• fru i augusti

Priser på vitt guld?

Jag och M2b funderar över detta med ringar, budgeten är rätt snål. Vi har hittat titanringar som är jättefina och med släta förlovningsringar till oss båda och en vigselring till mig skulle vi komma undan med att betala ca 5000:- för alltihop. MEN jag har en kompis som är guldsmed och som nämnt flera gånger att hon gärna skulle vilja göra min förlovningsring när den dagen kommer. Hon gör arbetet gratis har hon sagt, jag behöver bara betala för materialet. Men jag undrar hur mycket det skulle kosta i så fall. Vi planerar dessutom ett överraskningsbröllop, så jag kan ju inte fråga henne och sedan ångra mig om det blir för dyrt. Frågar jag så vill jag inte ha berättat om vad vi planerar i "onödan". 
    Jag vill gärna att hon gör våra ringar. Det blir mer speciellt så, men vi har inte ekonomin att betala mer än ca 5000:- för ringarna.

Så vad tror ni? Två släta förlovningsringar i vitt guld, en ca 4 mm bred och en ca 6 mm bred och sedan en smalare vigselring i vitt guld med (troligtvis) några små svarta diamanter i. Vad kan det kosta i material? Någon som har en aning? 

Denna tittar jag på som vigselring (i titan) och skulle vilja ha en ungefär likadan fast i vitt guld i så fall.

• Svar på tråden Priser på vitt guld?
  • KhiraLii

Ni har inget gammalt guld ni kan byta in? När vi gjorde förlovningsringar förra året tog en billig guldsmed 400 kr/g och sedan dess har priserna gått upp en del. Idag kan man sälja guld för strax under 200 kr/g och hos vissa guldsmeder får ni betala mellanskillnaden hos andra byter de in 1 g gammalt mot 1 g nytt. Behöver inte vara v itt guld heller

Som en jämförelse så vägde sambons ring som är 2 mm hög och 8 mm bred 15 g. Försök hitta ringar på nätet ni gillar i mått och se om vikt finns angivet så får ni ett hum.

• KhiraLii

Glömde en detalj, ringstorleken spelar ju också roll såklart. Sambon har 19 mm så ganska litet.

För att få det billigare kan man göra dem tunnare men jag tror inte man rekommenderar under 1.5 mm för vigselringar. Beroende på storleksval av diamanter krävs ofta en viss höjd för att kunna göra fattningarna säkra.

Svar på tråden Priser på vitt guld?