• teddy
    Äldre 9 May 18:07
    3482 visningar
    19 svar
    19
    3482

    budget?! era erfarenheter...?!

    ja, jag har ju förstått att början på bröllopsplaneringen e nästan lika viktig som när man väl når målet...!

    men jag tänker lite angående kostnad o budget o så...
    jag förstår ju att man kan lägga nästan hur mycket som helst på sitt bröllop, men jag hoppas att man även kan slippa lägga hur mycket som helst! :P
    när en av oss är student är det kanske inga himmlska summor vi vill lägga ut, men vi har iaf en budget på ca 30.000 kr (sparat ett tag, ja!)... jag kan ju tänka mig att det är en bra början i alla fall! :)

    men på ett ungefär hur mycket måste man lägga? alltså... om man inte kan ha ett jättedyrt bröllop utan ett lite mer vanligt sk budgetbröllop...
    ska tilläggas att släkten är rätt stor så vi kommer nog inte undan med få gäster! :P

    allas erfarenheter tas gärna emot!

  • Svar på tråden budget?! era erfarenheter...?!
  • donna
    Äldre 9 May 18:08
    #1

    70.000 kr kostar  nog ett normalt svenskt bröllop. ( har jag hört och läst här någonstans )

  • missca­t81
    Äldre 9 May 18:12
    #2

    Jag tror att vårat bröllop kostar ca 30 000-35 000 vi har ca 40 gäster. Vi har inget "lyx"bröllop utan har försökt spara in på det mesta. Lokalen är billig, endast 600:-, gör tårtan själv etc.

  • Zia 200906­18
    Äldre 9 May 18:13
    #3

    Vi lägger ca 20 000:- men då får vi maten betald av föräldrar... 


  • labbal­abba
    Äldre 9 May 18:16
    #4

    det hänger ju sjukt mycket på lokal och kuvertavgift, om man hittar en bra lokal o kan fixa mat och dryck själv går det att spara hur mycket som helst.. vi bor i Göteborg och har haft väldigt svårt att hitta billig lokal men bor man i en mindre stad är det nog lättare.. vi kommer att hamna på ca 70 000 och då fixar vi ändå mat och dryck med hjälp av folk vi känner.. 

  • EllaBe­lla
    Äldre 9 May 18:16
    #5

    30 000:- räcker långt om ni kan tänka er att göra maten själv (alternativ enklare catering), inte tänker ha en superdyr lokal, klänning, ringar etc.

    Vi lägger ca 50 000:- men då kostar ringarna 20500:- samt att vi är på restaurang där vi bjuder på 3-rätters. 

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 9 May 18:18
    #6

    Vi har 40 000 som budget och kommer vara 37 på middagen (trerätters där allt ingår). :) 

  • Kattpo­et
    Äldre 9 May 18:20
    #7

    10 000 för mitt bröllop.

  • teddy
    Äldre 9 May 18:24
    #8

    ja, som sagt, jag förstår att det är väääldigt olika! :)

    men... vi har tex tänkt att fixa maten själva... om vi nu kan hitta en lokal där vi får/kan fixa egen mat... och såklart tänker vi ju ta den lokal som är billigast! gillar ju att pyssla och fixa och jag skulle aldrig beställa tex inbjudningar och program utan göra de me själv... hoppas på att spara pengar på detaljer med...!
    ringarna är ju ganska viktiga, men vi vill båda ha varsin slät silverring så det kan ju bara inte kosta så mycket! har inte kollat upp de riktigt, men vi kommer absolut inte lägga 20.000 på ringar! ;)

    men... som en början är 30.000 bra iaf verkar det som! :)

    har ni fler tips på saker som gör att man spar?!?!?! ;)

  • teddy
    Äldre 9 May 18:25
    #9
    Kattpoet skrev 2011-05-09 18:20:26 följande:
    10 000 för mitt bröllop.
    wow! hur lyckades du me de?! :)
  • donna
    Äldre 9 May 18:27
    #10

    ifall du känner någon som är duktig på hår och smink så sparar man in mycket fär. eller om du själv är bra på det. gör egna dekorationssaker. finns flera förslag här på BT. våra detaljer kostar mest. så man kan spara mkt att göra de själv ifall tiden finns

  • Loche
    Äldre 9 May 18:31
    #11

    Lär dig göra brudbuketten själv, samma med sminket.


    Buffé är oftast billigare än trerätters.


    Kolla efter dekorationsmaterial m.m. här under annonser och på Tradera.

  • Kattpo­et
    Äldre 9 May 19:17
    #12

    Teddy,   jag satte mig ner och tittade på vår ekonomi och det var så mycket vi kunde av vara.  Sedan satte vi oss ner och  gjorde en lista av vad vi måste ha och prioterings lista.

    1. Varandra
    2. ringar
    3. Borglig cermoni
    4.  familjen med
    5. tårta och fika
    6. mat.
    7. Kläder.
    8. vänner.
    9. bukett.

    Ringarna var arvegods så de var gratis.  Vi hade ju varandra sen he hum "gammalt".  Borglig cermoni passade oss eftersom vi inte är religösa.  Familjen ville vi ha med och det fick vi mer än vad vi ville ha.   Fika bakade jag själv, man kan frysa in kakor 2-3 månader i förväg och tårtan gjorde jag själv med.  Mat, vi hade tänkt att bjuda på hemlagt men svärmor hittade  en catering som kostade 100 kr per portion och hon ville betala för det, men det är med räknat i  10000 kr. Det blev 30 gäster med släkt och vänner.  Buketten, blommorna var köpt på lidl och var precis som jag ville ha det.  Kläder, jag hade sytt en klänning till mig själv för 800 kr men tyvärr svullnade jag upp och fick använda en gammal klänning och han hyrde sina kläder.

    Så det blev  10 000 kr allt som allt.

    Det gäller bara att veta vad man vill ha och vad man kan släppa och fundera  hur  mycket en dag i livet betyder för dig,  för oss var det ju viktigare   med en framtid än en enda dag. 

  • wiii
    Äldre 9 May 19:28
    #13

    Vi har en budget på 30 000, gissar att det kanske blir någon tusenlapp mer i slutändan.
    Vi har bjudit 70 gäster.
    Vår lokal var inte jättebillig precis, den kostar oss 7000, men vi har kommit billigt undan med annat.
    Min klänning köpte jag på rea för 2500, slöja på tradera för 157, och skor i vanlig skobutik för 399.
    Maten lagar vi själva
    MIn ring är en slät titanring och kostar 1300
    Fotografen är en amatörvän
    Floristen är en arbetskamrat till sambon som förr jobbat med blombinderi
    Jag sminkar mig själv
    Frisör ska jag till, men ska ha en enkel frisyr som inte bör ta mer än en timme, beräknat pris 750
    Vi kommer inte att ha jättemycket dekorationer utan lokalen är fin i sig. Lite blommor bara.
    Sambon ska hyra sin klädsel.
     

  • MrsT20­11
    Äldre 9 May 20:17
    #14

    Här är ett annat exempel på hur man kan lägga upp det med en budget på 30000 kr och ca 70 gäster:

    (Vi har dock valt ett helt annat upplägg, exemplet är en blandning av flera olika bröllop)

    - hotellnatt 1000 kr
    - fixa håret själv
    - fixa sminket själv, 500 kr för nytt smink
    - binda egen bukett, 500 kr i materialkostnad
    - Dekorationer, 1000 kr
    - Lokalhyra 3000 kr (bygdegård eller liknande)
    - Laga maten själva, ca 8000 kr
    - Köpa alkohol i Tyskland, ca 6000 kr
    - Kinaklänning 3000 kr
    - Skor och accesoarer 1000 kr
    - Kostym till mannen 2000 kr
    - Hobbyfotograf, 1000 kr
    - en bekant som solist, 1000 kr
    - taxi eller liknande transport, 500 kr
    - spotify eller liknande till dansgolvet, 500 kr för hyra av ljudanläggning
    - Tårta från till exempel ICA Maxi, 1000 kr

    Ni som valt ett upplägg som liknar detta får gärna fylla i med era erfarenheter!

  • MiaAnd
    Äldre 9 May 22:11
    #15

    Kolla även in denna tråd: 
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3867438.html

    MrsT2011: Ert upplägg låter nästan exakt som vårt! :) 
    Vi lägger lite mer på fotograf och lite mindre på maten och jag kommer inte att göra håret själv, annars väldigt lika. Var nästan lite läskigt. :)


    Att göra maten själv sparar man mycket på, men man får ju räkna med att det tar mycket tid. Kräver mycket planering och stort intresse för mat.  Vet inte var TS bor, men jag köpte min klänning på Scala i Stockholm för 1800 kr. Superfin sjöjungfrumodell. De har många fina klänningar där. Kan även tipsa om Bridal Outlet (Stockholm).  Vissa hotell har sommarerbjudanden på sina hotellrum för under tusenlappen (bra till bröllopsnatten).  Bor man bra till så är det definitivt värt att åka till Tyskland och handla alkoholen. Glöm inte att kolla "fyndölen" utanför butiken! Vi åkte från Stockholm och det lönade sig.  Dekorera med saker från naturen. Köp knoppa-lakan på ikea och använd som dukar. Odlingsväv är fint och billigt att dekorera med (finns på t ex Biltema, Clas Ohlson, Gekås, ÖoB).  Det man kan spara mycket på är om man känner folk inom lämpliga yrken, t ex frisör, makeup-artist, florist, musiker, forograf, osv. Nyttja alla kontakter ni har och alla ni känner som kanske känner någon! Citygross har billiga tårtor, både princess i olika färger och olika mousse- och bärtårtor (15-20 kr/biten). Vi köper en slät vit princess och dekorerar den själva.  Vill man ha billig festlokal så ska man kolla bygdegårdar och liknande. Ofta har de porslin att låna ut och kanske även musikanläggning.  Vi använde gamla guldringar och gjorde om. Nu ville ju ni ha silver och det blir ju ännu billigare.  Jag köpte mina skor på rea.  Kostym kommer troligen att köpas på Vingåkers Outlet, som har gott om kostymer. 
    Det var allt vi kom på just nu...
  • MiaAnd
    Äldre 9 May 22:18
    #16

    Ska tillägga att vi har ca 60 gäster och kommer landa på ca 40 000 kr. 
    Ett annat bra tips är att försöka sprida kostnaderna så  mycket som möjligt, så känns det inte lika smärtsamt. 

  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 15 May 22:49
    #17

    Hej!
    Vi är 115 gäster och vårt bröllop kommer kosta 40000:-
    Vi har fått maten ganska billigt (150kr/person) men vi har dragit ner på massor med grejer, exempel:

    1. Bordsdekorationerna. Jag har köpt guldhjärtan i 1000-pack för 39kr som jag kommer strö på borden. Min svägerska ska plocka lupiner och prästkragar och göra fina vaser till borden.
    2. Min kompis ska sminka mig och hennes lillasyster (som är frisör) gör håret till mig och mina två tärnor för 500:-
    3. Vi har köpt all alkohol och läsk i Tyskland. Betalade 5000 och då fick vi  massor! Vi köpte även godiset där nere.
    4. Min kusin och hans sambo kommer sjunga och spela på vigseln.
    5. Vår lokal kostar 1500 kr för tre dagar, det är en bygdegård här där vi bor.
    6. Vi gör sangria till fördrink/brudskål istället för champagne, köpte jättebilligt vin i tyskland till det.
    7. Jag har köpt egna lösnaglar som jag själv fixar, kostade 130:-
    8. Blivande mannen hade redan en fin kostym, så han behöver bara köpa skjorta och slips.

    bara några exempel :) 

  • Agape
    Äldre 15 May 23:08
    #18

    Det poster som jag tycker lätt drar iväg är lokal, mat och dryck!

    De bästa budgettipsen är kontakter! Se över dina kontakter i vänskapskretsen eller vänners vänner som kanske är florist, fotograf, lagar god mat osv och som kanske kan ställa upp för en bra peng.

    - Hår och smink kan man göra själv eller ta hjälp av en vän. Bor du i en större stad se om det finns någon frisörskola eller liknande som har elevpriser.

    - Trycksaker som inbjudningskort mm kan göras enkla och billiga, använd billigt material och bor ni nära gästerna, dela ut inbjudningarna personligen så spar ni portokostnader.

    - Köp klänning på blocket eller liknande, eller via Kina företag.

    - Låna smycken och andra tillbehör.

    - Varför inte tårtbuffe där familjen kan hjälpa till att baka olika tårtor. Eller köp enkla vita tårtor på tex ICA maxi och dekorera själva.

    - Be vännerna ta foton så spar ni på fotografkostnader, Dock tycker iaf jag att det är viktigt att ha några riktigt fina foton då det är det man har kvar i bild men man behöver då inte anlita fotograf i flera timmar. 

    - Vigselringar, kolla på olika auktionsverk! Där har de ofta jättefina ringar till ett bra pris. Känns det olustigt att ha en använd ring, använd guldet och ev sten och gå till en guldsmed och gör en helt ny ring av materialet.

    - Kör på annat än champagne som välkomstskål, bål som dryck osv.

    Nu har jag säkert radat upp massor som redan sagt men hoppas något var till hjälp

  • SloveP
    Äldre 16 May 16:07
    #19

    Om man har buffè med tex kallskuret o potatissallad så kan man komma undan som attan... Köp på er kött i olika former när det är xtra pris under några månader innan o frys ner. Gör sedan tjälknöl eller vad ni nu vill ha kassler eller älg.. Så låna en skärmaskin av nån eller om ni har egen o skär upp i tunna skivor, ca 150g/person. Ofta när vi har haft fest o gjort på detta viset så har det alltid blivit en massa kvar o min sambo tror alltid att det inte ska räcka.
    För knappt 2000:- så fixade vi kött o räkor till en skaplig buffè till över 30 pers. Handlade på oss innan som sagt..Det hela kalaset slutade på dryga 3000:- och då var det sallad o bröd o kaffe o kaka med också. Och potatissallad också!

Svar på tråden budget?! era erfarenheter...?!