• Knopan
    Äldre 15 May 11:01
    4002 visningar
    9 svar
    9
    4002

    PAYPAL - snälla, hjälp mig!

    Jag har kontakt med Landy Bridal för att beställa en kinaklänning hos dom. De har mailat mig och bett om min mailadress till Paypal, för att kunna sända mig invoice. VAD är invoice?

    Mitt Paypal-konto ber mig att bekräfta det kontokort jag kopplat till Paypal. MÅSTE jag göra det?

    Är kontokortet det enda sättet för att använda Paypal?

    Kan jag inte bara flytta pengar från min internetbank till mitt Paypal-konto?

    Jag bli helt skogstokig på sånt här!! Det ska bara FUNKA!

    Fnns det någon vänlig själ där ute som kan det här med Paypal? 

  • Svar på tråden PAYPAL - snälla, hjälp mig!
  • Linn89
    Äldre 15 May 11:04
    #1

    Jag har bara använt det en gång men jag har för mig att man kan föra över pengar med internetbanken,

  • wiii
    Äldre 15 May 11:33
    #2

    ja, man ska kunna fylla på pengar på sitt paypalkonto. Jag har dock bara använt med kontokort..

    Kollade lite på mitt paypal-konto nu, och när du har loggat in, så står det i menyraden "mitt konto", där ska du klicka, sedan kommer en undermeny upp och där klickar du på "fyll på".
    Då kommer där upp ett kontonummer som du kan skicka pengr till för att fylla på ditt paypal-konto.

     

  • wiii
    Äldre 15 May 11:36
    #3

    Invoice är ett system för säljaren att skicka mail till dig vad jag förstår
    Här står hur det fungerar från säljarens håll iaf 

    merchant.paypal.com/cgi-bin/marketingweb&content_ID=merchant/online_invoicing

  • wiii
    Äldre 15 May 11:38
    #4

    Nähä, länken ville visst inte fungera, men det är iaf för att dom ska kunna maila dig till den mailadressen som är kopplat till ditt konto, ska visst snabba på betalningen på något vis

  • Knopan
    Äldre 15 May 14:23
    #5

    Tack, snälla ni, för hjälpen! Saker och ting börjar klarna nu  

    Jag funderar dock på valutan. Det står på mitt Paypalkonto under "fyll på" att jag från mitt konto hos banken kan flytta över pengar i SEK. Hur blir det då för den som ska "hämta" pengarna (i det här fallet Landy Bridal)? De vill ju ha dollar väl? 

  • wiii
    Äldre 15 May 14:30
    #6

    Eftersom att det är elektroniska pengar så att säga så spelar det ingen roll, det kan bli till vilken valuta som helst i andra änden. 
    Det är ju samma som när du tar ut pengar från en bankomat i ett annat land från ditt svenska konto, då får du ju ut pengar i landets valuta. 

  • Knopan
    Äldre 15 May 14:52
    #7
    wiii skrev 2011-05-15 14:30:28 följande:
    Eftersom att det är elektroniska pengar så att säga så spelar det ingen roll, det kan bli till vilken valuta som helst i andra änden. 
    Det är ju samma som när du tar ut pengar från en bankomat i ett annat land från ditt svenska konto, då får du ju ut pengar i landets valuta. 
    Okej  

    Då är jag lugn för tillfället. Jag lär återkomma    
  • Knopan
    Äldre 16 May 08:35
    #8

    Here we go again!

    När jag ska flytta pengar från min internetbank till mitt Paypalkonto hur gör jag med valutan då då?

    Landy Bridal vill ju ha 399 USD. Behöver jag först räkna ut hur mycket det är i svenska kronor för att kunna flytta över det? För pengarna på min internetbank är ju SEK.

  • Aniara­4
    Äldre 16 May 08:47
    #9
    Knopan skrev 2011-05-16 08:35:24 följande:
    Here we go again!

    När jag ska flytta pengar från min internetbank till mitt Paypalkonto hur gör jag med valutan då då?

    Landy Bridal vill ju ha 399 USD. Behöver jag först räkna ut hur mycket det är i svenska kronor för att kunna flytta över det? För pengarna på min internetbank är ju SEK.
    Ja, jag tror du själv måste räkna ut hur mycket det blir, och gärna ta lite marginal ifall valutan svänger lite. Det tycker jag är en irriterande grej med Paypal, att det är svårt att ha exakta pengar och krångligt att försöka föra tillbaka de pengar man inte använder.

    Själv har jag aldrig fört över pengar till mitt Paypalkonto, jag öppnade det först för att kunna ta emot betalning för internetundersökningar jag var med, och det har varit väldigt praktiskt att kunna använda de pengarna när en säljare förutsätter Paypal .Samtidigt har jag sluppit ge Paypal mitt VISA-nummer, som jag alltid är lite försiktig med. Men det är klart, skulle jag köpa en klänning eller nåt annat större skulle jag ju få göra det.
Svar på tråden PAYPAL - snälla, hjälp mig!