• AoH
    Äldre 12 May 10:57
    6054 visningar
    11 svar
    11
    6054

    Ska man dela ut påskar med ris/gryn i kyrkan?

    Hur brukar det vara? Ska man dela ut små påsar med gryn/ris (vad har man egentligen?) i kyrkan till gästerna eller ska man räkna med att de har med sig själva?

  • Svar på tråden Ska man dela ut påskar med ris/gryn i kyrkan?
  • Melóra
    Äldre 12 May 11:02
    #1

    På de bröllop jag har varit på då har man fått ta en liten organzapåse med puffat ris ur en stor korg som värdparet har ställt utanför kyrkan när man kommer dit och går in, alternativt att värdparet står och delar ut dem tillsammans med vigselprogrammet i kyrkodörren. Tror inte man kan räkna med att gästerna ska tänka på att ta med sådant själva Glad

  • Sebast­iána
    Äldre 12 May 11:04
    #2
    +1

    Riset är ju en hylling till brudparet, en önskan om välgång. Jag vill inte tala om för mina gäster hur de ska hylla oss. Om de inte vill hylla oss behöver de inte. De som vill hylla oss tar med ris.

  • helsin­gebrud
    Äldre 12 May 11:05
    #3

    jag har alltid haft med eget och så har även många andra gäster haft
    på senare tis har det dock blivit vanligt med dessa omalade organsapåsar som brudparet håller med

    Även vanligt med såpbubblor

    Ris är ju inte bra för fåglar, då kan solroskärnor vara bättre eller andra frön
    Tar man skalade så känns det inte heller lika "skräpigt"

    En del kastar konfetti, kolla dock först med kyrkan då de kan ha invändningar

  • Moster Stina
    Äldre 12 May 11:07
    #4
    helsingebrud skrev 2011-05-12 11:05:25 följande:
    jag har alltid haft med eget och så har även många andra gäster haft
    på senare tis har det dock blivit vanligt med dessa omalade organsapåsar som brudparet håller med

    Även vanligt med såpbubblor

    Ris är ju inte bra för fåglar, då kan solroskärnor vara bättre eller andra frön
    Tar man skalade så känns det inte heller lika "skräpigt"

    En del kastar konfetti, kolla dock först med kyrkan då de kan ha invändningar
    Fåglari hela världen lever ju för sjutton på ris och korn av en massa slag. De mår alldeles utmärkt av sin diet!
    Det är bara en myt att de skulle må dåligt av riset!
  • Äldre 12 May 11:54
    #5

    Vi låter våra gäster ta med riset själva. De som vill kasta får kasta. Jag blir inte jätteledsen om inte alla kastar heller, det är rätt skönt om frisyren inte är helt full med ris.

  • Sebast­iána
    Äldre 12 May 12:43
    #6
    helsingebrud skrev 2011-05-12 11:05:25 följande:
    jag har alltid haft med eget och så har även många andra gäster haft
    på senare tis har det dock blivit vanligt med dessa omalade organsapåsar som brudparet håller med

    Även vanligt med såpbubblor

    Ris är ju inte bra för fåglar, då kan solroskärnor vara bättre eller andra frön
    Tar man skalade så känns det inte heller lika "skräpigt"

    En del kastar konfetti, kolla dock först med kyrkan då de kan ha invändningar
    Så var vi där igen! BT borde ha en permanent tråd där alla fick veta att fåglar INTE mår dåligt av ris. Det är ju ris och frön de lever på och jag har aldrig sett någon fågel vare sig koka gröt eller puffa ris!
  • Sebast­iána
    Äldre 12 May 12:44
    #7
    Iseika skrev 2011-05-12 11:54:19 följande:
    Vi låter våra gäster ta med riset själva. De som vill kasta får kasta. Jag blir inte jätteledsen om inte alla kastar heller, det är rätt skönt om frisyren inte är helt full med ris.
    Min syster hade ris i håret på morgonen efter bröllopet och fram till lunch så om de inte kastar gör det inte mig något heller.
  • Aniara­4
    Äldre 12 May 12:58
    #8
    Sebastiána skrev 2011-05-12 11:04:14 följande:
    Riset är ju en hylling till brudparet, en önskan om välgång. Jag vill inte tala om för mina gäster hur de ska hylla oss. Om de inte vill hylla oss behöver de inte. De som vill hylla oss tar med ris.
    Så känner jag också! Däremot ska jag kolla upp med kyrkan om det är så att man INTE får kasta ris, då bör gästerna informerad om det så att de inte tar med sig nåt. Eventuellt kan vi då överväga att hålla med såpbubblor eftersom det till skillnad från ris inte är något man har hemma, och kanske inte är nåt man tänker på att skaffa innan.
  • awarwe­n
    Äldre 13 May 14:14
    #9
    Aniara4 skrev 2011-05-12 12:58:53 följande:
    Så känner jag också! Däremot ska jag kolla upp med kyrkan om det är så att man INTE får kasta ris, då bör gästerna informerad om det så att de inte tar med sig nåt. Eventuellt kan vi då överväga att hålla med såpbubblor eftersom det till skillnad från ris inte är något man har hemma, och kanske inte är nåt man tänker på att skaffa innan.
    Håller med!!!
    Det borde upplysas lite mer och ofta om att det INTE är farligt för fåglar med ris.
    Men att man kanske borde kolla med kyrkan som kanske är de som inte "mår bra" av ris... Flört

    Vi har garderat oss med såpbubblor också. De är ursöta och ser ut som ett litet brudpar.
  • Äldre 29 Jul 11:36
    #10
    -1

    @sebastiana Vad tror du dina gäster gör vid kyrkan om de inte är där för att hylla dig? Jävla kärringkommentar

  • Aniara­4
    Äldre 29 Jul 11:44
    #11
    +1
    Meganfox skrev 2015-07-29 11:36:06 följande:

    @sebastiana Vad tror du dina gäster gör vid kyrkan om de inte är där för att hylla dig? Jävla kärringkommentar


    Men jisses. Du lyfter upp en mer än 4 år gammal tråd för att svära åt någon som inte är medlem här längre, för att hon inte ville diktera för sina gäster om eller hur de skulle hylla brudparet. Och du menar att HON skrev en "jävla kärringkommentar". Åkeeeej...
Svar på tråden Ska man dela ut påskar med ris/gryn i kyrkan?