• evelin­as
    Äldre 14 May 14:58
    7523 visningar
    35 svar
    35
    7523

    Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?

    Har bara tittat lite löst på det här med bröllop, är nyförlovade så lär väl dröja ett tag till. Jag har ju kollat runt lite här inne och ser folk som glatt meddelar att deras bröllop bara kostar 30k, 20k och till och med 10k....hur lyckas ni?

    Tittar man lite mer ingående verkar många lägga väldigt lite pengar på mannens klädsel? Min fästman skulle ALDRIG gifta sig i en gammal kostym och är väldigt modemeveten så där ryker ju 4000:- av budgeten. Lika mycket och kanske lite till på klänning till mig, 6-7000 på ring. Sen ca. 7000:- på mat, nästan lite mycket på alkohol... Sen hår, blommor, inbjudningskort osv.

    Har räknat och har landat på 36 000:- och då har jag inte räknat in saker som tackkort, smycken, skor och fotografering. Och hållit mig väldigt "budget" enligt mig själv...


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Svar på tråden Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?
  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 May 15:04
    #1

    Vi har kuvertavgift, så gästerna betalar sin egen mat om man säger så.
    Vi kommer ha buffé som gästerna själva får plocka av.
    Sedan har vi betalbar. Lokalen kostar 500:-. 

    Det enda som inte täcks av kuvertavgiften är våra kläder som hamnar på runt 3-4000.
    Tärnorna betalar sina egna kläder. Vi vill ha silverringar, så dom kostar kanske 200:-/st.
    Dekorationer, inbjudningskort m.m gör vi själva. 

    Sedan får vi lite hjälp av våra föräldrar. Kommer hamna under 10.000  

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 14 May 15:06
    #2

    Jag har inte lyckats kan jag säga
    Men det jag märkt att det oftast handlar om är att betsämma Vad som är viktigast och lägga pengar på det, och strunta i det som inte känns viktigt!
    För oss var det viktigt att få fira med "alla" nära och kära, och eftersom vi har stora släkter båda två blev det snabbt många gäster och vi anpassade festen efter det. Det blir vin och öl fr Tyskland och buffé. Inga live band eller liknande utan spellista spotify.
    Vi lägger heller inte ut flera tusen på fotograf då varken jag eller BM trivs att bli fotograferade, vi har en släkting som är duktig amatör som passar oss perfekt (Han kommer inte att "dokumentera" dagen, utan ta bilder på oss efter kyrkan och fota lite under middagen)
    Jag köpte min klänning på outleten i Sthlm, då fick jag nöjet att prova klänning, men betydligt billigare än vanliga brudbutiken

    Lycka till!! Om ni bara kommer fram till Vad som är viktigt för er och "kör på den linjen" är jag säker på att ni får precis det bröllop ni vill ha och det går att få det att passa med plånboken.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 14 May 15:07
    #3

    Det handlar ju om vad man har för förutsättningar och förväntningar, ja samt att det är ju lite av en smaksak också i flera fall.

    Skulle tippa på att de flesta som klarar sig på tex 20 000kr inte lägger 6-7000kr på en klänning, men är lika nöjd för det :) De kanske köper en begagnad eller en kina-klänning. Ja, och deras karlar kanske inte har något emot att använda en kostym de redan har, eller som min, köper sin för 1500kr på Dressman :P

    Ringar är ju också en stor del i mångas budget, men det finns ju faktiskt de som inte bryr sig ifall ringen inte är i vitguld och diamanterna inte är äkta. Vi har betalat ca 850kr för tre ringar i silver, två med gravyr och en med CZ-stenar. Vi tycker att det är de finaste ringarna vi sett och vi lägger hellre pengarna på annat.

    Jag kommer göra mitt eget hår och sminka mig själv, så där faller det bort stora kostnader. Ja, samt att vår fotograf är en vän och gör det gärna gratis. Ännu en kostnad borta.

    Nu kommer vårt bröllop gå på ca 40 000kr iaf OCH vi kommer ta kuvertavgift för att täcka maten och enbart maten, då vi helt enkelt inte har råd att betala maten för drygt 70 gäster.

    Personligen är jag dock övertygad om att de som har bröllop för 10 000kr är lika nöjda med sina. Alla vill inte ha ett stort och påkostat bröllop. Det finns andra saker här i livet också ;P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 May 15:08
    #4

    Glömde säga att håret gör min superduktiga lillasyster och sminket gör jag själv
    Buketten gör jag själv, av superfina silkesrosor (ser äkta ut och kostade runt 100kr)

    Plus alkoholen (Tyskland) står min svärfar för, så betalar vi honom för det som vi sålt under kvällen. 

  • evelin­as
    Äldre 14 May 15:18
    #5

    Tack för era svar tjejer

    Tycker ju som sagt jag försökt snåla när jag tittat på saker och ting... Frisyr ska inte vara något avancerat, blommor kan jag binda själv (är florist som jobbar med annat). Ringen kostar 6600:- och är en likadan jag redan har men med stenar, vill jag ändå lägga några kronor på då jag ska bära den resten av livet.
    Klänning vill jag egentligen ha en för 7-8000:- men kompromissar och väljer en för 4500:-. Skor finns på Skopunkten, smycken på Glitter, inbjudningskort knåpar jag gärna med själv. Maten blir buffé och spriten från Tyskland. Sminka mig kan jag ju själv...

    Haha hur var det nu....vi har inte ens pratat ingående om bröllop men har hela budgeten klar


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • wiii
    Äldre 14 May 15:21
    #6

    Ingen av oss lägger såna summor på kläderna, jag köpte min brudklänning för 2500 på rea, var inte från årets kollektion men det bekommer mig inte det minsta! Sambon kommer att hyra sina kläder så blir inga stora summor där heller.
    Inte heller min ring är dyr, 1300 kostar den, är en slät titanring.
    Maten lagar vi själva osv.
    Det går absolut att få ett budgetbröllop, men då funkar det inte att man vill ha dyra kläder och ringar, inte om man samtidigt vill bjuda ganska många gäster. 
    Vi känner samtidigt inte att vi har kompromissat bort något, utan vi får det som vi vill ha det, men utgångskraven var inte så lyxiga ;) 

  • Kattpo­et
    Äldre 14 May 15:23
    #7

    Jag är den enda här som jag har sett med ett 10 000 kr bröllop utan kuvertavgift, hade vi spenderat en krona mer så hade vi inte kunnat flytta ihop,  alltså   flytten var viktigaste  och sedan bröllopet.  

    Så vi satte oss ner och kollade igenom vad vi behövde, inte kunde vara utan och vad som vore skoj att  ha med på ett bröllop och sedan  ser man vad man kan få  för pengarna man redan satt, visst försvinner en del saker men  gift blir man ju endå.

    Om nu kläderna är så viktiga och man kan inte tänka sig hyra eller köpa på rea, ja då blir det dyrare. Sedan är ju  frågan  hur mycket pengar ni har och är vana att röra er med.  Är du som mig sjukskriven  så finns det inga  stora summor, man får ta det lilla man har  och har man bara 5 månader på sig så är 10 000 väldigt mycket att samla ihop även om man är två om det hela. 
    Man får rätta sin begär efter plånboken, annars hamnar till slut på lyxfällan.

    Min pappa är modemedveten,  men han handlar alltid på rea och på så sätt kommer han över 500 kr skjortor för 25 kr,   en 1000 kr kavaj för 200 kr och  1500 kr skor för   800 kr , han alltid gjort så och lyckas hålla sig modern i över 40 år, så man behöver inte lägga ut  4000 kr, man kan men man behöver inte.

    Så självklart,  har du  dyra måsten då får du ett  dyrt bröllop,  så enkelt är det.

     

  • evelin­as
    Äldre 14 May 15:37
    #8

    Jag "måste" inte lägga 4500:- på en klänning men vill ha en riktig brudklänning från butik och det är vad en ny som minst kostar. Om jag sedan hittar en från föregående års kollektion för halva priset, eller "Min" klänning på Blocket så kör jag ju på det Men vill inte budgetera för snålt nu när jag tittar på hur mycket vi kan tänkas behöva spara...
    Och hittar sambo en kostym på rea krymper ju även den posten. Han köpte en Oscar Jacobson för 2000:- förra årets NK-rea exempelvis.

    Ringen är väl det enda som jag vägrar kompromissa mer med; skulle gärna ha en för det dubbla priset men snålar in. Sen kommer det väl inte bli så överdrivet mycket gäster...kanske 50st max. Sambon har stor familj, jag en lite mindre.

    Lokal kostar inget och saker som ex dukning är inget jag vill lägga ut massor på.


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Kattpo­et
    Äldre 14 May 15:47
    #9

    Du kan ju köpa en klänning från Kina så blir det  billigare det med.

  • evelin­as
    Äldre 14 May 15:49
    #10

    Jo det är klart...men är väldigt tveksam till det. Kvaliteten blir ju väldigt dålig (dåliga material) och då vill ja med mina kurvor gärna prova innan jag köper Sen har ju tänkt sälja den sen...

    Någon som vet vad det kan kosta att hyra en Nixaklänning?


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
Svar på tråden Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?