den luktar mycket av er katt och inte alls den "vanliga" lukten. Katter är ju väldigt doftkänsliga. Fast det var ju ingen lösning på problemet precis .

• Larven

Mitt förslag är att byta sand och spola rent lådan så att den inte luktar så mycket av er katt. Så fort vi byter i lådan tävlar våra katter om att komma dit först och sätta sin "lukt".

Att göra en huv verkar också vara en bra ide. & att gosa med den lille...

• April 2004

jag hade samma problem. skaffade en extralåda som jag ställde på ett annat ställe. funkade bra.

det där med lukten som någon nämnde är helt sant. det är revir för katterna, med andra ord så skulle den du passar göra intrång i din katts revir genom att använda din katts låda. nått i den stilen.

• l i s a

Hej!

Vad är det för ålder på katten som inte vill kissa i lådan? Att jag frågar är för att din katt kanske håller på att bli könsmogen och står över i rang? Kanske vill den katten som är på besök inte "kissa över" den andra kattens revir?!?! Även om det inte är så, så kan vara så också att hon inte vill kissa på samma ställe som en annan katt kissar på. Jag har själv vaktat en katt som vägrade gå på mina katters låda trots att dom var vänner. Hon hittade egna ställen att göra till toa tills vi hämtade hennes egen låda och ställde på andra sidan av lägenheten. Det gjorde susen. Denna katt ville helt enkelt ha sin egen toa. Att mina katter gick på toa i hennes låda spelade ingen roll.

Jag tror inte det kommer att spela någon roll hur mycket ni än rengör den låda din katt har. Den kommer ändå att lukta främmande. Har du inte möjlighet att hämta hennes egen låda så försök med en helt ny låda på ett annat ställe och låt katten du vaktar kissa i den först innan din katt gör det (stäng in den i ett rum så den får vara "i fred" med lådan). Låt henne göra den nya lådan till "sin".

Det kan vara en protest också. Det är inte alls ovanligt att katter som känner sig övergivna eller på något sätt missnöjda med en situation fixar olyckor för att protestera!

Ytterligare en förklaring kan vara att du kanske använder en annan kattsand än vad katten du vaktar är van vid? Sådant kan också göra att en katt inte tror att det går att gå på toa för att sanden är främmande.

Jag vet inte om sådant här kan ha med revir etc. att göra men kanske. En kattuppfödare jag känner har många katter hemma och många lådor. Dessa katter har "sina egna" lådor som dom delar med en eller två andra katter men dom går inte på varandras lådor.

Eller så är det bara så att vissa katter inte tycker om att gå på främmande toaletter som i deras nosar luktar skunk = annan katt! Många människor är ju också så :D

Lycka till!

• Hedde

Hej giftanna!

Det problemet hade vi med vår katt, vi kom fram till att han kände sig inte säker när han inte hade ett "hus", så vi skaffade det och det funkade hur bra som helst.

Hedde

Svar på tråden Katt som inte vill gå på lådan!