• lilliss

    ledsen

    berättade för en av min  vän om mina planer jag har att fråga min älskade sambo om han vill förlova sig med mig och hon började pridika "det är väl förtidigt? ni har ju bara varit ihop så och så länge!" jag kännde mig jätte nedtryck och ledsen...försökte prata med henne om detta och då rycker hon på axlarna och börjar prata om annat istället.

    spelar det någon roll hur lägne man har varit tillsammans?

  • Svar på tråden ledsen
  • Willowfield

    nej men vad roligt :) att du hittat kärleken.
    inte är det någonsin för tidigt om man är säker på sin sak.
    Jag tycker du skall strunta i väninnans tråkiga ord och följa ditt hjärta.. 

  • Strawberry

    Bara ni kan veta när tiden är rätt men till viss del kan jag förstå att väninnan om hon blev orolig eller fundersam om ni bara har varit tillsammans en väldigt kort period. Nu vet jag dock inte hur länge ni har varit tillsammans men jag kan personligen tycka att det är väldigt tidigt att förlova sig innan man ens har varit tillsammans ett år och spec om paret i fråga är ganska unga och inte bott tillsammans, fått barn eller möjligen rest runt en hel del tillsammans. Det tar tid innan man hiner upptäcka en persons alla bra och framför allt dåliga sidor och lite motgångar bör man ha hunnit stött på och likaså hunit ha "tråkigt tillsammans" inan man tar ett beslut om att vara tillsammans för evigt.

    Men alla personer är olika och alla relationer är olika, det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. Känner du dig säker så fråga och strunta helt i din väns förmaningar!!

    Lycka till!

  • lilliss

    tack...jag har faktisk inte känns så här starkt för någon annan förut och allt känns så himla rätt!
    försöker strunta i hennes små komentarer men ibland så blir dte för mycket och man tar åt sig och blir ledsen Rynkar på näsan

  • prinsessanogrodan

    Alla är ju olika och har olika förväntningar och åsikter på vad en förlovning betyder.
    För en del betyder det att man ska gifta sig inom ett år, för andra att man ska gifta sig och att man sätter ett datum men kanske inte strikt inom ett år, för andra är förlovning mer något som visar att man hör ihop dvs man börjar inte planera bröllop direkt efter förlovningen.
    Har ni kanske olika åsikter om vad förlovningen står för och innebär?
    Har din vän och du olika värdeirngar när det gäller äktenskap och förlovning?
    Jag tror att om man är ganska ung och/eller förlovar sig ganska tidigt i relationen så kan andra tro att man gör det "bara för att visa att man är ihop på riktigt".
    Så kan det kanske vara i vissa fall men absolut inte för alla.

    Jag har själv förlovat mig som ganska ung (19) och ganska tidigt i relationen (efter ett halvår) och det var allvarligt menat för både mig och den dåvarande sambon. Nu höll inte den relationen men det hade inte något att göra med att vi var förlovade.

  • Sebastiána
    lilliss skrev 2011-05-13 10:40:53 följande:
    berättade för en av min  vän om mina planer jag har att fråga min älskade sambo om han vill förlova sig med mig och hon började pridika "det är väl förtidigt? ni har ju bara varit ihop så och så länge!" jag kännde mig jätte nedtryck och ledsen...försökte prata med henne om detta och då rycker hon på axlarna och börjar prata om annat istället.

    spelar det någon roll hur lägne man har varit tillsammans?
    Man känner själv om det är rätt eller inte. En kompis till mig flyttade ihop med sin flickvän efter att de känt varandra i fem månader. Ytterligare någon månad senare friade han och nu är de gifta. Han sa att han är sån att han vet vad han vill och när allt känns rätt finns det ingen anledning att tveka.
  • Pinkgrape

    Känner du att det är rätt, så kör på! Oavsett vad din vän säger. Hon har väl ingen aning om vad ni känner för varandra?

    Jag och min blivande flyttade ihop efter vi känt varandra i 6 månader och fick samma helg reda på att vi väntade barn :) Många tycker att det var alldeles för tidigt, men nu sitter vi här 5år senare lyckligare än någonsin och planerar bröllop.

    Så, som sagt, känns det rätt för dig, så är det huvudsaken :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Bröllop201187

    Vi förlovade oss när vi varit tillsammans i 4 månader... 

    Och sitter här idag 7år senare och ska gifta oss den 30 JULI..

    Skit i henne det som är viktigast är vad du tycker och vad du vill..

     

  • Josse770

    Jag förstår din kompis oro men det betyder inte att det är för tidigt.
    Jag tror att hon bara vill se till att det är igenomtänkt om det är tidigt i ert förhållande.

    Hur länge har ni varit tillsammans?

    Jag har en kompis som friade efter 3 veckor!!! nu har dom vart gifta i snart 10 år.
    Är det rätt så är det

  • lilliss

    vi har varit tillsammans snart i ett år!
    pratade med min mormor om detta och hon sa något som fick mig att tänka och tycker det stämmer " har inte med hur länge man har varit tillsammans utan hur man känner för den personen...finns aldrig några garantier att det kommer att hålla, känns det rätt i hjärtat så är det rätt"

    tack för alla svar!

  • Evtyzz
    lilliss skrev 2011-05-13 10:40:53 följande:
    berättade för en av min  vän om mina planer jag har att fråga min älskade sambo om han vill förlova sig med mig och hon började pridika "det är väl förtidigt? ni har ju bara varit ihop så och så länge!" jag kännde mig jätte nedtryck och ledsen...försökte prata med henne om detta och då rycker hon på axlarna och börjar prata om annat istället.

    spelar det någon roll hur lägne man har varit tillsammans?
    Jag å min sambo förlovade oss efter 5 månader, men vi bestämde he efter endast 2 månader att vi sku göra det :) å nästa sommar gifter vi oss !! (har varit förlovade i 2 år nu och jag har 19 (blir 20 i år) och han är 20 (blir 21 snart) dvs. vi förlovade oss när jag var 17 å han han just fyll 19... så känns det RÄTT så spelar det absolut INGEN ROLL hur tidigt man (ni) förlovar er! :) GO FOR IT! och bry er inte om vad andra känn å tyck (dvs. om det är negativa känslor de har) :)
Svar på tråden ledsen