Ransäter
Är det någon som har någon som helst information om hur det är att ha bröllop på Ransäters Hembygdsgård i Värmland?
Tacksam för ALLA svar! :)
Är det någon som har någon som helst information om hur det är att ha bröllop på Ransäters Hembygdsgård i Värmland?
Tacksam för ALLA svar! :)
Min blivandes pappa jobbar där och vi hade lokalen i åtanke när vi valde festlokal till vårt bröllop. Det är en jättemysig lokal, men lite väl smal så det är svårt att ställa borden så att det blir riktigt bra, men det beror ju på hur många man är förstås. Lokalen har använts för bröllopsfester tidigare, vet jag i alla fall.
Vi ska ha våran fest i Tomta hembygdsgård som inte ligger så långt därifrån, så det kan annars vara ett tips! Det ligger jättefint med utsikt över dalen, och lokalen är fullt utrustad med porslin för ca 70 gäster osv.
Jag har varit i norra logen (som väl är större än den södra?) , och är den verkligen så smal? Två långbord borde väl gå bra? :) Vet du hur stor den är, mer exakt? :)
Puffar, i guess
Inte haft bröllop där, men har sjungt på ett på festen... Plus att jag har varit med om andra stora fester på både norra, södra och västralogen...
Vi har haft två långbord i norra så det har funkat... lite trångt blir det ju men et funkar så länge inte alla går samtidigt ;)
Åh! Jag har tänkt ha två långbord i norra logen (för den är väl finast?), så det passar kanske bra då Konstig fråga kanske, men kommer du ihåg vilken typ av stolar/bord det var?
Det är enkla ihopfällbara bord i trä och enkla stolar också i trä...
Okej, tack!
när gifter ni er? Jag har varit varje sommar i 8 år i Ransäter och har bara sett ett få tal bröllop där under den perioden vi är där...
Tja, det är väl inte aktuellt just nu... Tänkter typ... 2015. Vi studerar båda två på olika orter, så vi vill vänta tills vi kan flytta ihop
Vi har varit i Ransäter på stämman flera år i rad, och eftersom vi träffades genom musiken så känns det som ett så självklart ställe. Har "alltid" velat ha min bröllopsfest i en loge/lada och allting bara klaffade med stugby, omgivningar och sådär. Du har inga bilder från något av bröllopen du sett/varit på?
haha! Samma som mej då... jag och m2b pluggar fram till 2014 och varken vill eller ar råd att gifta oss innan examen. sen måste man ju jobba ihop lite pengar med... vi satsar också på 2015.. men vi kanske får flytta det till senare också...
Jag har vart med i Värmlänningarna som spelas där varje midsommar i 8 år.. det har varit några få bröllop där under den perioden, men jag har aldrig varit på bröllop i logen mer än att de frågade oss i spelet om vi ville komma och sjunga för brudparet efter föreställningen...
Så tyvärr har inte jag några bilder från bröllop där. och hittar tyvärr inget från våra premiär/avslutningsfester heller... :/ Men jag vet att det går och att man kan göra det superfint! :)
Kul att hitta någon liksinnad! Känner mig otroligt tidigt ute (eller ja, det är ju ingen seriös planering som gäller här, mest inspiration) så det är ju skog att någon annan också gör så! Tror det är bra att vara ute i god tid!
Hur långt har du kommit i planeringen? Vet du var/hur/när?
skoj, inte skog, förstås!
Eller hur! Jag har iofs haft insprartion i huvet sen innan jag träffade m2b... Men nu är vi faktiskt förlovade och vet att vi vill gifta oss under 2015... Så jag brukar säga att jag kanske planerar lite. men hugger inget i sten... Bröllop och sånt är så nytt för mig.. har bara varit på ett fåtalt bröllop, och ingen i min närmaste krets har gift sig än... Så det är lite lugnade för mig att kolla saker i väldigt god tid! ;) Plus att man längtar såklart!
Inte alls långt... Vi pratar om att gifta oss i Örerbo trakten för att vi bor här nu... men jag är från Värmland och m2b är från Skaraborg... Så vem vet.. det kanske blir nånstans där med... För oss är det viktigt att hitta en bra festlokal... vi har ingen kyrka vi känner oss bundna till...
Vi vet bara att vi vill gifta oss under sommaren 2015, kanske i början på juli eller augusti...
Själva då?
Vi får starta en Bröllop 2015 tråd sen ;)
Haha, ja absolut!
Det enda bröllop jag har varit på är min systers, men jag har en ganska klar bild i huvudet hur jag vill ha det ändå! Har "tjatat" om bröllop sen jag träffade min stackars m2b, vilket är typ 6 år sedan... Vi förlovade oss 2009, men inte först typ nu verkar han vara med på noterna att vi faktiskt kan gifta oss framöver Har varit mycket "hm, jaja" hittills
Tja, hittills är vi överrens om Ransäter, men det har vi alltid varit. Jag vill däremot inte gifta mig kyrkligt eftersom jag inte är kristen och inte tycker att Gud har så mycket att göra med mitt bröllop, men det vill han... Även om han inte är speciellt kristen han heller, han tycker mest det är en fin lokal. Har lite svårt för sånt tänk, men jaja. Det är ju det enda han har sagt att han vill, så det lär väl bli så...
Annars då? Jo, fast besluten att ha ett novemberbröllop, mycket för att jag är en perfektionist av ganska stora mått, gillar att ha koll och älskar att planera. Att ha ett sommarbröllop där man tänker sig sol och istället får regn skulle liksom förstöra för mycket! Så i november kan man förvänta sig "skitväder" och planera därefter; levande ljus, marschaller, lyktor, någon varm mustig soppa till förrätt, ostbricka, fackeltåg, murriga färger.... you name it! Sen träffades vi i slutet av november också!
Är inne i en klänningsfas just nu.. Det är så fånigt kul att bläddra bland inspirationsbilder!!
Vi träffades 2010 när jag blev hans fadder under nollningen på universitetet, och vi visste väldigt tidigt att vi ville att det skulle bli vi! Vi förlovade oss i höstas på två tvåårsdag. Min m2b är med på noterna och han vill att vi satsar på 2015, även om jag tror att vi kanske behöver vänta till 2016 så vi hinner jobba och komma i ordning ordentligt efter examen...
Vi är båda kristna och från samma typ av församling, vilken bara var tur antar jag... ;) Man måste ju inte gifta sig i en kyrka heller bara för att... Min m2b sa igår att det skulle vara fint med ett utomhusbröllop, och att han hade hittat en fin plats, på området där festlokalen vi är sugna på ligger... Men vi vet inte än...
Ja, oavsett årstid så får man ju vara beredd att inte ha allt hugget i sten och alltid ha en plan b till allt ;)
Ska ni vara i en loge då kan det nog vara bra att planer att man kanske har med sig extra värmekällor... eller förbereda ordentligt så man har varma kläder...
Eller hur! Jag är helt kär i Alfred Angelos klänningar. Men de kommer jag nog aldrig ha råd med. Men mycket av hans stilar gillar jag... Lilly gör också väldigt fina!
De senaste dagarna har jag suttit och knåpat ihop en klänning av typ tre andra klänningar, och fick verkligen fram min drömklänning! Har hört runt lite vad den skulle kosta att göra (som typ kinaklänning) och har fått lite olika svar mellan 2000-3500 kr. Helt okej ändå kan jag tycka... Skulle nog inte lägga mer för en klänning som man bara har en dag. Hur tänker du?
Jag skulle inte heller vilja lägga så mycket... Som jag tänker nu är om jag köper en får den definitivt inte gå mycket över 8000 (men det är bara för en klänning jag gillade på Lilly kostade strax över det..) Men det är så svårt... Jag är mer inne på att försöka hitta en att hyra...