• förlovad

Önskar tips på lantlig festlokal runt Linköping!

Hej!

Nästa sommar gifter vi oss och vår gamla hemstad Linköping känns som det naturliga platsvalet. Finns så mycket vackra miljöer runt stan! På slätten, mot havet, vid Vättern... Någon som har tips på en bra lokal för fest ute på landet? Vi kommer nog bjuda ca 100 pers... Jag tänker mig tex. en stor lada som man kan smycka, eller en stor loge, hembygdsgård med stora ytor eller liknande. Slottsmijöer känns lite för tjusigt för vår del, så gärna det enklare, råare, lantligare. Kann ju finnas andra lokaler också som man inte tänker på... glasbruk, gamla bruksbyggnander... Enormt tacksam för tips och förslag!

• Svar på tråden Önskar tips på lantlig festlokal runt Linköping!
  • jeami174

Vi bor också i Linköping och ville ha en lantlig lokal då slott kändes för tjusigt :)
    Vi tittade på några olika och tillslut föll valet på Sålla kvarn (eftersom den ligger nära Björkebergs kyrka där vi gifter oss "hemkyrkan").

Annars har vi tittat/kikat på internet på följande:

Brunneby hallen
    Västerlösa Bygdegård
    Kaga bygdegård
    Sörstad herrgård - (man kan hyra magasinet)

Mvh
    Jeanette

• Kattpoet

Lite längre bort finns  Risinge prästgård med sovplatser och en gammal kyrka, så man kan gifta sig  och sedan gå över vägen till festen.

Den ligger visserligen  i Finspångs komun men det är värt en titt och kolla svenska kyrkans hemsida.

• förlovad

Tack för hjälpsamma svar! Ska genast kolla upp dessa! Ska ni gifta er i sommar i Sålla/Björkeberg? Ser fint ut!

Kaga bygdegård har jag kollat efter på nätet men inte kunnat hitta några bilder. Någon som vet om det är fint? Det kan vara lite tråkigt med bygdegårdar som har en sådan där 90-tals-dagis-känsla, med plastgolv, små fönster och platsstolar från någon gympasal . He, nu låter jag lite kräsen. Men då har man ju hellre en tom vacker gammal lada...

Tack igen! Tar gärna emot fler tips!!!

• Kattpoet

Du kan ju kolla med Vårdnäs utanför Linköping om de  har bröllop där, det finns både kyrka och kapell i  närheten och  sovplatser

• mysan33

hej kornett gården som ligger utåt fornåsa finns . är en jättestor lada. den ska vara fin men har aldrig vart där själv.

• Bobby

Tips:
    Iom att intresse finns för Vättern kan jag rekommendera Borghamns vandrarhem. Ligger så fint precis vid vätterns strand. Lätt att ta sig till via E4an. Har även många sovplatser för långväga gäster. Är heller inte så dyrt att hyra. Passar bra in på önskan om enkelhet och lantligt. 
    http://www.borghamn.com/

Lycka till!

• Therese och Gustaf

Vi ska vara i slattefors magasin. Det har en lantlig, mysig känsla.  Ligger ut mot Landeryd.

• förlovad

Fantastiska tips! Tusen tack! Borghamn och Slattefors ser ut att passa våra önskningar väl. Nu är det bara att ge sig ut på tur och kika Vad fint att du är inne och tipsar oss nybörjare Bobby. Såg på din sida att du har en del erfarenhet på området.

• Bobby
    förlovad skrev 2011-05-15 22:22:22 följande:
    Fantastiska tips! Tusen tack! Borghamn och Slattefors ser ut att passa våra önskningar väl. Nu är det bara att ge sig ut på tur och kika Vad fint att du är inne och tipsar oss nybörjare Bobby. Såg på din sida att du har en del erfarenhet på området.
    Kul att tipset kanske faller Er på läppen. Det är så kul att få hjälpa, så man försöker så gott man kan - med det man kan...men det är en balansgång så man inte gör reklam för egen sak.

Skrattande
  • Kattpoet

Borghamn är så himla underbart! Enda nackdelen  för  mig att varje gåg jag har varit där har det antigen varit   veteranbils träff, båt träff eller ornitolog träff...

Men det är vackert. 

• förlovad

Behöver ju inte vara något problem att du är en företagare i branchen. Tror att många är glada för tips från alla håll. Och du äger ju inte Borghamns vandrarhem, antar jag . Fast jag hade gärna blivit tipsad även av någon ägare. Sen får man ju leta extern info också och även se med egna ögon. Fast det är ju viktigt att klargöra vilken roll man har.

• Aylas

Vi tittade också på Linköping, men hamnade till slut ett par mil därifrån, i Hycklinge.
    Lokalen heter Höganlid bygdegård och ligger naturnära med skogen runt hörnet.

De har ingen hemsida, men du får gärna inboxa mig för bilder och om du vill ha telefonnummer.

Lokalen rymmer nog uppmot 200 personer och är kanske inte jättespännande i sig när man ser den naken, men med dekorationer och dukning så tror jag (hoppas) att den kan bli underbar. men omgivningarna är underbara!

• förlovad

Tack Aylas! Jag kontaktar dig.

• kandersson174
    förlovad skrev 2011-05-16 13:10:46 följande:

Behöver ju inte vara något problem att du är en företagare i branchen. Tror att många är glada för tips från alla håll. Och du äger ju inte Borghamns vandrarhem, antar jag . Fast jag hade gärna blivit tipsad även av någon ägare. Sen får man ju leta extern info också och även se med egna ögon. Fast det är ju viktigt att klargöra vilken roll man har.

Kan tyvärr inte rekommendera Borghamns vandrarhem. Det är visserligen väldigt fint, lokalerna som sådana är perfekta för bröllop, men de som äger och driver stället gör problem av allt. De rör även till saker och kan vara väldigt otrevliga mot sina gäster.
  • Kattpoet

Sedan finns ju  Risinge prästgård,   den har kyrkan brevid och sovplatser, ligger utanför Finspång och är jättemysig.

Svar på tråden Önskar tips på lantlig festlokal runt Linköping!